Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Skall in till Falköping och handla en häcktrimmer som går att jobba med.
Får nog bli trädgårdsarbete idag.
Beror iofs på vädret, ser ut att kunna bli regn och skall till Ulricehamn i eftermiddag, frugan skall göra syntest för körkortet.
Skall skicka ut ungarna och plocka upp äpplena med, kanske borde köpa en fruktpress samtidigt som häcksaxen.

Skall in till Falköping och handla en häcktrimmer som går att jobba med.
Får nog bli trädgårdsarbete idag.
Beror iofs på vädret, ser ut att kunna bli regn och skall till Ulricehamn i eftermiddag, frugan skall göra syntest för körkortet.
Skall skicka ut ungarna och plocka upp äpplena med, kanske borde köpa en fruktpress samtidigt som häcksaxen.
Har ni mkt fallfrukt, så hör med jägarna i trakten om de vill ha. Här skänker jag 1-2 sopsäckar frukt i veckan (fallfrukt) som de ger till vildsvinen så de håller sig i skogen och inte på våra tomter.

Tänkte testa göra vin, får se, alla tillbehör kostar ju så mycket så blir väl billigare och gå på systemet och smakar nog bättre ;)
Jo, det blir definitivt billigare att gå till Bolaget. Men troligen inte lika kul.

Sen går det ju även att ta med sig frukten till ett musteri om du har i närheten. Men ofta är det fullbokat, men kan vara värt att prova om man vill. Dock är det väl ingen besparing där heller, men roligt att använda sin egna frukt.

Först frukost, sen plocka äpplen medans häcksaxen laddas.
Testade äppleplockaren, den funkade bra slipper man gå och plocka upp från marken.
Var ju 50% rea på en del i Jula så blev lite extra i vagnen ;)

20260807_113706.webp

20260807_101607.webp

Då var det fredag igen :)
Som vanligt är jag ledig från jobbet, alla fredagar.
En kopp kaffe innan dagen startar. Strax köra till Örebro. Sonen skall skriva upp för AM körkort. Hoppas det blir godkänt den här gången :rolleyes:
Hem och hänga på släpet och sticka till IKEA i Uppsala och hämta nya sängen jag beställt till honom.
Blir till att stödhandla lite mat också inför helgen. Det finns att göra :)

IMG_8684.webp
Idag gick det vägen och grabben har bärgat AM körkortet :)

Det var lite lättare med en ny häcksax, stod bäst i test och på rea hos Jula idag med batteri och laddare.
I våras gick jag med en slö som hade elkabel, det var jobbigt och med trimmern igår kändes det jag ger upp.
Men denna tillsammans med äppleplockaren så har jag köpt nåt värt pengarna denna månaden.

20260807_134025.webp

20260807_134502.webp

Där gjorde farsan lumpen på sin tid. Vi brukade säga som hangarsopare men han var mekaniker, tror det var på SK 16.

När vi letade hus i Skåne för några år sedan var vi på en visning av ett hus i Ljungbyhed. En äldre pensionerad flygofficer bodde där och i hans källare och "verkstad" var allt extremt välordnat och pedantskött. Alla burkar med skruvar/muttrar/brickor satt ordnade och etiketterade under hyllorna (med en skruv i varje lock) och varenda verktyg, mejsel, tång var monterade och uppmärkta i detalj, storleksordning, färgordning etc !!

Har man firma så bet man momsen sen får man dra av den och det sköter revisorn som man alltid ska ha om man har firma
även enskild, hb eller vad man registrerat
Nja en revisor sköter inte moms. Dessutom är revisor inget du behöver(ska) ha i en firma om du inte uppnår vissa gränsvärden då det blir obligatoriskt att ha en revisor i ett aktiebolag. Enskild firma behöver nästan aldrig ha en revisor. En revisor granskar oberoende ett företags eller en organisations bokföring, årsredovisning och hur styrelsen sköter verksamheten.

Däremot kan man ha en redovisningskonsult som sköter bokföringen och som i och med det ser till att momsen "dras av". Det sker dock automatisk i bokföringssystemet om man bokför ingående och utgående moms på de konton som är avsedda för det. Jag skötte dock allt detta själv i vårat lilla familjeaktiebolag vi hade under ett natal år tills vi sålde det för något år sedan.

Ja 20kr/l är riktigt billigt för såpass renplockade bär. Har dom mer att sälja?
Ikväll fick jag dom sista 10 litern som jag beställde.
Han sa att dom skulle börja plocka lingon snart. Priset ville han vänta med så han ser vad andra tar och kommer lägga sig lite under.
Jag fick ge 200kr för en hink eftersom jag beställde när priset var så, nu hade han höjt priset annars till 290kr så han fick in lite bensin pengar sa han.
Han sålde tydligen färska örter hemma, som basilika, koriander chilli mm.

IMG_6481.webp

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar