Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Rensar ogräs, det känns som om jag glömde bort att rensa förra året.

IMG_3663.webp

IMG_3664.webp

Har lämnat bilen på service och promenerat hem genom staden från verkstaden.
Jag gör det allt för sällan.
Jag åker bil överallt och då missar jag ju det mesta.
Nu hann jag med att se alla förändringar, alla gamla hus som rivits och dom nya husen.
Jag såg gamla kända platser från ungdomen.

När jag i helgen träffade mina gamla skolkompisar så pratade vi bl.a. om att vi lekt "Röda Vita Rosen".
Det gick ut på att man var två lag som slogs om att lägga beslag på något som vi kallade "Mumriken".
Det var f.ö. inte mycket till lek, det var blodigt allvar!
Nu när jag i försommarsolen promenerade genom staden så såg jag platser där jag försökt gömma mig för motståndarlaget.
Var detta en lek som även ni lekte?

Denna helgen har väckt många barn och ungdomsminnen hos en gammal man.

Nu hann jag med att se alla förändringar, alla gamla hus som rivits och dom nya husen.

När jag i helgen träffade mina gamla skolkompisar så pratade vi bl.a. om att vi lekt "Röda Vita Rosen".
Det gick ut på att man var två lag som slogs om att lägga beslag på något som vi kallade "Mumriken".
Nu när jag i försommarsolen promenerade genom staden så såg jag platser där jag försökt gömma mig för motståndarlaget.

Ja Röda vita rosen lekte vi och ibland blev det lite väl allvarligt. Man ville absolut inte bli tillfångatagen av vissa motståndare.

Jag har tagit promenader i min barndoms kvarter lite då och då men det är ganska längesen eftersom jag flyttade från Lund 2011. Eftersom detta var i en stadsdel med blandad bebyggelse utanför centrum har det inte skett några större förändringar. Men nämnda lek körde vi aldrig, det var mest knallpulverpistoler med tillhörande aktiviteter. Samt att bygga järnväg och bilbanor inomhus. Fleichmann järnväg och Scalectric bilbana.

Skolan har jag inte besökt sedan avslutningen i nian, exteriört har den i alla fall förändrats ganska mycket. Säkert inuti också.

Du verkar ha nått emot allt från Finland?:angel:
Jag vet inte hur du kom till den slutsatsen? I vilka andra sammanhang har jag nämnt Finland?

De var en ren chansning eftersom jag såg att det var en kärra inställd till Helsingfors. Jag tänkta att han var på väg öster ut men nu misstänker jag att det var till Umeå han flög.

1747651823710.webp

Jag vet inte hur du kom till den slutsatsen? I vilka andra sammanhang har jag nämnt Finland?

De var en ren chansning eftersom jag såg att det var en kärra inställd till Helsingfors. Jag tänkta att han var på väg öster ut men nu misstänker jag att det var till Umeå han flög.

1747651823710.webp
Ja han bor ju där så inte så svårt

Ha ha, jag har nog svårt med att hålla koll på vart jag själv bor ibland när jag ska hem. Att spekulera i vart andra bor finns inte på kartan för mig !
555
Nej inget jag heller anstränger mig för att hålla reda på. Men var vissa bor känner jag till på ett ungefär. En ganska oviktig fråga faktiskt.

Självfallet. Hör väl nästan till svensk allmänbildning att ha lekt baserat på Astrid Lindgrens böcker i unga år samt reciterat Fröding på tonårsfyllan. :)

Ja Röda vita rosen lekte vi och ibland blev det lite väl allvarligt. Man ville absolut inte bli tillfångatagen av vissa motstånda

Självfallet. Hör väl nästan till svensk allmänbildning att ha lekt baserat på Astrid Lindgrens böcker i unga år samt reciterat Fröding på tonårsfyllan. :)
Ja visst baseras det på något från Astrid Lindgren.
Kan det vara Mästerdetektiven Blomkvist?

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K