Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hej

Var på IKEA igår med frugan, hon behövde ett större skrivbord, där passade vi på att äta årets första julbord, det är ju ganska litet men med tanke på priset 149 kr så får man ändå väldigt mycket för pengarna.

Nu på lördag är det dags igen, men då på en lokal restaurang här, det är vår samfällighetsförening som ska ut och äta och dricka gott, vi brukar göra det en gång om året, sen får det räcka med julmat tills julafton.

Mvh isan lover
Det var ju en ide för imorrn efter ambassadbesöket, undra om dom har julbord på IKEA Bagna.

Tror att många faranger upplever att Thai bara vill ha nytt och är väl inte så konstigt när någon annan betalar.
Men tror inte den regeln är lika noga för Thai som jobbar ihop och köper för egna ihoptjänade pengar, då handlas det nog allt 2nd hand både vad gäller bilar och hus ;)
Alla vill väl helst ha nytt men när ingen annan står för kostnaderna tänker man nog till en andra gång ;)
Och eftersom majoriteten av faranger står för kostnaden så har väl det blivit en myt bland farang att Thai alltid skall ha nytt?
Väldig status för thai med nytt. Ofta får prislappen sitta kvar på kläder samt plasten vara kvar på grejjerna till solen bränt fast så att det ser fördjävligt ut...

Det var ju en ide för imorrn efter ambassadbesöket, undra om dom har julbord på IKEA Bagna.
Hej

Det hade ju varit något, klart värt att kolla upp, jag har svårt att tänka mig att någon annan skulle kunna erbjuda ett liknande julbord i Thailand.

Det var Jansons frestelse, kokt potatis, köttbullar, tre sorters korvar, skinka, revben, några ostar, rödkål, brunkål, rödbetssallad, gravad lax, olika sorters sill, ägghalvor m.m, till efterrätt fanns det ostkaka, cheesecake, ris ala malta, glögg, pepparkakor och kaffe.

Mvh isan lover

Letar någon resa eller utflykt kring jul.

En heldag räcker för snorkling, bad och äta mat.

Hittade denna som kan bli vårt julbord och kryssning.
Misstänker att flera på forumet skulle inte vilja åka med.

Screenshot_20211208-132132_Facebook.webp

Tror att många faranger upplever att Thai bara vill ha nytt och är väl inte så konstigt när någon annan betalar.
Men tror inte den regeln är lika noga för Thai som jobbar ihop och köper för egna ihoptjänade pengar, då handlas det nog allt 2nd hand både vad gäller bilar och hus ;)
Alla vill väl helst ha nytt men när ingen annan står för kostnaderna tänker man nog till en andra gång ;)
Och eftersom majoriteten av faranger står för kostnaden så har väl det blivit en myt bland farang att Thai alltid skall ha nytt?

Tror det ofta stämmer bra att många thailändare går för nytt.
Pga att det är svårt att veta hur tidigare ägare skött om huset/bilen så kan det ju bli en Hit & Miss att köpa "billigt" samt fortfarande en del status hos en del.

/ SatanG

Pga att det är svårt att veta hur tidigare ägare skött om huset/bilen så kan det ju bli en Hit & Miss att köpa "billigt" samt fortfarande en del status hos en del.

/ SatanG
Hej

Så är det i vår släkt, nästan ingen vågar köpa en begagnad bil, man är väldigt misstänksamma mot hur den/dom tidigare ägarna har använt och skött om bilen, dom vet ju hur dom själva hanterar en bil, det är ju främst pickup som gäller på landet och dom får skita ont.

Man kör ju ofta med rejäla överlaster när man transporterar ris, gummi, eucalyptus och cassava m.m, en del kör ju även bufflar, kor, grus, sten och byggmaterial på flaken, man lastar tills fjädrarna går i bott och lite till, det sliter natyrligtvis på bilarna.

Sen använder ju ofta pojkarna i familjen bilarna ifrån 15 års åldern, dom kör runt och leker med bilarna på ett vårdslöst sätt, många saknar dessutom kunskap om hur en bil och dess motor ska skötas, så man får nog se upp vid begagnat köp.

Mvh isan lover

Var det one2car länken?
Det var där jag brukade glo tidigare.
Det verkar i så fall som att andrahandsmarknaden i Thailand har börjat att bli lik den i Sverige, vilket är vettigt.

Jag tyckte också det brukade vara alldeles för dyrt, särskilt med tanke på osäkerheten i hur tidigare ägare skött om dom innan.
Har inte kollat på @PanPan länk men med tanke på att bankerna/finansbolagen plockar tillbaka runt 10,000 bilar i månaden som de kränger vidare på bilauktioner så har nog det gapet minskat.
Klipp kan göras på mer exklusiva bilar, mycket bättre omsättning (dyrare) på t.ex. pick-ups, sedan småbilar.

/ SatanG

Hej

Så är det i vår släkt, nästan ingen vågar köpa en begagnad bil, man är väldigt misstänksamma mot hur den/dom tidigare ägarna har använt och skött om bilen, dom vet ju hur dom själva hanterar en bil, det är ju främst pickup som gäller på landet och dom får skita ont.

Man kör ju ofta med rejäla överlaster när man transporterar ris, gummi, eucalyptus och cassava m.m, en del kör ju även bufflar, kor, grus, sten och byggmaterial på flaken, man lastar tills fjädrarna går i bott och lite till, det sliter natyrligtvis på bilarna.

Sen använder ju ofta pojkarna i familjen bilarna ifrån 15 års åldern, dom kör runt och leker med bilarna på ett vårdslöst sätt, många saknar dessutom kunskap om hur en bil och dess motor ska skötas, så man får nog se upp vid begagnat köp.

Mvh isan lover
Här blir det nog många kilo överlast om tanken fylls helt.

1638957196174.webp

/ SatanG
Men som med allt annat skiljer det sig, själv har vi ingen släkt som har råd att gå på nytt utan begagnat.
Begagnat kan vara enklare med då det många gånger är lägre handpenning.
Tex där jag köpte första bilen som var 2nd hand så var det 35k i handpenning på valfri bil.
Hade vi låg månadsavgift med så blev som att hyra en bil till lågt pris fram tills skiljsmässan då vi lämnade tillbaks den.
Blev mycket billigare än om jag hyrt en och pga den låga handpenningen blev det ju ingen förlust där mot om jag fått lagt 20% i handpenning som jag fått gjort på nybillån som utlänning.

En grej jag lagit märke till på thai pickisarna är fjädringen. Om man tittar in under en svensk pickis är det typ 3-4 blad därunder i thailand är det typ 10...
Hej

Många sätter nog dit ett antal extra blad själva på någon verkstad, sen finns det ju även dom på landet som sätter på dubbla bladfjädrar på båda sidor på sina hemmabyggen om dom tänker använda den till att köra tunga laster.

Mvh isan lover

En grej jag lagit märke till på thai pickisarna är fjädringen. Om man tittar in under en svensk pickis är det typ 3-4 blad därunder i thailand är det typ 10...
Har letat om en bild men hittar den inte där bilen är så lastad att fjäderbladen går åt fel håll. Här i obygden har jag sett folk sitta på motorhuven för att tynga ner så bilen kan styras när det varit för mycket överhäng på det lastade flaket.

Jag var där för några år sedan. Då var det någon sorts enklare jultallrik som gällde. Trots allt bättre än ingenting. Ska be frugan köra dit mig någon dag före jul. Berätta gärna om din upplevelse om du åker dit.

Jag tyckte också det brukade vara alldeles för dyrt, särskilt med tanke på osäkerheten i hur tidigare ägare skött om dom innan.
Har inte kollat på @PanPan länk men med tanke på att bankerna/finansbolagen plockar tillbaka runt 10,000 bilar i månaden som de kränger vidare på bilauktioner så har nog det gapet minskat.
Klipp kan göras på mer exklusiva bilar, mycket bättre omsättning (dyrare) på t.ex. pick-ups, sedan småbilar.

/ SatanG
Och de som inte klarar av betalningen, hur har de skött service?

En annan sak är, har den haft skador, omlackerad, krockad eller stått under vatten vid översvämningar?

Det finns många orsaker som gör mig tveksam till en begagnad bil i Thailand.

Brukar du vara där när svenskarna i Udon och dess omnejd har onsdagsträffar varannan vecka? Det brukar bli rätt så trevligt, har varit med 4-5 gånger och det hade blivit fler besök om inte pandemin hade förhindrat det.
Nej. Jag är ny i Udon sen 2 månader men stötte på två svenskar tidigare av en slump som var på väg till träffen. En Jansson med stort fotbollsintresse och en till. Jansson fyllde jämt nyligen enligt "svenskar i Udon" på fakebook.

Nej. Jag är ny i Udon sen 2 månader men stötte på två svenskar tidigare av en slump som var på väg till träffen. En Jansson med stort fotbollsintresse och en till. Jansson fyllde jämt nyligen enligt "svenskar i Udon" på fakebook.
Jo det är en mycket trevlig snubbe som jag känner rätt så väl, han bor Chum Phae 8-10 mil från Khon Kaen.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K