Här är nåt för dig.
De människor med vänsterblivna tycks definieras bland annat av höga nivåer av de mörka personlighetsdragen narcissism, psykopati och machiavellianism, även kallat the dark triad. De har även ofta en hög verbal IQ men saknar självinsikt, ödmjukhet och nyanserat tänkande.
Jag brukar roa mig med att “debattera” med
vänsterblivna på internet. Jag menar “debattera” eftersom det sällan blir några debatter eftersom det oftast bara är ena sidan som bidrar med argument och källor, medan den andra sidan bara bidrar med epitet, hån, skrattreaktioner och personangrepp. Det är ett intressant fenomen och jag har märkt hur det ofta går som en röd tråd genom deras beteende på internet.
I studien
Signaling Virtuous Victimhood as Indicators of Dark Triad Personalities av Ok, Qian, Strejcek och Aquino (2020) framgick att godhetssignalering och offermentalitet hänger ihop med dark triad. Framförallt narcissism brukar utmärkas av vad jag förknippar med vänsterblivna såsom jag nämnde tidigare. För en narcissist gäller det att skydda egot till varje pris och i alla situationer. Dessutom är inga medel för omoraliska för att lyckas med detta; personangrepp, lögner, hån och anmäla till högre ort är alla legitima medel för att en narcissist på internet ska kunna gå vinnande ur striden.
De människor med vänsterblivna tycks definieras bland annat av höga nivåer av de mörka personlighetsdragen narcissism, psykopati och machiavellianism, även kallat the dark triad. De har även ofta e…
huginsbetraktelser.wordpress.com