Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Ah, det var synd.
Jag har inte riktigt lagt mig in i de avtal som gäller med Thailand eller egentligen utanför Sveriges gränser.
Trodde ju kunde göra avdrag men utskriven och inte boende i eu land, skandinaviskt så gäller inte på nor.
Då skattar man som norsk förutom om man är på vissa nordliga delar och idag UK där man har andra skatteregler, på nis annat avtal.

Senast ändrad:
Ja, men det är inte alltid det behövs en utbildning för att få sig ett jobb.
Visst är det i grova drag enklare i Sverige att få sig ett jobb som är ok.
Men du har ju själv nämnt hur lata thailändarna är. Att konkurrera ut de som ligger i hängmattan är nog inte allt för svårt ens för en lagom lat thailändare.
I Thailand är det enklare att starta eget än det är i Sverige åtminstone.
Själv är jag ingen entreprenör och kommer aldrig att bli det. Jag får helt enkelt vara löneslav.
Ser jag däremot att grannen har två hus och tre bilar och även jag vill ha det så får jag nog göra en ansträngning.
Det kom inte gratis till grannen och det kommer inte gratis till mig.
Ett annat alternativ är att jag gör som vanligt och litar på att frun ska jobba som satan.
Inte för att jag är någon expert på något vis, men jag tror att klassresor är svårare i Thailand och därför blir mentaliteten lite att man som skomakare får bli vid sin läst. Man kanske har ett ruckel att bo i och man accepterar också sin plats i livet. Jag träffade några som inte ens hade varit i Bangkok, när jag besökte Sisaket förra året.
Sedan finns det nog många som gett upp att få ett jobb. De flyter runt lite halft på kanelen i tillvaron. Jag har själv försökt att motivera personer i Thailand att se möjligheter istället för hinder. Mycket handlar det faktiskt om attityden och motivationen att söka upp arbetsplatser.

Inte för att jag är någon expert på något vis, men jag tror att klassresor är svårare i Thailand och därför blir mentaliteten lite att man som skomakare får bli vid sin läst. Man kanske har ett ruckel att bo i och man accepterar också sin plats i livet. Jag träffade några som inte ens hade varit i Bangkok, när jag besökte Sisaket förra året.
Sedan finns det nog många som gett upp att få ett jobb. De flyter runt lite halft på kanelen i tillvaron. Jag har själv försökt att motivera personer i Thailand att se möjligheter istället för hinder. Mycket handlar det faktiskt om attityden och motivationen att söka upp arbetsplatser.

Att göra någon större karriär som anställd är knepigt. Däremot så finns det en massa småföretagare som driver sin egen rörelse.

Jag hade en kompis som drev med catering till bröllop, invigningar, begravningar och födelsedagar.
Han gjorde riktigt bra med pengar men hade lite storhetsvansinne och för glad i gambling och det sket sig till slut.

Att göra någon större karriär som anställd är knepigt. Däremot så finns det en massa småföretagare som driver sin egen rörelse.

Jag hade en kompis som drev med catering till bröllop, invigningar, begravningar och födelsedagar.
Han gjorde riktigt bra med pengar men hade lite storhetsvansinne och för glad i gambling och det sket sig till slut.
Har man inte den ena lasten, kanske man har den andra. Tråkigt att höra om din kompis.

Som i alla verksamheter så måste man investera i utrustning, om man inte kör rejset som konsult och kan hålla det på miniminivå. Det kanske också kan vara ett litet motstånd att satsa alla pengar på en verksamhet man inte vet kommer fungera.... Och ses en person (Thai) göra något, så kan du ge dig tusan på att det dyker upp andra som har samma koncept. Det var lite skönt när jag var på night market i Lamai. Där var det tydligt reglerat så varje stånd hade sin specialitet. Pratade med en fransman där vars fru drev en liten mini-pizzeria.

Ja... Och vi vet troligtvis hur konkurrenssituationen blir på marknaden för de numera legala gröna bladen om en tid framöver.

Fin toppjakt i morgon snön utanför Lycksele :thumbsup:
SmartSelect_20221120-214057_Gallery.webp
SmartSelect_20221120-214126_Gallery.webp
SmartSelect_20221120-214111_Gallery.webp
SmartSelect_20221120-214042_Gallery.webp

Det är en scam. Först ett event för 20 gäster . Nästa 50 sedan 100 och poff så är han/hennes partner helt plötsligt borta. Min nu döde kompis Lasse i Ban Phu, hans fru pantade bilen och blfv väl av med 500.000 baht eller mer

Det är en scam. Först ett event för 20 gäster . Nästa 50 sedan 100 och poff så är han/hennes partner helt plötsligt borta. Min nu döde kompis Lasse i Ban Phu, hans fru pantade bilen och blfv väl av med 500.000 baht eller mer

Han sysslade med catering i åtminstone 10 år.
Sedan köpte han ett hotell i Korat och hade stora planer. Han tjänade aldrig tillräckligt tyckte han och ville tjäna mer pengar.
Jag var rätt ofta med honom på tillställningarna och det kunde vara riktigt mycket folk.
Skulle han ha hållit sig till denna catering så hade allt vara frid och fröjd.
Ett tag körde han med någon ice tea shop med något franchise upplägg. Det lär ha gått åt skogen då han nu sysslar med krabbor av något slag.

Tur är när någon knackar på sovrumsfönstret en natt och delar ut ett jobb.
Man får i de flesta fall kämpa för att få ”tur”.

Du själv har väl enbart haft ”tur”, eller har du får kämpa och offra en massa för att få den ”tur” som du har gjort dig förtjänt av?
Ja när jag bodde på barnhemmet i Borgå på 50 talet så inte kunde man i sin vildaste fantasi föreställa sig att man skulle ha egen firma i Stockholm
och fått va med på fina militärfester på Karlberg och vid Sjöhistoriska Veteran firande! Men man måste nog ha ett mål med livet, varje dag, både då och i nutid! :beer:

Hade lite ont i halsen och lite snuvig. Somnade hårt på soffan så tyckte det var ovanligt tillräckligt för att testa mig. Fick starkt positivt covidtest. Magen har börjat bli mycket aktivitet nu med. Annars okej 36.1 grader så feberfri
Du får sluta med sådana där kärrings smoothies i vackra färger eller vad det heter. Ta dig ett par riktiga stänkare istället :laugh2:
Krya på dig!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar