För några månader sedan när vi var och handlade mat på Citygross med shopper dosa, så blev min fru rätt förvånad när hon såg kvittot hur mycket totalen slutade på när hon tog kvittot för att kunna öppna grinden för mig att kunna rulla ut vagnen. Hon har ärligt talat väldigt lite koll på vad som är dyrt och prisvärt och över tid i Sverige men det har däremot jag rätt bra koll på tycker jag. Men hon är istället väldigt noggrann när hon väljer t.ex. frukt och grönsaker och om jag har plockat ihop frukt så duger det då inte och skall göras om av henne. Det skall luktas, synas noggrant samt kännas bra och är det melon t.ex. så ingår det obligatorisk knack test. Är det något som känns igen när ni är och handlar?
Nästan all matlagning sker hemma och en del varor kommer från en Asiatisk mataffär då hon har svårt att hitta alternativ till det hon är van att använda och även tycker om naturligtvis. Ett bra ris som Thai Red Umbrella som nu kostar ca 500 kr för en 20 kg säck är basen för lunch eller middag men vi äter normalt bara ett varmt mål som lunch eller något sen lunch och sedan inget mera varmt mål. Till frukost och senare mål gillar jag smörgås men hon tar gärna något varmt senare också. Lagad mat lagas ofta i så stor mängd att den räcker i två dagar.
Okej sa jag vi tar och kollar hur mycket vi handlar mat för under några månader och idag så har jag kollat för september och oktober genom samlade kvitton och gå in på kolla kontoutdrag samt kvitton som numera hamnar på Kivra som ICA och Maxi...Jag har samlat kvitton från de få gånger vi äter ute och även tar fika med smörgås då vi besökt någon second hand butik vilket är något min fru formligen älskar att shoppa på..
Vi hamnade på 6000 kr för september och 4500 kr oktober och jag vet inte om det är mycket eller lite? Nu är det så att när man handlar så köps ju samtidigt varor som inte är specifikt mat och har försökt att ta bort sådant men har inte varit minutiöst noggrann så något som inte går att äta kan ha kommit med ;-)
Innan jag nyligen hade ett personligt möte nyligen med SEB om att få ett papper stämplat och underskrivit så skulle ett dokument fyllas med massa uppgifter som jag gissar är något av en standard för alla som skall ha ett möte. I detta så skulle bland annat man fylla i beräknad matkostnad per månad och det stod även i parantes att "riktvärdet per vuxen person är 3100 kr/månad." och detta var i början av oktober.