Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Efter två helger med, i mina ögon, skräpmat och för mycket alkohol så är det skönt att komma ut i skogen. Inget superväder men skönt med en promenad. Har med mig ved i ryggsäcken. Tänkte lämna den på vår fikaplats så kan man göra brasa någon gång. Nöjer mig med kaffe idag.

IMG_8283.jpeg

Det är inte fetman i sig som leder till T2D. Det är livssilen och felaktig kost som leder till fetma och i förlängningen T2D. Flera andra metabola syndrom som högt blodtryck, inflammation, njursjukdom, leversjukdom, förstörd syn, åderförkalkning. Listan kan göras lång. Bra att Karolinska institutet börjar få upp ögonen. Tidigare fanns där en dam som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Hon var ju envis som synden och höll fast vid tallriksmodellen, som kom från USA, är den rätta vägen till hälsa.
En ovetenskaplig upplevelse av verkligheten. När jag drabbades av hypertoni och genomgick en hjärtoperation var läkarna noga med att salt var farligt. Efter operationen fick jag rådet att äta mycket fisk främst lax. Jag skulle akta mig för räkrom och kokos. I modern tid har en kompis som jobbar på KS/Huddinge berättat att man har inte samma klara uppfattning om salt numera. Som jag uppfattar läget anses socker vara mer farligt och det diskuteras att man ska återinföra sockerskatten, som togs bort omkring 1970 tror jag. När jag varit i Thailand ett halvår går mina sockervärden upp utan att jag äter mer glass och godis än i Sverige. Jag tror att det beror på maten och kaffet. I Sverige blir det kaffe med mjölk. Inte helt enkelt att beställa detta i Thailand. Det blir socker eller honung också.

Läkare har helt tiden påpekat vikten av att motionera. I mitt fall promenader 45 minuter per dag. Det finns också mer sofistikerade uppfattningar att man ska vifta med armarna och växla tempo emellanåt. Stavar är modernt sedan 20 år.

Läkare har helt tiden påpekat vikten av att motionera. I mitt fall promenader 45 minuter per dag. Det finns också mer sofistikerade uppfattningar att man ska vifta med armarna och växla tempo emellanåt. Stavar är modernt sedan 20 år.
Jag såg nåt program på SVT för några år sen som handlade om typ vardagsmotion. Testpersoner delades upp i grupper där en promenerade 45 min ett par ggr i veckan och en annan grupp körde ett hårdare pass på ca 10 minuter några ggr i veckan. Vad jag minns så var den senare metoden betydligt bättre för kroppen. Jag har försökt anamma den metoden men fastnat i lugna promenader 30-45 min/gång, tyvärr.

Jag såg nåt program på SVT för några år sen som handlade om typ vardagsmotion. Testpersoner delades upp i grupper där en promenerade 45 min ett par ggr i veckan och en annan grupp körde ett hårdare pass på ca 10 minuter några ggr i veckan. Vad jag minns så var den senare metoden betydligt bättre för kroppen. Jag har försökt anamma den metoden men fastnat i lugna promenader 30-45 min/gång, tyvärr.
All motion är bättre än ingen motion. En del motion är bättre än annan motion.

. Vad jag minns så var den senare metoden betydligt bättre för kroppen. Jag har försökt anamma den metoden men fastnat i lugna promenader 30-45 min/gång, tyvärr.
Verkar som forskningen i nuläget visar att det är viktigt att aktiviteten leder till förhöjd puls. Verkar logiskt då hjärtmuskeln, liksom alla andra muskler, behöver belastas för att bli starkare. I vardagslunken svarar inte kroppen med att förbättras.

Nu är väl inte Tabata-intervaller nödvändiga, men lite svettning och andfåddhet bör nog den dagliga promenaden resultera i om den skall kallas "träning".

Snart skall jag ner och träna blir 3x8 4 övningar triceps, har redan gått 1,5 timma i cirklar på bryggan.

Fast först smälta maten, var hamburgare och pommes idag, lite för mycket salt på pommes har kocken.

Medans jag smälter maten skall jag kolla flygresor, snackade precis med frugan och skollovet börjar tidigt i år, redan 22 Dec så får se om det blir en biltripp någonstans när ungarna är lediga.
Jag har ju missat flesta loven i år.
Jag har ju inte kört Forden utanför Amphoen än.
Fast det beror ju på om inget extra jobb dyker upp dom närmsta dagarna.

Verkar som forskningen i nuläget visar att det är viktigt att aktiviteten leder till förhöjd puls. Verkar logiskt då hjärtmuskeln, liksom alla andra muskler, behöver belastas för att bli starkare. I vardagslunken svarar inte kroppen med att förbättras.

Nu är väl inte Tabata-intervaller nödvändiga, men lite svettning och andfåddhet bör nog den dagliga promenaden resultera i om den skall kallas "träning".
Visade ju forskning vad det stod i Illustrerad Vetenskap att det var statiska övningar som plankan och stå med böjda knän med ryggen mot en vägg som var effektivast för blodtrycket, ingen av dom pulshöjande.
Så även där verkar ju isåfall forskare oeniga.

Själv tror jag all kroppsrörelse är viktig, bra för cirkulationen.

Allt är tydligen omtvistat. Möjligen kan åldern spela in. Jag försöker gå 45 min varje dag. I Sverige är det lätt tycker jag. Svårare i BKK p g a värmen.

Allt är tydligen omtvistat. Möjligen kan åldern spela in. Jag försöker gå 45 min varje dag. I Sverige är det lätt tycker jag. Svårare i BKK p g a värmen.
Får gå tidigt, jag brukar gå mellan 08-10 fast har ju ofta en lätt bris från havet.
Under pandemin när det var en del onlineundervisning och jag inte behövde köra till skolan åkte jag ofta ner och påbörjade promenaden när det var mörkt och gick under soluppgång.

Och transfetter skall man undvika så mycket det går!

Här är ett intressant program på SVT/Play som handlar om hemmaträning, man blir aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt.

Här är ett intressant program på SVT/Play som handlar om hemmaträning, man blir aldrig för gammal för att lära sig nåt nytt.
Ska se det när jag kommer till Sverige. Kan bara ses i Sverige.

Hemma igen efter att varit och invigt min dotter med familjs hönshus där hönorna flyttade in idag. Vi grillade också korv i minus 7 grader och det var fint med något varmt för jag blev lite kall och frusen efter varit utomhus i några timmar. Nu tar jag en varm glögg och värmer fötterna i goa husvärmen då speciellt mina fötter inte mår bra av att bli nedkylda.

IMG_0283.jpeg

IMG_0275.jpeg

Skulle bara hämtat en förbeställd padda, tog 4,5 timmar och hela dagens förråd av energi.
Men som sagt, Maipenrai

Annars går man under i detta något svårforcerade berg av papper, oförstående ansikte som bara förväntar sig att herr Farang är ett jävla datasnille och kan göra allt själv.
Och personal finns men jag var ensam så kolla fotot i Carton form. Ja för det är passande i en comedy cartoon.
TiT

IMG_7369.jpeg

Så enkelt, men ack så svårt är det! Kunskapen finns, men det verkar som att skolmedicinen som vanligt satsar på läkemedel istället för hälsa. Sedan vore det nog bra om inte föräldrar ansåg att de gör barnen en tjänst när de agerar färdtjänst så fort ungarna skall någonstans.

(Tänk om man ändå ville kalla Diabeters-2 för sockersjuka, det skulle nog betyda mycket för folks förståelse)
----------------

Fler barn får diabetes – sämre kost och motion​

Sverige: Andelen barn och unga som får diabetes typ 2, en variant som tidigare setts hos vuxna, ökar. – Det är en kraftig ökning som är oroande, säger Anna Ek, läkare på diabetesmottagningen på Karolinska sjukhuset.
Typ 1 diabetes är den vanligaste formen av diabetes bland barn. Till skillnad från typ 2 är det en autoimmun sjukdom där kroppens immunförsvar förstör de celler som producerar insulin. Det leder till en insulinbrist som är kvar livet ut.
Diabetes typ 2 innebär att kroppens celler blir mindre känsliga för insulin, hormonet som tar hand om sockret i blodet. Till slut räcker inte insulinet till och blodsockerhalten blir för hög. Den varianten av diabetes kopplas till livsstil som kost och motion och har länge betraktats som en vuxendiabetes.

Men nu har alltså även den typen av diabetes börjat krypa ner i åldrarna. Från att för 30 år sedan ha drabbat nästan bara människor över 60 år drabbas nu allt fler yngre, till och med barn.
Enligt statistik från nationella register är det 1,4 procent av alla under 18 år som får diabetes typ 2. För några år sedan var det 0,4 procent.

Anna Ek, som själv forskar på insulinresistens och fetma hos barn, påpekar att det än så länge inte handlar om några stora antal, men att det över huvud taget sker en ökning är oroande.
– Det sker också en kraftig ökning bland unga vuxna mellan 18 och 30 år, säger hon.
Även om det finns behandling för den som får diabetes typ 2, så ökar risken att drabbas av andra sjukdomar.
– Den som får diabetes som ung har också flera år med sin diabetes som påverkar kroppen, vilket ökar risken för till exempel hjärt-kärlsjukdom, säger Anna Ek.

Vilka drabbas då av diabetes typ 2 som unga? En stor riskfaktor är obesitas, fetma. Barn och unga med kraftig övervikt löper en ökad risk att utveckla diabetes typ 2.
I USA, med betydligt större problem med obesitas än Sverige bland barn och unga, syns en väldigt kraftig ökning av diabetes typ 2. Oron är att det ska bli likadant här, säger Anna Ek.
Ett sätt att vända trenden är enligt henne att förhindra att barn och unga hamnar i fetma. Ansvaret ligger till stor del på samhället menar hon.
– Det handlar om att det ska vara enkelt för barn och unga att ha hälsosamma levnadsvanor och att delta i fysisk aktivitet. Vi vet att detta ser väldigt olika ut beroende på inte minst socioekonomisk status, säger hon.
Än så länge finns det utrymme att vända trenden anser Anna Ek.
– Men om utvecklingen går åt fel håll kan det innebära stora kostnader för samhället och lidande för patienterna.
Petra Hedbom

Diabetes typ 2 ökar…..
Slutsatsen måste ju vara att man medicinerar för dåligt idag för våra hälsoproblem löser man via medicinering och ingenting annat fungerar.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K