Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Börja med nåt igår kväll som jag inte rekommenderar ...haft nåt oljud på steg 1 o 2 men inget på 3:an? Det skadade ju inte med en invändig rengöring så bara o börja, hahaha :rolleyes: :eek:.
SmartSelect_20230117_092410_Gallery.jpg
20230117_124420.jpg

Slutade ända inne i kretskortet, men orsaken till oljudet var själva elmotorn....beställt ny motorenhet nu till nästa vecka. Minus 1000' till på elräkningen, hahaha.
SmartSelect_20230117_125023_Gallery.jpg
SmartSelect_20230117_124946_Gallery.jpg
SmartSelect_20230117_125009_Gallery.jpg

Roligare att laga en rasad HD....
Ser roligt ut! Några bira till mekandet så blir det ännu roligare :)

Börja med nåt igår kväll som jag inte rekommenderar ...haft nåt oljud på steg 1 o 2 men inget på 3:an? Det skadade ju inte med en invändig rengöring så bara o börja, hahaha :rolleyes: :eek:.
SmartSelect_20230117_092410_Gallery.jpg
20230117_124420.jpg

Slutade ända inne i kretskortet, men orsaken till oljudet var själva elmotorn....beställt ny motorenhet nu till nästa vecka. Minus 1000' till på elräkningen, hahaha.
SmartSelect_20230117_125023_Gallery.jpg
SmartSelect_20230117_124946_Gallery.jpg
SmartSelect_20230117_125009_Gallery.jpg

Roligare att laga en rasad HD....
Vår köksfläkt stannade helt för någon vecka sedan. Kollade att en ny liknande skulle kosta 10.000 baht och denna var 10 år men väldigt lite använd eftersom vi dels bara varit i huset en dryg månad per år och dels inte varit här nu på tre år p.g.a pandemin

Skruvade ner den och hittade ett kopplingsschema på sidan av motorn och där fanns en "startkondensator" i anslutning till motorn och när jag hittade den insåg att den troligen gett upp så jag beställde en ny på Lazada. Kostnad 17 baht + frakt så hela lagningen kostade totalt 50 baht

Nu funkar den igen hur bra som helst

Vår köksfläkt stannade helt för någon vecka sedan. Kollade att en ny liknande skulle kosta 10.000 baht och denna var 10 år men väldigt lite använd eftersom vi dels bara varit i huset en dryg månad per år och dels inte varit här nu på tre år p.g.a pandemin

Skruvade ner den och hittade ett kopplingsschema på sidan av motorn och där fanns en "startkondensator" i anslutning till motorn och när jag hittade den insåg att den troligen gett upp så jag beställde en ny på Lazada. Kostnad 17 baht + frakt så hela lagningen kostade totalt 50 baht

Nu funkar den igen hur bra som helst
Händige herrn har talat! Ja nog är det troligt att man kan fixa en hel del själv om man inte har båda tummarna mitt i nävarna som jag.

Händige herrn har talat! Ja nog är det troligt att man kan fixa en hel del själv om man inte har båda tummarna mitt i nävarna som jag.

Du är troligen väldigt duktig på sådant jag inte har en aning om så alla är duktiga på något. Att jag kan felsöka el och elektronik är inte konstigt eftersom jag pluggat och jobbat med sådant i många år.

Om några timmar går flyget, frugan säger att nu har dom byggt en Lotu's go Fresh (Tescos nya namn) 20m utanför villagen så nu behöver vi inte åka till Pattaya och Big-C längre för vardagsinköp.
Pratat med mäklare som skall komma och fota condon med och lägga ut den när jag kommer hem.
Nu har dom bara vart där några timmar på 5 veckor och ungarna bara gnällde på frugan att dom ville hem till huset.
Har vi haft vårt roliga med den.

Skall bli gött att komma hem, vardag i Sverige är så spännande när alla jobbar och grått trist vinterväder.
Hem och köpa en Khao Pad Ghai för 15kr istället för en pizza för 95kr.

Om några timmar går flyget, frugan säger att nu har dom byggt en Lotu's go Fresh (Tescos nya namn) 20m utanför villagen så nu behöver vi inte åka till Pattaya och Big-C längre för vardagsinköp.
Pratat med mäklare som skall komma och fota condon med och lägga ut den när jag kommer hem.
Nu har dom bara vart där några timmar på 5 veckor och ungarna bara gnällde på frugan att dom ville hem till huset.

Skall bli gött att komma hem, vardag i Sverige är så spännande när alla jobbar och grått trist vinterväder.
Betalar 15 pund för en sån stekt ris här i England.

Betalar 15 pund för en sån stekt ris här i England.
Ja England är väl inte direkt billigt.
På Food Park i Harbor Laemchabang fick vi kwittiao moo för 28 baht, det får du väl knappt ett paket nudlar för i Sverige.
Blir bra nu hemma när vi fått det mesta som behövs inom 1000m, bara 4 år sen det var halvdjungel, vallande bufflar och kor som vandrade utanför så expanderat snabbt.
Fast den delen finns ju kvar men ser den inte från balkongen längre.

95kr för en pizza hemma är nog fasen rätt billigt nu.

Och på Dom pizza går en Pizza Bolognese på 280 baht det är ca 90 svenska.

Nä man måste hålla sig till thaimat om Thailandet ska var väsentligt billigare.

Skall du sälja eller hyra ut den?

Vill minnas att du hade tankar på att det skulle vara ett sätt att investera lite pengar, vi får hoppas att det blev en bra affär till slut i så fall.

Det kan iof sig vara skönt att ha ett ställe att gömma sig emellanåt ("a man cave"), då familjelivet blir lite kvävande. ;)

95kr för en pizza hemma är nog fasen rätt billigt nu.

Och på Dom pizza går en Pizza Bolognese på 280 baht det är ca 90 svenska.

Nä man måste hålla sig till thaimat om Thailandet ska var väsentligt billigare.
Betalade igår 95kr för en pizza Mexicana på lokal pizzeria i Majorna.
Och ja därför jag jämförde med Thaimat, jag skrev och jämförde med khao pad ghai inte en pizza på Dom, för pizza i Thailand är inget billigt.
Men tror inte du får en khao pad ghai för 15kr på lokala thaihaket här eller en kwittiao moo för 8kr.
Pizza är ju jämförelsevis med många länder rätt billig mat i Sverige att gå ut och äta.

Kollade nu på lokala Thaihaket 95kr för en khao pad ghai och det är ett lite billigt ställe på hörnan.

Skall du sälja eller hyra ut den?

Vill minnas att du hade tankar på att det skulle vara ett sätt att investera lite pengar, vi får hoppas att det blev en bra affär till slut i så fall.

Det kan iof sig vara skönt att ha ett ställe att gömma sig emellanåt ("a man cave"), då familjelivet blir lite kvävande. ;)
Jag köpte den 2015, 8 år sen och med Norska växelkursen (betalades med överföring av Norsk krona) som var då så har den gått upp en del i värde i Norsk och Svensk krona om man skall gå efter mäklarsidor.
Köpte den på pre-sale (till pre-sale pris) innan den började byggas och långt innan den var klar..
Dock vet jag inte om hyra ut eller sälja det får vi se när jag pratat med mäklaren, tänkte nu när ryssar och kineser återkommer så kanske marknaden går upp, Kineser är ju den starkaste köpkraften gällande condos i Thailand.
Jag köpte den 2015 eller om det var 2014 på ren spontanitet, var annat familjeförhållande, annan värld, annan växelkurs och lön, hade ingen tanke på investering eller nåt då, ett spontanköp.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K