Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Jag är ingen vän av att generalisera, men är det så att det innebär mycket skam att bli ertappad när man stjäl i Thailand?
En vän till mig, om man nu ska tro hennes ord, sa till mig att det är mycket skämmigt att stjäla från en affär och bli ertappad, men att det snarare är en bragd att ha lurat en farang på pengar exempelvis över internet.

Där jag bor ser jag inte mycket kriminalitet, så beskrivningen att det är otryggt i Sverige känner jag inte igen. Jag tror att det egentligen är rätt få som utför brott som direkt skadar andra. Visst har vi narkomaner och återfallsförbrytare här i byn som har ett utdrag som sträcker sig många sidor men polisen gör sitt bästa för att hålla dem i schack.
Thailand har inte den offentlighetsprincip som vi har i Sverige, vilket gör att det är svårt att ringa in vilka som är dömda för brott eller ålägganden. Jag har också fått till mig att vissa parter sköter sina saker privat och utan större inblandning av polis i Thailand.

Rätta mig om jag har fel. Detta var bara ett påstående från en av mina thailändska vänner.

Hej

Låter precis som vi har det på landet i Sverige, här lämnar man bilen med nycklarna i både hemma och vid affären, här kan man lämna huset, cykel och moppe olåsta och så är det även i Isaan byn, stora likheter på det området.

Mvh isan lover
Då lever du långt ifrån den trygghet som finns här i en förort till Stockholm. Förstår att du har en annan uppfattning om mycket i Sverige med den trygghet som du beskriver.

I Thailand håller jag med men inte i Sverige.

Idag har varit en dag med stor glädje och mindre glädje. Jag fick svar på mina cancerprov och ingen cancer. Jippii.

Jag kunde i kväll också kolla mina provsvar, 1177.se, från vårdcentralen som jag lämnade igår att jag troligtvis fått diabetes. Mindre bra men lättare än cancer så glädjen får överväga.

Idag har varit en dag med stor glädje och mindre glädje. Jag fick svar på mina cancerprov och ingen cancer. Jippii.

Jag kunde i kväll också kolla mina provsvar, 1177.se, från vårdcentralen som jag lämnade igår att jag troligtvis fått diabetes. Mindre bra men lättare än cancer så glädjen får överväga.
Grattis till svaret på cancer. Har du inte så långt gången diabetes, förmodar att det är 2 du fått, så går den att ”bota” vända på förloppet. Många som inte tror på det men det är faktiskt inte så svårt.

Sjuka ännu en dag, jag trodde ju febern släppte igår morse och jag var ok men den kom tillbaks.
Bara feber och helt utmattade, samt frugan har huvudvärk.
Nu börjar jag känna mig lite bättre får hoppas det inte blir som igår och kommer tillbaka, skall inte göra som igår ge mig ut och cykla, var ingen lång sträcka men nu skall jag hålla mig stilla.
Om det är corona så har den ovaccinerade hemma klarat sig bäst han var bara sjuk 12 timmar i Måndags, frugan är den som varit sjukast.

I natt blev jag biten av en mus i sömnen, vaknade med smärta i ena fingertoppen och rikligt med blodflöde.
Inget farligt bett, frågade min svärfar om rabiessituationen i området, det finns ingen här, sa han.
Jag åkte till sjukhuset vid 8-tiden. De gav mig gammaglobulin. rabiesvaccin och stelkrampsvaccin, även Clindamycin i 12 dagar då läkaren sa att gnagare kan ha otäcka bakterier i saliven.'
All behandling tog 30 minuter inklusive läkaren, de tog även vikt 93 kilo och blodtryck 145/70 allt detta kostade mig 600 thbt. Jag hyllar det thailändska sjukvårdssystemet (600 bath)för denna utmärkta behandling som är helt enligt västerländska rekommendationer. Nu väntar ytterligare 3 rabiessprutor inom två veckor, Alla däggdjur kan bära på rabiesinfektion. Tyvärr så finns det inte den gratisvård som Isan Lover drömmer om i sina dagliga dagdrömmar, men tycker att 600 bath är oförskämt billigt
Nu är jag trygg och glad igen

Senast ändrad:
Sjuka ännu en dag, jag trodde ju febern släppte igår morse och jag var ok men den kom tillbaks.
Nu börjar jag känna mig lite bättre får hoppas det inte blir som igår och kommer tillbaka, skall inte göra som igår ge mig ut och cykla, var ingen lång sträcka men nu skall jag hålla mig stilla.
Om det är corona så har den ovaccinerade hemma klarat sig bäst han var bara sjuk 12 timmar i Måndags, frugan är den som varit sjukast.
Jag hade covid för någon vecka sedan (testade positiv vid ett snabbtest jag köpte) lätt feber två dagar , lite ont i kroppen sen helt ok tredje dagen. Har tre vaccinationer liksom frugan som bara hade en retning i halsen en dag. Som en mycket lätt förkylning

Det är skillnad när en femåring blir förkyld. Dom kan ha världens feber för att så snart den släppt vara uppe och springa igen. En vuxen människa återhämtar sig aldrig så snabbt.

Japp, det handlar om viljan att ändra kost samt levnadssätt
Jag har förlorat tre närstående personer i diabetes 2 och ingen av dem var beredda att ”offra” lite för att få en chans till ett längre och friskare liv. Det är ett beslut varje person själv måste ta. Diabetes är dödligt med massa komplikationer på vägen om man inte gör något åt det.

Jag har förlorat tre närstående personer i diabetes 2 och ingen av dem var beredda att ”offra” lite för att få en chans till ett längre och friskare liv. Det är ett beslut varje person själv måste ta. Diabetes är dödligt med massa komplikationer på vägen om man inte gör något åt det.
Dom gick bort alldeles för tidigt. Två var 62 och den tredje 65 :(

Diabetes som sköts av en kompetent Svensk vård är inte är normalt ej dödlig. Har dock ingen lust att fightas om vem som har de bästa kunskaperna om just detta, men min förra fru som jag levde ihop med i 17 år pluggade under våra år tillsammans just diabetes 120+ poäng , nu har hon doktorerat i detta ämne samt koppling till obesitas, kost och diabetes. Under otaliga timmar har jag förhört henne om just diabetes och då innan diverse tentor på uppsala Universitet. har även vämnner i 60 års åldern som har tämligen besvärlig diabetes och även i ett fall en kombination med avsaknad av sköldkörtelhormon. Dessa personer lever ett bra liv , arbetar och sköter sin diabetes. men en dåligt skött diabetes ger ofta obotliga skador som i värsta fall kan leda till för tidig död. Rätt vård, kost samt motion är den allena rådande behandlingen och vägen till ett bra liv som diabetiker.

Diabetes som sköts av en kompetent Svensk vård är inte är normalt ej dödlig. Har dock ingen lust att fightas om vem som har de bästa kunskaperna om just detta, men min förra fru som jag levde ihop med i 17 år pluggade under våra år tillsammans just diabetes 120+ poäng , nu har hon doktorerat i detta ämne samt koppling till obesitas, kost och diabetes. Under otaliga timmar har jag förhört henne om just diabetes och då innan diverse tentor på uppsala Universitet. har även vämnner i 60 års åldern som har tämligen besvärlig diabetes och även i ett fall en kombination med avsaknad av sköldkörtelhormon. Dessa personer lever ett bra liv , arbetar och sköter sin diabetes. men en dåligt skött diabetes ger ofta obotliga skador som i värsta fall kan leda till för tidig död. Rätt vård, kost samt motion är den allena rådande behandlingen och vägen till ett bra liv som diabetiker.
Kompetent svensk vård?! Där får patienterna lära sig hur man går en säker död till mötes. Även om den svenska diabetes vården har öppnat ögonen en smula dom senaste åren så har dom en lång väg kvar. Så jäkla komplicerat är det inte. Dra ned maximalt på sockret men först måste man ju lära sig vad som kroppen tolkar som socker och just där går dom flesta fel.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K