Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu är det läggdags...frugan varit ut till vedspisen två gånger om jag kommer tills sängs, hahaha. Ta väl vara om vär gäst i morrn bitti o have nice time looking sunrise...
555 det var nord bohusländska.
Dock inte många som språgar det idag, en dialekt som dör snabbt ut nu med dom äldre.
Har par polare som språgar men börjar bli få i bohuslän nu...
Som dom själva sjunger..
Min farbror språgar/snackar bara den dialekten, och kan tänka mig fiskarna på il Ö gör med.
Blir lite som Isaan för det är inte lätt att förstå dom om man kommer utifrån.
Jag var med på en trålare lite på 60 talet.
Då drog vi dubbel med en Göteborgs trålare i södra Östersjön.
Det var lite svårt att förstå vad dom sade när dom pratade med varandra
Jag var med på en trålare lite på 60 talet.
Då drog vi dubbel med en Göteborgs trålare i södra Östersjön.
Det var lite svårt att förstå vad dom sade när dom pratade med varandra
Och dom på öarna är lättförståeliga jämfört med dom längre norr, 60 talet va det väl sjukt, idag har ju Svenska spritt sig till öarna med.
Hade polare med från gbg upp när jag jobba på fisket, "vafan säger dom, pratar dom Svenska?" 555
Var ju hemma på Smögen nu under pandemin, finns knappt en båt kvar idag.
Västkustens största fiskesamhälle efter gbg, bara turistort idag.
Minns när jag va där med farsan första gngn, kan vart 4-5 år gammal då va det fullt av fiskebåtar, farsan är ju gammal fiskare och farfar kock/stewart.
Inte mycke kvar av det i Sverige idag.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.