Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Har haft tre dagars diskussion med Immigration. Jag har ju O och har inte hittat någon resa till ett närliggande land. Nu har jag fått några extra dagar och kan göra som planerat.

Slottet där Immigration bodde var imponerade. Invändigt liknar det NKS med en stor yta i mitten och kontor runt om. Alla de juridiska kontoren är som en liten modern stad med stora byggnader och många parkeringsplatser. Svårt att få en överblick och hitta. Vakterna hade dåliga kunskaper om de olika husen.

Andra natten här på Elite Plaza man börjar bli bekväm men vi jobbar faktiskt på dagarna...

20220209_070703.jpg

20220209_073520.jpg

FB_IMG_1644377409136.jpg

Beror ju lite på vad man äter, äter man Thaimat får man ju en bra mättande lunch för motsvarande 15-20 kr och en cola för 3-4kr.
Hej

Håller med, bra, näringsrik och god Thaimat är billigt, har svårt att komma på något land i världen som har så god mat till så låga priser, dessutom är det ju ofta hälsosam mat och man riskerar inte att bli magsjuk som man gör i många andra länder med billig mat.

Mvh isan lover

Matpriserna har stigit i hela världen. I Sverige räknar dom med ännu mer höjningar under 2022. Höga energipriser och fraktpriser (som till stor del beror på energipriser) är en del av ökningen. Bara tacka Märta, vi skyller henne för allt känns bättre så :laugh2:
Å bonden som odlar får väl som vanligt knappt en örfil i betalt
Annat var det förr, sista skörden jag hjälpte farsan med kanske 40 år sedan fick han 1kr/kg 40 tunnland 100 ton 100000kr
soppan kanske kostade 70öre litern

Lever man för att äta och dricka är väl inte Thailand landet man skall välja. Passar mig bra just nu äter i stort samma mat varje dag så slipper man fundera och lättare hålla vikten och gå ned.

Det får du gärna förklara!

Jag lever till stor del för att äta och dricka. Thailand är ett guldland i det avseendet.

Basmaten är en av de bästa i världen och skall man äta exklusivt, fine dinning osv är Bangkok (+några i ställe Phuket, Pattaya osv) en av de bästa platserna i världen för just det.

En kittel av influenser och nationaliter som levererar på mycket hög nivå, för helt överkomliga priser.

Hej

Håller med, bra, näringsrik och god Thaimat är billigt, har svårt att komma på något land i världen som har så god mat till så låga priser, dessutom är det ju ofta hälsosam mat och man riskerar inte att bli magsjuk som man gör i många andra länder med billig mat.

Mvh isan lover

Nja... hälsosam KAN den vara, men ofta (extra mycket om det är billigt) stoppar de i en mängd med tillsatser som inte är helt nyttiga. Smakförstärkare, MSG osv...

Nja... hälsosam KAN den vara, men ofta (extra mycket om det är billigt) stoppar de i en mängd med tillsatser som inte är helt nyttiga. Smakförstärkare, MSG osv...
Hej

Ja ser man till den biten så har vi ju även gifter ifrån besprutning vid odling och formalin som används för att göra grönsaker och seafood hållbarare, men dessa kemikalier och tillsatser får man ju oavsett om man äter dyrt eller billigt.

Men Thaimat innehåller ju mycket vitaminer, fibrer och mindre fett än västerländsk mat och håller man sig till den dieten så lär nog både vikt, kolesterolvärde och det allmänna hälsoläget förbättras, men halten av gifter och tillsatser är helt klart högre än ex.vis i europa.

Mvh isan lover

Hej

Ja ser man till den biten så har vi ju även gifter ifrån besprutning vid odling och formalin som används för att göra grönsaker och seafood hållbarare, men dessa kemikalier och tillsatser får man ju oavsett om man äter dyrt eller billigt.

Men Thaimat innehåller ju mycket vitaminer, fibrer och mindre fett än västerländsk mat och håller man sig till den dieten så lär nog både vikt, kolesterolvärde och det allmänna hälsoläget förbättras, men halten av gifter och tillsatser är helt klart högre än ex.vis i europa.

Mvh isan lover

Vitt ris och socker i allt... Finns stora hål i din tes!

Vitt ris och socker i allt... Finns stora hål i din tes!
Hej

Håller inte med helt, visst innehåller ris mycket kolhydrater och mest onyttigt är väl det vita polerade riset, men på landet har sedan ett antal år även råris, svart, brunt och rött ris blivit väldigt populärt, sen är nog minst 50% av det folk stoppar i sig grönsaker, örter och frukt.

Ser man till Isaan så dominerar ju kokt, rå och grillad mat, där är det ovanligare med dom grytor och såser m.m som är vanliga i centrala och södra Thailand, så jämfört med den västerländska mat som erbjuds så är nog den Thailändska betydligt nyttigare.

Mvh isan lover

Blev inget poolhäng idag, somnade efter lunchen, kanske var det tunga droganvändandet 5555 ;)
Vakna precis i tid för en snabb dusch och köra hämta sonen...

Om du upplever att arseniken i riset är ett problem är väl det bästa att inte äta ris ofta, och ät små portioner.
En varierad kost är alltid bra.

Hej

Igår kväll blev det ett besök på Tanumstrand, det var jag, frugan, pojken och två av hans kompisar kände för att bada i deras inomhusbassäng, jag och frugan njöt i den varma och sköna bubbelpoolen medans killarna åkte vattenrutschbana och härjade, det blev även tid för en bastu, riktigt skönt och vi hade nästan hela anläggningen för oss själva.

Efteråt tog vi en glass och pratade med kökschefen i restaurangen, vi bestämde oss för att käka Brunch där till helgen med en annan Swe-Thai familj, dom hade bara 20 bokningar till helgens Brunch i nuläget, men han räknade med att antalet skulle öka nu efter att restriktionerna hävdes.

Jag kan verkligen rekommendera både deras frukostbuffé och Brunch om någon av er är ute på en tur, enligt mig håller båda dessa en hög klass och slår många större hotell både vad det gäller utbud och kvalitet, på sommaren har dom dessutom en stor uteservering på bryggdäcket utanför.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Mindre fett, de köper ju det fetaste griskött de kan hitta i köttdisken, tror inte jag sett någon thailändare köpa grisfilé och då brukar den vara billigast.

Mindre fett, de köper ju det fetaste griskött de kan hitta i köttdisken, tror inte jag sett någon thailändare köpa grisfilé och då brukar den vara billigast.
Hej

Ja fläsk är populärt, men ser man sen kostnaden för en familj som lever på 300 baht om dagen så blir det inte så mycket fläsk per person, det blir mest grönsaker och ris på tallriken.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar