Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Egentligen så förstår jag inte detta med att släpa sin Thaiflickvän till Sverige, det som i många fall händer är att hon som då ofta är många år yngre vägrar lämna Sverige när ni går i pension och vill bo i värmen, hon tjänar då egna slantar och vill stanna i kalla Norden.
Inte helt genomtänkt egentligen, nu blir säkert någon sur på mig, det bjuder jag gärna på, det visar bara på hur rätt jag har i mitt tänk. :rolleyes:

Egentligen så förstår jag inte detta med att släpa sin Thaiflickvän till Sverige, det som i många fall händer är att hon som då ofta är många år yngre vägrar lämna Sverige när ni går i pension och vill bo i värmen, hon tjänar då egna slantar och vill stanna i kalla Norden.
Inte helt genomtänkt egentligen, nu blir säkert någon sur på mig, det bjuder jag gärna på, det visar bara på hur rätt jag har i mitt tänk. :rolleyes:
Är nog olika här är det nog mest jag som vill åka till värmen

Ja, nu vet du ju inte hur vi har resonerat inför framtiden och vad hennes önskemål är. Vi har ju ändå chattat i över ett år och alla människor är ju gudskelov inte skapta efter samma form och har samma ekonomiska tankemönster.

För mig är inte det primära att bo på ett varmt ställe när jag går i pension. För mig är det primära att hitta rätt partner, oavsett om hon kommer från Sverige, Thailand eller Uzbekistan.

Vårt förhållande är ungt och jag är en person som ser möjligheter istället för hinder. Vi tar varje frågeställning när den dyker upp. Pensionen är rätt så långt fram.

Ja, nu vet du ju inte hur vi har resonerat inför framtiden och vad hennes önskemål är. Vi har ju ändå chattat i över ett år och alla människor är ju gudskelov inte skapta efter samma form och har samma ekonomiska tankemönster.

För mig är inte det primära att bo på ett varmt ställe när jag går i pension. För mig är det primära att hitta rätt partner, oavsett om hon kommer från Sverige, Thailand eller Uzbekistan.

Vårt förhållande är ungt och jag är en person som ser möjligheter istället för hinder. Vi tar varje frågeställning när den dyker upp. Pensionen är rätt så långt fram.
Det är bra om den är långt fram, men med facit i handen så skulle jag planera för att det kanske den dagen är skilda åsikter. Jag vet att det är MYCKET vanligt, om jag säger att jag själv har tre vänner som nu sitter i den saxe , de har byggt hus här nere, de har bott ett antal år med sin fru/flickvän i Sverige och nu är vännerna i detta fall dryga 63 år och vill gå i pension inom kort eller inom ett eller max två år. Kvinnorna är då mellan 35 och 52 och vill inte alls flytta ifrån " möjlighetens europa" Men jag antar att din flickvän är annorlunda, så då är det bara bra :thumbsup: ;) Min hustru är 53 och jag en frisk 72 åring , levt i sverige 23 år varav 17 år tillsammans (träffades i Sverige ). Jag sade bara att nu går jag i pension och flyttar till värmen med eller utan dig, om du inte följer med så bor jag gärna om det är ok i ditt hus i Isaan i annat fall får jag väl hyra ett mindre hus i Pattis eller HH. jag sålde min lägenhet och nu bor vi här uppe i det vackra Isaan.

Hej

Det finns ju flera faktorer som kan påverka en eventuell framtida flytt till Thailand än vad kvinnan vill, tänker ex.vis på om det finns barn i familjen, ekonomiska förutsättningar och hälsan m.m, även regelverk och landets utveckling kan ju också påverka ett framtida beslut. Själv tror jag inte att man ska planera för mycket utan ta det lite som det kommer, livet har ju många olika faser och även oförutsedda saker händer ju ofta på vägen.

Mvh isan lover

Ett stort lycka till! Det blir spännande för henne precis som du sa. Och känns det rätt skall man ta chansen, det gjorde jag. Hoppas att allt går bra och grattis till visat! :wai:

Det är tyvärr väldigt vanligt att damen inte vill åka till Thailand och gubben får inte. Allra minst själv.
Det får tiden utvisa. Hon har starka familjeband till Thailand och har några rai odlingsmark nära hennes familj i Nakhon si Thammarat, men bor just nu på Koh Samui.

Hon är vettig att prata med och vi kan diskutera hur vi tänker öppet, även om det ibland finns språkförbistringar.
Det första steget är att vi ska prova att bo 3 månader ihop, och då kan saker och ting förändras.

Jag vill poängtera att allt inte handlar om pengar eller välfärd för thailändare. Det finns andra faktorer som också spelar in som familj, socialt kontaktnät och känslan av sammanhang.

Det får tiden utvisa. Hon har starka familjeband till Thailand och har några rai odlingsmark nära hennes familj i Nakhon si Thammarat, men bor just nu på Koh Samui.

Hon är vettig att prata med och vi kan diskutera hur vi tänker öppet, även om det ibland finns språkförbistringar.
Det första steget är att vi ska prova att bo 3 månader ihop, och då kan saker och ting förändras.

Jag vill poängtera att allt inte handlar om pengar eller välfärd för thailändare. Det finns andra faktorer som också spelar in som familj, socialt kontaktnät och känslan av sammanhang.
Vilken Thaikvinna har både starka familjeband samt även ett antal rai mark. Min fru har en helsikes massa rai samt hela familjen här, ändock vill hon egentligen bo i Sverige

För oss är det tvärtom. Den dagen jag går i pension, inte allt för långt bort hoppas jag, vill jag inte bo heltid i Thailand. Frugan har aldrig kommit till ro i Sverige och drömmer nog nästan varje dag om ett liv i Thailand. Funkar okej under sommarmånaderna men inte övrig tid.

För oss är det tvärtom. Den dagen jag går i pension, inte allt för långt bort hoppas jag, vill jag inte bo heltid i Thailand. Frugan har aldrig kommit till ro i Sverige och drömmer nog nästan varje dag om ett liv i Thailand. Funkar okej under sommarmånaderna men inte övrig tid.
50-50 är väl bäst bara man väljer rätt 50 med tanke på temperatur

Är det för att hon tjänar mer pengar i Sverige?
Helt klart så är det en av anledningarna, där kan hon ta vilket städjobb som helst och tjäna 60 k bath i månaden, Men nu är det även så att hon gillar inte att flytta, som hon säger "när jag bor i sverige vill jag inte flytta till Thailand, och omvänt när jag bor här." Men hon har så hon klarar sig här, och har en tryggad ålderdom i ett land som på många sätt verkar ha en bättre framtid än vad Sveriges senaste åren kunnat erbjuda i fråga om trygghet.

Helt klart så är det en av anledningarna, där kan hon ta vilket städjobb som helst och tjäna 60 k bath i månaden, Men nu är det även så att hon gillar inte att flytta, som hon säger "när jag bor i sverige vill jag inte flytta till Thailand, och omvänt när jag bor här." Men hon har så hon klarar sig här, och har en tryggad ålderdom i ett land som på många sätt verkar ha en bättre framtid än vad Sveriges senaste åren kunnat erbjuda i fråga om trygghet.

Tänker du på trygghet emot rån/överfall etc eller?
Just den biten ser jag som överlägsen i Thailand.

/ SatanG

Tänker du på trygghet emot rån/överfall etc eller?
Just den biten ser jag som överlägsen i Thailand.

/ SatanG
Överlägset tryggt eller vad, har aldrig råkat ut för något här på 17 år , lämnar allt på pickisflaket öppet vid parkering vid marknader mm, min Harley USA polishjälm nästan 30 tusen Thbath hänger på hojen varje gång jag parkerar, ingen som rör min hoj eller hjälm , en gång satt en kille på min VTX , han blev djäkligt blyg då jag frågade om det var hans hoj . Testa att lämna något i Abzurdistan sen vet han hur tryggt det är

Ekonomisk trygghet har hon här likaså

Överlägset tryggt eller vad, har aldrig råkat ut för något här på 17 år , lämnar allt på pickisflaket öppet vid parkering vid marknader mm, min Harley USA polishjälm nästan 30 tusen Thbath hänger på hojen varje gång jag parkerar, ingen som rör min hoj eller hjälm , en gång satt en kille på min VTX , han blev djäkligt blyg då jag frågade om det var hans hoj . Testa att lämna något i Abzurdistan sen vet han hur tryggt det är

Ekonomisk trygghet har hon här likaså
Hej

Låter precis som vi har det på landet i Sverige, här lämnar man bilen med nycklarna i både hemma och vid affären, här kan man lämna huset, cykel och moppe olåsta och så är det även i Isaan byn, stora likheter på det området.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar