Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hej

Vad jag har förstått ändrades villkoren när Sverige en gång tog bort den s.k ”artistskatten” för fotbollsspelare som låg på 15%, nu beskattas fotbollsspelare betydligt hårdare. Texten nedan är ifrån Fotboll Direkt.

Det finns ju som bekant ett hårt skattetryck i Sverige som blir 54 procent om man tjänar så mycket pengar som anges.
I Danmark sjunker den summan för spelare med artistskatt ner till 32 procent och det i fem år som utländsk spelare.
För danska spelare i Danmark svider det dock med liknande höjd som i Sverige.

I Norge är skatteeffekter i stort som i Sverige,

Så om en Svensk fotbollsspelare anställs av en Dansk klubb betalar han 22% mindre i skatt.

Mvh isan lover
För att få en rättvisande bild måste man också ta med effekterna av levnadsomkostnader och vad arbetsgivaren betalar för pension och sjukförsäkring. Tror inte att svenska fotbollsspelare i Sverige har det så dåligt.

• Like
Reactions: Nox
För att få en rättvisande bild måste man också ta med effekterna av levnadsomkostnader och vad arbetsgivaren betalar för pension och sjukförsäkring. Tror inte att svenska fotbollsspelare i Sverige har det så dåligt.
Hej

Jag tror inte heller att dom har det så dåligt men det vore bra för Svensk fotboll om villkoren var dom samma som i Danmark och Norge, nu betalar ju en Svensk spelare 22% mindre skatt om han spelar i en Dansk klubb så det blir ju vinst att flytta även med samma lön.

Mvh isan lover

Morgonen har varit lugn. Har bokat in en kryssning till natolandet Estland. Ska bli hyfsat väder.
Hej

Själv håller jag på och röjer upp i ladugården, har man plats samlar man på sig för mycket bra ha grejor, pojken är ute och åker båt med en kompis, dom skulle till Fläskön och bada, senare ikväll är det träningsmatch för pojkarna i laget jag tränar, när jag kommer hem därifrån ska jag nacka två nya tuppar jag ska få av grannen, så det är fullt upp idag också.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror inte heller att dom har det så dåligt men det vore bra för Svensk fotboll om villkoren var dom samma som i Danmark och Norge, nu betalar ju en Svensk spelare 22% mindre skatt om han spelar i en Dansk klubb så det blir ju vinst att flytta även med samma lön.

Mvh isan lover
Jag är skeptisk till att använda artistskatten för generöst. Nu försöker många högavlönade t ex företags VD tjata sig till artistskatt. Jag vill att denna skatt ska vara för tillfälligt arbete under ett begränsat antal dagar. Vilka grupper tycker du det är rimligt att ge artistskatt? Alla högavlönade utlänningar med svenskt arbete?

Jag är skeptisk till att använda artistskatten för generöst. Nu försöker många högavlönade t ex företags VD tjata sig till artistskatt. Jag vill att denna skatt ska vara för tillfälligt arbete under ett begränsat antal dagar. Vilka grupper tycker du det är rimligt att ge artistskatt? Alla högavlönade utlänningar med svenskt arbete?
Hej

Nej bara till dom som verkligen är ”artister” och fyller arenor och hallar med en betalande publik, som musiker, sångare, cirkusartister, fotbollsspelare och liknande grupper.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det vore bra för alla svenska företag om inkomstskatten vore 22% lägre för alla.

Hej

Vem har påstått att han tycker det?

Jag förespråkar artistskatt för alla fotbollsspelare oavsett nationalitet som spelar i Sverige.

Mvh isan lover
Det kan väl inte bara gälla att fotbollspelare ska ha artistskatt, det måste väl gälla alla som utövar sport/idrott/underhållning och som har inkomst från det.
Vi som skriver på Thaisnack borde ha artistskatt för här är det underhållande rätt så ofta, varit många goda skratt.

Det kan väl inte bara gälla att fotbollspelare ska ha artistskatt, det måste väl gälla alla som utövar sport/idrott/underhållning och som har inkomst från det.
Vi som skriver på Thaisnack borde ha artistskatt för här är det underhållande rätt så ofta, varit många goda skratt.
Svetsning är åxå underhållning! Har ni fått en svetsloppa i skon, ja då jävla dansar man! :beer: :laugh2:

Så om man är lite halvkass artist då, och bara fyller halva arenan, ska man bara får halv skattesänkning då?
Hej

Artistskatten gäller för alla artister oavsett hur bra eller dåliga dom är, det är ju deras inkomst som beskattas och den varierar naturligtvis ifrån person till person precis som all annan skatt.

Mvh isan lover

Hon fick sålt lite 'skräp' idag ;)

1659958641731.webp

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar