Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Avundsjuka och missunnsamhet är iofs besläktat.
Att köpa en ny bil kan väcka en missunnsamhet som framkallar lögner och smutskastning.
Grannen kan fort börja hata dig för att du har en bättre bil.
Thailändare som kommer till Sverige är absolut inte något undantag. Man tar nästan det värsta från både Thailand och Sverige.
Jag kommer ihåg för längesedan när det var någon slags fest här hemma i Sverige och det kom en hel del thailändare hem till mig.
En massa mat, alkohol och det vanliga som hör till.
Jag hade nyligen köpt en ny 50” plasma TV (ja, det var en stund sedan) och fick en del nyfikna frågor om denna stora och dyra TV.
Mitt svar var att vi var tvungna att äta havregrynsgröt de kommande månaderna.
Veckan efter så gick snacket att det hade varit fest bara för att vi ville visa upp våran TV och att vi nu hade satt oss i en sådan knepig situation så vi inte hade råd med mat.
Jag tror nog aldrig att ett sådant snack skulle uppstå hos de svenskar jag känner.
Personligen tror jag det handlar mycket om inställning, och så är det nog i de flesta länder. En nyckel är att exempelvis att kunna språket, eller i vart fall kunna staka sig fram med några ord. Om du kommer med ett leende är chansen större att man också bemöts med ett leende. Detsamma gäller exempelvis immigrationen och banken: rådet är att inte komma i badbyxor och foppatofflor och som vi har pratat om tidigare så många gånger: låt aldrig någon tappa ansiktet. Om en "vanlig" svensk turist skulle gå in på en landsbyggdstoalett i Isaan tror jag rätt många skulle bli förskräckta: ett hål i marken, ingen vattenklosett och inget rinnande vatten. En "vanlig" turist skulle nog förfasas och skriva en och annan negativ kommentar: "jamen jag har ju betalat för denna resan". Och ni vet ju vad som kan hända när man skriver negativa kommentarer om vissa hotell...
Men som jag tänker och som de flesta som läser här på forumet också mer eller mindre tänker på: "When you are in Rome, do as the Romans do"
Okey. Sorry. Det blev lite mansplaining här. Tror de flesta ändå håller med i mina betraktelser...
Det är mycket möjligt, men det är troligtvis närmare till en publik modern toalett i Phuket och troligtvis väljer man en sådan före denna mer basala variant.
Helt OK men jag vill lägga till fattigboenden i Sverige. Upplever att vi Sverige börjar få trista boenden som får isanboenden att framstå som lyxboenden inte minst mot bakgrund av att det kan vara många minusgrader i Sverige. När man strövar i skogen nära storstäder kan man råka hitta denna typ av boenden. Enligt min erfarenhet har dessa boenden ökat. Kronofogden har rätt mycket jobb med att få bort dem.
Helt OK men jag vill lägga till fattigboenden i Sverige. Upplever att vi Sverige börjar få trista boenden som får isanboenden att framstå som lyxboenden inte minst mot bakgrund av att det kan vara många minusgrader i Sverige. När man strövar i skogen nära storstäder kan man råka hitta denna typ av boenden. Enligt min erfarenhet har dessa boenden ökat. Kronofogden har rätt mycket jobb med att få bort dem.
Det finns många anledningar till att bli bostadslös och jag har sett både "städade" och "ostädade" boplatser (i Stockholm, skall sägas). Det ska gå rätt långt innan man slår upp bopålarna i skogen och att fajtas med myndigheter i flera år kan för vissa tillslut bli övermäktigt. Att vara utförsäkrad från välfärdssamhället, ha psykiska problem, vara ekonomiskt utblottad, kanske ha en last för droger/alkohol, förlorat alla vänner och socialt umgänge och vara strukturellt arbetslös kan leda till misskötsamhet av både den egna hygienen och sin omgivning. Kanske tänker vissa: "Om alla skiter i mig, varför ska jag bry mig om att ha fint runtomkring mig".
Bara några tankar från mig....
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.