Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Hyrde båt idag & åkte runt halva dagen till olika öar och stränder. Det blåste och var rätt så stora vågor på sina ställen.
Snorkling på ett av stoppen och vilka fina färggranna fiskar vi såg,alla möjliga färger.

Men roligast av allt var när jag fick köra båten:) han såg att det var en pålitlig norrlänning som kan det mesta ;) så han lämnade över båten direkt..

received_366308795707792.jpeg
 
Hyrde båt idag & åkte runt halva dagen till olika öar och stränder. Det blåste och var rätt så stora vågor på sina ställen.
Snorkling på ett av stoppen och vilka fina färggranna fiskar vi såg,alla möjliga färger.

Men roligast av allt var när jag fick köra båten:) han såg att det var en pålitlig norrlänning som kan det mesta ;) så han lämnade över båten direkt..

received_366308795707792.jpeg
Det där kallar jag utombordare!:xmas_smiley:
 
Kollar lite flygresor.
Rederiet om jag väljer att skriva på för fastanställning täcker bara flyg mellan båt och Sverige.
Så kollar vad det skulle kosta mig och vad som är lönsammast.
Finnair biljett med möjlighet till biljett ändring på hemresan (ifall avmönstringsdag ändras) och en ekonomi light på ombordresan.
33.000 baht, så 16.500 baht i månaden i flygkostnader.
Tar jag Arlanda, blir ju billigast.
 
Kollar lite flygresor.
Rederiet om jag väljer att skriva på för fastanställning täcker bara flyg mellan båt och Sverige.
Så kollar vad det skulle kosta mig och vad som är lönsammast.
Finnair biljett med möjlighet till biljett ändring på hemresan (ifall avmönstringsdag ändras) och en ekonomi light på ombordresan.
33.000 baht, så 16.500 baht i månaden i flygkostnader.
Tar jag Arlanda, blir ju billigast.
Är detta tur och retur? I så fall har de redan börjat sänka priserna vilket verkar lovande :)
 
Kollar lite flygresor.
Rederiet om jag väljer att skriva på för fastanställning täcker bara flyg mellan båt och Sverige.
Så kollar vad det skulle kosta mig och vad som är lönsammast.
Finnair biljett med möjlighet till biljett ändring på hemresan (ifall avmönstringsdag ändras) och en ekonomi light på ombordresan.
33.000 baht, så 16.500 baht i månaden i flygkostnader.
Tar jag Arlanda, blir ju billigast.

Du bör få avdrag på skatten på biljetterna.
 
Du bör få avdrag på skatten på biljetterna.
Ja jag tänkte kolla det, skall bara få mönstrat av och kommit iland några dagar och får riktig uppkoppling för internet och tel skall jag kolla upp.
Blir avmönstring nästa vecka och ledig 17-24 så får tid då.
Kanske skall ta par dagar i London med, får se på vädret, blir kanske avmönstring 1 timme med bil från Heathrow.
 
I dag blir det resa till Tallin. Har inte varit där på några år. Resandet på Östersjön verkar inte vara som förr. Tre båtar försvinner och har inte sett någon uppgift om när det kommer nya. Riga är borta sedan en tid och färjorna går i vissa fall bara varannan dag.
 
I dag blir det resa till Tallin. Har inte varit där på några år. Resandet på Östersjön verkar inte vara som förr. Tre båtar försvinner och har inte sett någon uppgift om när det kommer nya. Riga är borta sedan en tid och färjorna går i vissa fall bara varannan dag.
Hej

Kanske är det som här på västkusten att rederierna har höjt priserna så mycket att många nu hoppar över sina årliga Danmarksresor, det som förr kostade 395-795 kr (alla plus bil) kostar nu 1500-2500 kr.

Mvh isan lover
 
Hej

Kanske är det som här på västkusten att rederierna har höjt priserna så mycket att många nu hoppar över sina årliga Danmarksresor, det som förr kostade 395-795 kr (alla plus bil) kostar nu 1500-2500 kr.

Mvh isan lover
Kan vara så att din synpunkt är riktig. En annan orsak kan vara att godsflödet minskat till och från Ryssland och att folk blivit fattigare och inte handlar lika mycket. För detta talar att man körde färjor under covidepoken. Ska försöka fråga någon på båten om vad som ger mest gods eller passagerare.
 
Kan vara så att din synpunkt är riktig. En annan orsak kan vara att godsflödet minskat till och från Ryssland och att folk blivit fattigare och inte handlar lika mycket. För detta talar att man körde färjor under covidepoken. Ska försöka fråga någon på båten om vad som ger mest gods eller passagerare.
Hej

Gods är säkert den stora inkomsten men för restauranger, butiker och barer är nog passagerna också viktiga, samma sak för turismen länderna emellan, förr kunde ju en familj här resa över med bilen till Danmark ta en lillsemester och finasiera allt genom en tur över gränsen till Tyskland, med dom priser färjorna håller nu är det omöjligt.

Dom höga priserna på biljetten ifrån Göteborg slår hårdare än koronans försvagning när man handlar i Tyskland.

Mvh isan lover
 
I dag blir det resa till Tallin. Har inte varit där på några år. Resandet på Östersjön verkar inte vara som förr. Tre båtar försvinner och har inte sett någon uppgift om när det kommer nya. Riga är borta sedan en tid och färjorna går i vissa fall bara varannan dag.
Uflan i tallin , inte .... i Tallin då? :rolleyes: :laugh2:
 
Hej

Gods är säkert den stora inkomsten men för restauranger, butiker och barer är nog passagerna också viktiga, samma sak för turismen länderna emellan, förr kunde ju en familj här resa över med bilen till Danmark ta en lillsemester och finasiera allt genom en tur över gränsen till Tyskland, med dom priser färjorna håller nu är det omöjligt.

Dom höga priserna på biljetten ifrån Göteborg slår hårdare än koronans försvagning när man handlar i Tyskland.

Mvh isan lover
En skillnad mellan våra hemmaorter är att Åland i likhet med Kanarieörna har någon form av skattebefrielse. Svenska bestämmelserna ger en laglig ranson utan skatt. Därför finns det färjor, som lägger till mycket kort tid innan de far vidare mot t ex Tallin eller Helsingfors. På rigabåtarna, som gick direkt sålde man drycker med rigamoms och till attraktiva priser.

Åker man till Tallin, som har låg moms och låga priser kan man ha ett blandat inköp. Man köper ransonen på båten och resten i land men man måste spara kvittot på det som man har köpt i land för att visa för tullen. Förekommer sällan i praktiken numera.

Jag lider svåra samvetskval om jag ska köpa en flaska rosa krimchampagne som jag brukar eller inte. Den är billig och fullt drickbar. En vän, som är militärhistoriker berättade för mig att ryska Svartahavsflottan driver det mesta av tillverkningen och får extrainkomster. Lutar åt att jag avstår.
 
En skillnad mellan våra hemmaorter är att Åland i likhet med Kanarieörna har någon form av skattebefrielse. Svenska bestämmelserna ger en laglig ranson utan skatt. Därför finns det färjor, som lägger till mycket kort tid innan de far vidare mot t ex Tallin eller Helsingfors. På rigabåtarna, som gick direkt sålde man drycker med rigamoms och till attraktiva priser.

Åker man till Tallin, som har låg moms och låga priser kan man ha ett blandat inköp. Man köper ransonen på båten och resten i land men man måste spara kvittot på det som man har köpt i land för att visa för tullen. Förekommer sällan i praktiken numera.

Jag lider svåra samvetskval om jag ska köpa en flaska rosa krimchampagne som jag brukar eller inte. Den är billig och fullt drickbar. En vän, som är militärhistoriker berättade för mig att ryska Svartahavsflottan driver det mesta av tillverkningen och får extrainkomster. Lutar åt att jag avstår.
Tror inte det gör någon skillnad om du köper en flaska att njuta av. varken kortar eller förlänger lidandet för någon
 
 

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp