Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Det är dags för renovering av nya lägenheten snart så jag har investerat i en byggdammsugare och en gersåg. Tyvärr passade inte anslutningen till då gersågen anslutning till dammsugaren maskinmunstycke. Så jag lyckade hitta en (no name)adapter på amazon. Hämta de ut den i dag och testade att den passade både sågen och dammsugare vilket den gjorde. 155kr för en plastbit. men det är det värt.

1789220064439.webp

I dag tog vi en tur till en liten närliggande stad för att pigga uppjuniorerna och oss själva Bra med lite avkoppling från allt som har med politik att göra i Sverige. En enkel observation är att den svenska kronan inte står sig så bra mot euron till följd av den devalveringen som S genomförde på 16% och som följdes upp senare med räntan på 500%. Det är dyrt att äta och handla i de flesta fall för oss pensionärer.

Bortsett från kronan trivs jag i Spanien. Lika varmt som i Thailand men renare.
Bifogar några bilder för at visa hur det var i dag.

IMG_1010.webp

IMG_1009.webp

IMG_1008.webp

IMG_1007.webp

IMG_1006.webp

IMG_1004.webp

IMG_1005.webp

Vem tar inte hand om sina grejer?

Som tidigare påpekats och som du verkar ha svårt att förstå så saknar de flesta moderna bilar reservhjul. I min XC60 finns det heller ingen plats för något eftersom det där sitter ett batteri. Det finns i stället lagningskitt och kompressor. Funkar inte det så beställer man bärgare eller Vägassistans med Volvo-cars-appen. Att stå och byta däck på till exempel Essingeleden är inget att rekommendera. Då är det bärgare som gäller.

Så att påstå att någon inte tar hand om sina saker för att dom inte ser till att bilen har något som den medvetet inte är utrustad med är tämligen dumt.
Du menar att på din bil kan du inte lägga in ett reservhjul i skuffen måste kolla det

Vi är olika du och jag fixar det mesta själv och åker jag iväg ser jag till att allt funkar och att det finns verktyg om det händer nått
punka te.x då har jag en domkraft från jula en batteri kompressor, hjälpte inte i ditt fall, Ett reserv hjul är ett måste om inte åk
in på en skrot pch köp ett det finns plats i skuffen, jag reste och körde ca 5- 6 tusen mil per år skulle jag tänkt som du,huva

Vi är olika du och jag fixar det mesta själv och åker jag iväg ser jag till att allt funkar och att det finns verktyg om det händer nått
punka te.x då har jag en domkraft från jula en batteri kompressor, hjälpte inte i ditt fall, Ett reserv hjul är ett måste om inte åk
in på en skrot pch köp ett det finns plats i skuffen, jag reste och körde ca 5- 6 tusen mil per år skulle jag tänkt som du,huva
Du tänker nog lite konstigt nu.
Nya bilar har inte reservhjul.
Ingen domkraft och inga ställen att lyfta bilen som det var förr.
Allt sånt har man tagit bort för att spara vikt och hålla ner priset.
Det går inte att lyfta en ny bil i tröskeln för den går sönder då.
Jag blev tvungen att skaffa en mkt låg domkraft så jag kan lyfta t.ex i ett bärarmsfäste el liknande.
Har du svårt att acceptera att alla inte har och gör som du som åker gammal bil??????

Du tänker nog lite konstigt nu.
Nya bilar har inte reservhjul.
Ingen domkraft och inga ställen att lyfta bilen som det var förr.
Allt sånt har man tagit bort för att spara vikt och hålla ner priset.
Det går inte att lyfta en ny bil i tröskeln för den går sönder då.
Jag blev tvungen att skaffa en mkt låg domkraft så jag kan lyfta t.ex i ett bärarmsfäste el liknande.
Har du svårt att acceptera att alla inte har och gör som du som åker gammal bil??????
Har alldrig lyft en bil i tröskeln de har en ram längre in på alla bilar även nya

Apropå punktering och behovet av reservhjul.
Berralund åkte i 47 år innan första (ev.sista) punkteringen.
Själv har jag kört i 42 år och fått punktering en gång för ca. 20 år sedan.
Det var otroligt nog en tappad generator som låg mitt på körbanan på en smal trafikerad väg som jag upptäckte alltför sent och med mötande bilar hann jag inte bromsa ner och väja innan jag körde över generatorn med en punktering som följd.
Men på den tiden fanns det ju reservhjul i bilen så det fixade sig efter lite svordomar.
:)
Vi är möjligen undantag men det kanske visar på hur sällan man får punktering och behovet av reservhjul/reparationsats.
Kan ju även tillägga att jag hittade en spik i vinterdäcket för cirka 35 år sedan när jag bytte till sommardäcken. Jag petade upp den och då började det pysa ur däcket men då slog jag in den igen och därefter körde jag med däcket i flera år utan problem

Senast ändrad:
Det var otroligt nog en tappad generator som låg mitt på körbanan på en smal trafikerad väg som jag upptäckte alltför sent och med mötande bilar hann jag inte bromsa ner och väja innan jag körde över generatorn med en punktering som följd.
Men på den tiden fanns det ju reservhjul i bilen så det fixade sig efter lite svordomar.
Vi är möjligen undantag men det kanske visar på hur sällan man får punktering och behovet av reservhjul/reparationsats.
Idag är nog punktering vanligare pga att däck blivit sämre att ta upp stötar.
Jag frågade på min verkstad och dom sa att det ibland räcker att köra för fort över en asfaltskant.
Med tanke på alla potthål mm som finns idag så verkar det logiskt.
Jag har inte fått punka sen 2009 då jag körde på en isklump som jag inte hann se innan det var försent.

en generator haha ja men det kostar inget att vara förberädd för när det händer händer det ock då står man där som en idiot

Jag fick punktering för ca 35 år sedan.
Jag var ensam en sommardag, jag hade tre katter i bilen.
Jag skulle byta däcket men reservdäcket som låg i bakluckan passade inte så där stod jag på vägkanten. Jag hade tur för en man stannade och hjälpte mig att ta det punkterade däcket och körde det till närmaste verkstad som hjälpte till att sätta på ett nytt däck, mannen körde tillbaka och hjälpte mig så att jag kunde köra hem. Jag var nog 10 mil hemifrån.
Jag var skitförbannad på mitt ex som inte hade kollat upp vad det var för reservdäck i bilen.
På den tiden hade jag ingen mobil, men jag hade taklucka så katterna mådde bra även om inte jag gjorde det.

Jag fick punktering för ca 35 år sedan.
Jag var ensam en sommardag, jag hade tre katter i bilen.
Jag skulle byta däcket men reservdäcket som låg i bakluckan passade inte så där stod jag på vägkanten. Jag hade tur för en man stannade och hjälpte mig att ta det punkterade däcket och körde det till närmaste verkstad som hjälpte till att sätta på ett nytt däck, mannen körde tillbaka och hjälpte mig så att jag kunde köra hem. Jag var nog 10 mil hemifrån.
Jag var skitförbannad på mitt ex som inte hade kollat upp vad det var för reservdäck i bilen.
På den tiden hade jag ingen mobil, men jag hade taklucka så katterna mådde bra även om inte jag gjorde det.
Därför viktigt att ha koll

Dagens däck är konstruerade för att minska vattenplaning och ha kortare bromssträckor-
Dom är betydligt mjukare än vad däck var förr.
Lågprofildäcken är extra utsatta och mindre tåliga mot stötar.
Elbilar och andra tyngre bilar sliter hårdare på däcken.
Och punkteringar har ökat under senare tid pga detta.

Screenshot 2026-09-12 at 19-23-05 är däck klenare nu än förr - Sök på Google.webp

Screenshot 2026-09-12 at 20-33-35 Är punktering vanligare nu än förr - Sök på Google.webp

Dagens däck är konstruerade för att minska vattenplaning och ha kortare bromssträckor-
Dom är betydligt mjukare än vad däck var förr.
Lågprofildäcken är extra utsatta och mindre tåliga mot stötar.
Elbilar och andra tyngre bilar sliter hårdare på däcken.
Och punkteringar har ökat under senare tid pga detta.

Screenshot 2026-09-12 at 19-23-05 är däck klenare nu än förr - Sök på Google.webp

Screenshot 2026-09-12 at 20-33-35 Är punktering vanligare nu än förr - Sök på Google.webp
ja du skriver att punkteringar har ökat mrn varför kan inte en vuxen mäniska tänka och ha ett reservhjol i bilen

ja du skriver att punkteringar har ökat mrn varför kan inte en vuxen mäniska tänka och ha ett reservhjol i bilen
Du vet tydligen inte vad ett komplett hjul kan kosta idag för du har en gammal bil.
Från 10 tusen och uppåt till en större bil är inte ovanligt för ett hjul.
Därför har folk en bra försäkring som tar hand om bilen vid punka eller annat.
Moderna människor i ett modernt samhälle om du förstår vad det betyder.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K