Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Jag är en som har klagat på för mycket vildsvin och har lovat två grannar att de får skjuta så många de vill på min lilla tomt 3.700 kvm. Hittills har de inte lyckats knäppa en enda. Problemet med dagens vildsvin är att de uppträder på dagarna och inte enbart på nätterna. De kan därmed skrämma barn.
Det är kanske inte bara att skjuta , vad säger stadsplanen ? Bor du inom planlagt område? Om så är skall detta skötas av Kommunens jägare. 3700 m2 är inte en jaktmark ur lagens synvinkel, Har du mark utanför som är "utom plan" så kan den som har jakten där med ditt tillstånd nytjja din tomt. vad säger kommunen , Hur bor du , Skottlossningsförbud ? Finns eftersökshundar ? Finns en hel del regler att kika på , inte bara att panga på ;)

Ja, ju högre löner landet ifråga delar ut, destå dyrare blir det at få något gjort. I Thailand hade detta kostat 300 kronor.
jag gjorde ju en del sådana arbeten sista tre somrarna i Sverige, det tar tid och ibland kan det vara knepigt att ta ner en gran, kanske en elledning i vägen, kanske måste man upp och kapa toppen först. Fick jag ta hand om veden so blev det lite billigare, för den sålde jag för 500 sek m2 staplad-, 4000 sek om det är en stor gran och den dessutom skall fraktas bort är nog ganska normal, tyvärr

jag gjorde ju en del sådana arbeten sista tre somrarna i Sverige, det tar tid och ibland kan det vara knepigt att ta ner en gran, kanske en elledning i vägen, kanske måste man upp och kapa toppen först. Fick jag ta hand om veden so blev det lite billigare, för den sålde jag för 500 sek m2 staplad-, 4000 sek om det är en stor gran och den dessutom skall fraktas bort är nog ganska normal, tyvärr
Får man lov att ta ner träd hursomhelst inom tättbebyggt område? Vi har en stor blodbok på vår tomt som jag har funderat på att ta ner. Men har avstått hittills eftersom den är vacker. Ser frisk ut meh får nog kolla för säkerhets skull, det blir inte roligt om den skulle falla mot huset.

Får man lov att ta ner träd hursomhelst inom tättbebyggt område? Vi har en stor blodbok på vår tomt som jag har funderat på att ta ner. Men har avstått hittills eftersom den är vacker. Ser frisk ut meh får nog kolla för säkerhets skull, det blir inte roligt om den skulle falla mot huset.
Du får ta ner ett träd om den står på din egen ägandes tomt, däremot så bör du tänka på att om du gör det själv och du lägger den mot huset så det (huset) skadas så lär inte din försäkring ta det, en firma som jag jobbade åt har en försäkring samt har folk som vet vad de gör. Blod Bok har jag nog inte sett någonstans i mina delar av Sverige, Hur ser den ut, Blir bladen röda på hösten eller varför namnet Blod Bok , Hur stor är den ? Som Häck har jag sett denna , men inte som fullstort träd

Om den håller blad längst ut på alla grenar så kan du utgå från att den är frisk ;)

Ja det gör den, den har ett rikt lövverk. Tack för tipset! :thumbsup:
Detta gäller för de flesta träd, Björkar kikar man just på de grenar som inte sätter löv, Gäller säkerligen även din Bok berra, Ett träd där inte saven stiger är ett delvis eller helt dött träd. Finns det friska löv överallt och det inte direkt lutar åt ditt håll så kan du nog sova lungt när det stormar

Det är kanske inte bara att skjuta , vad säger stadsplanen ? Bor du inom planlagt område? Om så är skall detta skötas av Kommunens jägare. 3700 m2 är inte en jaktmark ur lagens synvinkel, Har du mark utanför som är "utom plan" så kan den som har jakten där med ditt tillstånd nytjja din tomt. vad säger kommunen , Hur bor du , Skottlossningsförbud ? Finns eftersökshundar ? Finns en hel del regler att kika på , inte bara att panga på ;)
Jag är inte jägare och vet inget om sådant. Fastigheten ligger i ett inte planlagt område. Man har diskuterat i 40 år att planlägga området. Jag har bara sagt ja till jägare, som velat skjuta vildsvin och förutsatt att de vet mer än jag.

Enda undantaget, som jag känner till, är stora gamla ekar. Då bör man kontakta länsstyrelsen och fråga. De har en databas över skyddsvärda ekar. Gränsen är i omkrets 1,5 meter om jag minns rätt.

Jag är inte jägare och vet inget om sådant. Fastigheten ligger i ett inte planlagt område. Man har diskuterat i 40 år att planlägga området. Jag har bara sagt ja till jägare, som velat skjuta vildsvin och förutsatt att de vet mer än jag.
Ok , du borde då klara dig anser jag, skriv inga avtal bara, finns ju kommuner med ett generellt skottlossnings förbud, du kan ju spela okunnig, och som sagt så är det ju de som ev. skjuter som torskar

Morgon kaffe

IMG_7705.jpeg

I morgon kommer någon och fäller ner vår gran. 4000kr kommer det att kosta.

IMG_0862.jpeg

IMG_0865.jpeg
Jag tror att hela kvarteret kommer att jubla när granen är borta, huva så ful den är. ;)

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K