Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Glömde att berätta att bilden var från invigningsfesten 7 januari i år därav alla människor. Här en bild ytterligare där man ser också var vi kommer sätta upp skiljeväggen emellan grannhuset och oss.

IMG_6283.png
Ja vår tomt/hus i Bang Saray ligger i ett gated community (moo ban). Tomten är på strax under 400kvm och huset på ca 110. En trädgård med några träd och kobstgräs på ca 20kvm. Resten av tomten är överbyggd med tak. Just nu betonggolv men tanken är att det skall bli klinkers samt ett snyggt undertak med belysning för att göra det mer ombonat. Tycker det är perfekt. Kan använda hela tomten oavsett solsken eller spöregn.

Har väldigt svårt för att tänka mig att bo i lägenhet personligen och vi har inget trädgård som vi behöver att sköta om för vårt hus i Udon Thani därför att nästan hela tomten utanför själva huset ligger under tak och vi har lagt markplattor nästan överallt så det är mycket lättskött. Vi har bara en liten hörna där det finns mycket blommor och växter som grannen vattnar så ofta det behövs åt oss.

I Si Racha är vårt hus det yttre av tre radhus i ett gated community och vi har en liten park på höger sida och en stor park framför huset med vattendam och fontäner som är igång lördagar och söndagar. Vi har frågat radhusgrannen till vänster om de har något emot att vi sätter upp en skiljevägg mellan oss och de ville gärna också att ha en sådan men de trodde först att vi frågade därför att vi ville att de skulle vara med och betala men så hade vi ju inte tänkt det…Vi har ingen trädgård här heller utan alla utomhus är belagda med markplattor så att det är lätt att hålla rent samt byggt tak över parkeringsplatsen för två bilar samt övrig ytor utmomhus. Min fru dotter bor i huset så hon betalar räkningarna för el, vatten, sophämtning samt för internet och vi bara 1000 baht i månaden till området en gång om året och det blir 12000 baht som skall betalas i januari nästa gång.

IMG_6282.png
Jag har bott i lgnht här nere 2 gånger förutom den jag äger och tycker bekvämt.
Tex förra veckan ville jag ha bytt lampa på balkongen, nästan 3m höjd och klättra på stege jämter balkongräcke där man kan falla över så ringde serviceavdelningen så kom dom upp och fixade det.
Behöver inte göra nåt själv i dessa lgnhtr.

Ja vår tomt/hus i Bang Saray ligger i ett gated community (moo ban). Tomten är på strax under 400kvm och huset på ca 110. En trädgård med några träd och kobstgräs på ca 20kvm. Resten av tomten är överbyggd med tak. Just nu betonggolv men tanken är att det skall bli klinkers samt ett snyggt undertak med belysning för att göra det mer ombonat. Tycker det är perfekt. Kan använda hela tomten oavsett solsken eller spöregn.
Det har sina fördelar med att ha tomten under tak men i Udon Thani under det stora taket så har det blivit lite luftväxling och det blir väldigt varmt att vistas där så vi funderar på hur vi kan göra om så det blir mera luftväxling genom lite ombyggnad? Jag brukar slå mig där vi har lite växter och blommor där det är lite bättre luftväxling men ändå skyddad från direkt solljus. Det blev lyckat med klinkers och vi har lagt dessa så att det är fall ut från huset. Det kom ett gäng som blandade cement i kar lite i taget och ingen bil med cement och slang som fallet hade varit i Sverige vid ett så stort jobb. Mycket jobb men det blev inte dyrt alls min fru visste var man handlar klinker till väldigt bra priser i Udon Thani på en plats som mer var något av ett lager än fina butiken.

Det har sina fördelar med att ha tomten under tak men i Udon Thani under det stora taket så har det blivit lite luftväxling och det blir väldigt varmt att vistas där så vi funderar på hur vi kan göra om så det blir mera luftväxling genom lite ombyggnad? Jag brukar slå mig där vi har lite växter och blommor där det är lite bättre luftväxling men ändå skyddad från direkt solljus. Det blev lyckat med klinkers och vi har lagt dessa så att det är fall ut från huset. Det kom ett gäng som blandade cement i kar lite i taget och ingen bil med cement och slang som fallet hade varit i Sverige vid ett så stort jobb. Mycket jobb men det blev inte dyrt alls min fru visste var man handlar klinker till väldigt bra priser i Udon Thani på en plats som mer var något av ett lager än fina butiken.
Vi har ju byggt in stor del med tak, allt brunt men stora nackdelen är att mygg gillar skugga och vi har fått ett myggproblem på baksidan vid grovköket.

20231109_173145.jpg

20231109_173128.jpg

20231109_173113.jpg

20231109_153919.jpg

Vi har ju byggt in stor del med tak, allt brunt men stora nackdelen är att mygg gillar skugga och vi har fått ett myggproblem på baksidan vid grovköket.

20231109_173145.jpg

20231109_173128.jpg

20231109_173113.jpg

20231109_153919.jpg

20231109_173145.jpg

20231109_173128.jpg

20231109_173113.jpg

20231109_153919.jpg
Ja tyvärr så kan förbättringar på ett vis leda till försämring på annat vis ibland. Så här såg det ut från andra hållet när taket var på plats och klinkersättningen var färdig. Även här blandades cementen för hand och med en lutning från huset mot vägen. Den stora gröna vattentanken som syns i bakrunden använde vi inte utan gav till restaurangen där min frus dotter jobbar utan vi köpte istället samma slags lågbyggda vattentank som vi också har vid huset i Udon Thani då den är lätt att komma in i vid manuel rengörning genom att skicka in någon liten person i tanken. Den grå tanken placerades inte som den står på bilden utan vid sidoingången till huset där den inte är i vägen. Som vattenpump valde vi en Grundfos Scala 2 550 som ger ett stabilt och bra tryck samt och som går väldigt tyst men som är lite dyrare än de mest använda pumparna. Rören från vattenmätaren ute på vägen vid infarten och sedan in till huset göts in under cementen innan klinkersättningen så att de är ur vägen och inte synliga.

IMG_6284.png

Ja tyvärr så kan förbättringar på ett vis leda till försämring på annat vis ibland. Så här såg det ut från andra hållet när taket var på plats och klinkersättningen var färdig. Även här blandades cementen för hand och med en lutning från huset mot vägen. Den stora gröna vattentanken som syns i bakrunden använde vi inte utan gav till restaurangen där min frus dotter jobbar utan vi köpte istället samma slags lågbyggda vattentank som vi också har vid huset i Udon Thani då den är lätt att komma in i vid manuel rengörning genom att skicka in någon liten person i tanken. Den grå tanken placerades inte som den står på bilden utan vid sidoingången till huset där den inte är i vägen. Som vattenpump valde vi en Grundfos Scala 2 550 som ger ett stabilt och bra tryck samt och som går väldigt tyst men som är lite dyrare än de mest använda pumparna. Rören från vattenmätaren ute på vägen vid infarten och sedan in till huset göts in under cementen innan klinkersättningen så att de är ur vägen och inte synliga.

IMG_6284.png
Vi är nöjda med det inbyggda, helst innertaket då sett många som bara lagt plåt och tycker ser för jävligt ut.
Man sitter ju under och det man ser är ens upplevelse, samma med bil viktigaste för mig det jag ser innuti inte vad andra ser från utsidan.

20231109_181904.jpg

20231109_181919.jpg

I dag har vi varit hemma och tvättat och annat efterjobb efter resan. I morgon blir det släktens sjukhem eftersom frugan ska bossa där en dag. Frugan har haft problem efter sina ögonoperationer trots att ögonen är ok enligt två ögonläkare. Köpt sjösjukemedicin i dag för att se om det beror på hennes gamla bekymmer med öronen och yrsel.

Vet inte din ålder men vad du är rädd för lite jobb samma som Pan Pan fast han är ung. Va gör du om dagarna , lite jobb
är väl bra för hälsan Men enbart tänka nä ingen gräsmatta, ingen trädgård bara platter runt hela huset, Vad gör du för att
fördriva tiden, sten bord och öl, inge bra

Vet inte din ålder men vad du är rädd för lite jobb samma som Pan Pan fast han är ung. Va gör du om dagarna , lite jobb
är väl bra för hälsan Men enbart tänka nä ingen gräsmatta, ingen trädgård bara platter runt hela huset, Vad gör du för att
fördriva tiden, sten bord och öl, inge bra
Jag har nog arbetat mer än du gjort hela ditt liv, jag har stått i vinterstormar på havet sen jag var 16 år och nog haft arbetsupplevelser som du kan drömma om, värsta va väl med 30m vågor nåt du aldrig upplevt

Jag har nog arbetat mer än du gjort hela ditt liv, jag har stått i vinterstormar på havet sen jag var 16 år och nog haft arbetsupplevelser som du kan drömma om, värsta va väl med 30m vågor nåt du aldrig upplevt
Here we go again :)
Den högsta uppmätta vågen var 26 m och mättes av fartyget Weather reporter i Atlanten 59° N 19° W den 30 dec 1972.

När man påstår att man är bättre än nån annan man inte känner käns det som tonåringar vet bäst kan allt Gissar att du gjuger som vanligt
Vad du får ut av det vete F-n Du har tydligen ett problem att du måste hävda dej i din lilla fylle värld

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K