Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Snöade inatt och nu snöar det igen. Får gå ut och skotta undan så att det inte blir så mycket på en gång att ta hand om. Temperaturen har gått upp till -1,5 så nu är snön tung igen :rolleyes:

1767701909746.webp
Det är bra med vaktmästare, dom fixar alla sådana problem. Samtliga gångar här är snö- och halkfria.

Åkte en sväng från Jomtien till Pattaya. På mig verkade det som att det indiska och ryska inflytandet har ökat. Var mycket folk i rörelse även om inte nattlivet hunnit dra igång ordentligt. Den del av Jomtien som ligger närmast Pattaya förefaller ha ökat nöjes- och matlivet. Jag bor i den mer stillsamma delen men många nya byggnader antyder att det kan vara förändringar på gång här också.

Åkte en sväng från Jomtien till Pattaya. På mig verkade det som att det indiska och ryska inflytandet har ökat. Var mycket folk i rörelse även om inte nattlivet hunnit dra igång ordentligt. Den del av Jomtien som ligger närmast Pattaya förefaller ha ökat nöjes- och matlivet. Jag bor i den mer stillsamma delen men många nya byggnader antyder att det kan vara förändringar på gång här också.

Phratamnak?

Jag vet inte vet bara att drar mycket el och kör bara på husvärme nu stängt av varmvattnet från den.
Legat på den strömförbrukningen sen blev såhär kallt.
Ok vad har du för pump? Ska gå att se i menyn hur mycket patronen har gått in.
Kul att jämföra för hittills inte varit idé att byta för vid -5 drar det runt dina siffror med elpanna samt LLVP i källaren. Kör oftast bara full värme i hela huset vid jul/nyår annars bara elradiatorer och fläktar vid behov då vi inte bor permanent där ännu.

Ok vad har du för pump? Ska gå att se i menyn hur mycket patronen har gått in.
Kul att jämföra för hittills inte varit idé att byta för vid -5 drar det runt dina siffror med elpanna samt LLVP i källaren. Kör oftast bara full värme i hela huset vid jul/nyår annars bara elradiatorer och fläktar vid behov då vi inte bor permanent där ännu.
Här är -12 grader nu.
Har gått igenom manualen nu, får kolla imorgon på hur kurvan och annat är inställt, vill inte pilla på det nu och få en kall natt. ;)
Stängde av uppvärmning av varmvatten till kranarna, för värmen gick snabbt ner i temp på elementen när den började värma hushålls varmvatten då den prioritera det.
Nu är det bra jämn värme på elementen hela tiden.
Så har jag satt på den gamle varmvattensberedaren istället.
När runt 0 gradigt drar den kanske 20kw per dygn.

Städat lite i köket på morgonen, nu laga frukost sen en sväng till ishallen med barnen.
Blir inga skidor idag tror jag, -14 grader och elförbrukningen tickar på som ett urverk.
Läst på nätet och i manualen att elpatronen slår på vid dessa temp är normalt, dock har den innan gått på lite tidigt, det får jag ställa in.
Sen behöver väl huset isoleras lite bättre här och där, behöver ha den här tempen på elementen för att hålla värmen nu.
Kanske byta radiatorer, vet inte om nya utstrålar värme bättre eller same same.
Fortsatt fortsatt billigare än om vart tvungna bränna pellets nu vid dessa temp.

20260107_080543.webp

Ja den kickar ju in när värmepumpen inte längre orkar och är effektiv. När elpatronen går så blir det ju som att köra vanliga elradiatorer rent ekonomiskt alltså. Annars är ju värmepumparna väldigt effektiva.
Ja men läste i manualen och försrod det som att man ställer in vid vilken temp hjälpvärmen skall aktiveras och hjälpa till.
Skall kolla på det idag och ringa han som var här och ändrade på kurvsn när jag var på jobb.

Ja men läste i manualen och försrod det som att man ställer in vid vilken temp hjälpvärmen skall aktiveras och hjälpa till.
Skall kolla på det idag och ringa han som var här och ändrade på kurvsn när jag var på jobb.
Ja borde ju kunna gå att justera. Själv är jag inte så insatt men brukar lyssna på min polare som jobbar med värme och ventilationsstyrning. Han har ju nyss bytt sin frånluftsvärmepump till luft/vatten värmepump och har ett finurligt system hemma som han programmerar. Hans elförbrukning totalt över året är bra siffror. Kul att lyssna på honom och se vad han gjort. Dessutom är han pedant så allt blir snyggt utfört.

I vår f d hus kickade elpatronen in vid ett par minusgrader, lite försiktigt. När det kröp ner mot -10 tickade det snabbt på elmätaren. Vi hade ju jordvärme som jag var mycket nöjd med.

Idag får det bli en tur till ICA Maxi för diverse inköp, förråden behöver fyllas på. Men nu kaffe!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K