Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

I Sverige är det inte alltid gratis att vidareutbilda sig. Men de flesta har en möjlighet att ta ett CNN lån för att klara sig. Men det ska betalas tillbaka också.
Fast har vi i Sverige några universitet eller högskolor som man måste betala för att gå på? Eller gymnasium eller grundskolor heller för den delen.

Får tänka på att jag jobbade NOR nu och betala full skatt men får inget på det utan måste utöver det betala för att barnen skall få bättre skola.

Det har du väl Skolan kostar skriver du och privat skolor kostar men annars skriver du om vad allt kostar för din familj men hon
ska inte jobba för barnpassningen för dyr, en pojke, du är ju hemma ta hand om pojken det har alla föräldrar fått göra Hon kanske
inte drar in så mycke pengar man jag tror hon mår mycket bättre
Vi har pratat om det och du har helt rätt i del men vem tar hand om ungarna när ja drar på sjön igen?

Efter gymnasiet måste du bet, låna pengar för studier till Ex civilingengör
Kostar dig ingenting universitetstudier har alla rätt till med rätt betyg i Sverige, låna får man för uppehälle förmånligt om man inte kan ordna extra jobb.
Här måste man betala för universitetsstudier, bara grundskola alla barn får.

Nu vinklar du, i sverige är det gratis att vidare utbilda sig, man får tom möjligt bidrag.
I Thailand kostar en utbildning efter årskurs 9
en hel del.

Ja, men det är inte alltid det behövs en utbildning för att få sig ett jobb.
Visst är det i grova drag enklare i Sverige att få sig ett jobb som är ok.
Men du har ju själv nämnt hur lata thailändarna är. Att konkurrera ut de som ligger i hängmattan är nog inte allt för svårt ens för en lagom lat thailändare.
I Thailand är det enklare att starta eget än det är i Sverige åtminstone.
Själv är jag ingen entreprenör och kommer aldrig att bli det. Jag får helt enkelt vara löneslav.
Ser jag däremot att grannen har två hus och tre bilar och även jag vill ha det så får jag nog göra en ansträngning.
Det kom inte gratis till grannen och det kommer inte gratis till mig.
Ett annat alternativ är att jag gör som vanligt och litar på att frun ska jobba som satan.

Får tänka på att jag jobbade NOR nu och betala full skatt men får inget på det utan måste utöver det betala för att barnen skall få bättre skola.

Ja, du betalar för dina barns skola via skatten men kan inte nyttja den förmånen.
Det du däremot bör kunna göra är att göra avdrag på skatten. Det får du åtminstone göra med förskoleavgiften ”Pass og Stell av barn”

Ja, men det är inte alltid det behövs en utbildning för att få sig ett jobb.
Visst är det i grova drag enklare i Sverige att få sig ett jobb som är ok.
Men du har ju själv nämnt hur lata thailändarna är. Att konkurrera ut de som ligger i hängmattan är nog inte allt för svårt ens för en lagom lat thailändare.
I Thailand är det enklare att starta eget än det är i Sverige åtminstone.
Själv är jag ingen entreprenör och kommer aldrig att bli det. Jag får helt enkelt vara löneslav.
Ser jag däremot att grannen har två hus och tre bilar och även jag vill ha det så får jag nog göra en ansträngning.
Det kom inte gratis till grannen och det kommer inte gratis till mig.
Ett annat alternativ är att jag gör som vanligt och litar på att frun ska jobba som satan.
Hade jag haft 6 i familjen som bott här och tjänat/betala hade vi nog med ha det, tom bara med vad jag drar in då husen säljs på tomtstorlek.
Men var inte poängen, min fru är lågutbildad och skall vi skapa nåt måste nog jag ordna det men jag är som dig löneslav och ingen egen ide.
Hon är som alla andra i byn copy.

Hade jag haft 6 i familjen som bott här och tjänat/betala hade vi nog med ha det, tom bara med vad jag drar in då husen säljs på tomtstorlek.
Men var inte poängen, min fru är lågutbildad och skall vi skapa nåt måste nog jag ordna det men jag är som dig löneslav och ingen egen ide.
Hon är som alla andra i byn copy.

Ja, det är ok om man inte vill slita och offra en massa för att få bilar, hus och andra grejer.
Sedan så kan man önska sig vad man vill så länge man inte lägger en massa indirekta krav på att andra ska göra jobbet.

Nu är det inte riktat mot varken dig eller din fru, men rent generellt så finns det en del ”roliga sätt att tänka på”.
Tidigare när man hörde konversationer som typ ”Ska ni till Thailand i år” så kunde svaret vara ”Nej, vi har inte råd. Min man tjänar inte så bra med pengar”.
Om frågan var om man skulle till Thailand, gå ut och äta, köpa cykel eller annat så var orsaken till att man inte skulle det att ”min man tjänar för lite pengar”.

Någon egen insats och att det i själva verket var dom själv som tjänade för lite pengar, fanns inte på kartan.

Ja, det är ok om man inte vill slita och offra en massa för att få bilar, hus och andra grejer.
Sedan så kan man önska sig vad man vill så länge man inte lägger en massa indirekta krav på att andra ska göra jobbet.

Nu är det inte riktat mot varken dig eller din fru, men rent generellt så finns det en del ”roliga sätt att tänka på”.
Tidigare när man hörde konversationer som typ ”Ska ni till Thailand i år” så kunde svaret vara ”Nej, vi har inte råd. Min man tjänar inte så bra med pengar”.
Om frågan var om man skulle till Thailand, gå ut och äta, köpa cykel eller annat så var orsaken till att man inte skulle det att ”min man tjänar för lite pengar”.

Någon egen insats och att det i själva verket var dom själv som tjänade för lite pengar, fanns inte på kartan.
Vi har färdig betald helt ok bil, betald lägenhet och igentligen rätt betalt hus. Vi lever ok och vill vi slösa en helg har vi råd men inte varje dag.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K