Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hemma igen efter middag nere på stan. Så himla skönt på kvällarna så sitter ute med bira, snack och bra musik :)

B427B128-99C7-487A-8D5D-7532D02A7C5C.jpeg
Temp som en fin svensk sommardag här nere nu, rätt behagligt fast sitter inomhus och ingen bira. Fortsatt inte en droppe alkoholhaltigt sen man kom hem blev så trött på bakfyllan sist, börjar bli för gammal, tar ju flera dagar att komma igång igen.

Sonen är hemma från skolan idag dålig i magen, fått byta sängkläder några gånger under natten innan vi hittade några gamla blöjor från när han använde det. Nu är han dock bättre igen men håller han hemma en dag.
Jag passar på och fixar lite hemma då, tejpar lamineringsskarvarna till att börja med sen en cykeltur när temp gått upp lite och sen får man se vad av alla saker som skall göras man börjar med då.

20230131_084020.jpg

20230131_084256.jpg

20230131_084413.jpg

Tog fram min gamla trotjänare från värdeskåpet. En Canon EOD 5D Mark II. Den har legat oanvänd här i Thailand så länge så tänkte ta hem den till Sverige och sälja. Upptäckte att ett batteri i kameran, som jag inte kände till, har läckt och skadat lite gummiskydd. Jaha då vet jag inte. Lämna in på service för ett gäng tusenlappar och sedan sälja eller sälja iväg billigt. Slutar nog med att den ligger hemma i Sverige och skrotar istället :(

37F3E8C7-DC09-4848-8337-EB7FF83231C3.jpeg

87823848-1FF1-48AD-8EEC-3DB5DBB6DBD2.jpeg

Väntar på tvättmaskinen sedan blir det nog en sväng till Pattaya. Köpa lite nya shorts inför sommaren samt linser till frugan. Torsdag kväll bär det av mot flygplatsen och hemma i Sverige fredag morgon.
Vilken butik handlar du linser?
Köpte glasögon förr i Pattaya från känd kedja men var ju lika dyrt som i Sverige, mina slipade solbrillor gick på 20k, fast bra kvalitet använder dom än efter 9 år, så räknar man på årskostnad var dom billiga ;)
Nu köper jag från en butik i Laem Chabang, där får jag bågar och glas för runt 2000-2500 baht och då har jag brytningsfel och närsynt.
Glas i olika styrkor på lager så klart på par timmar.

Vilken butik handlar du linser?
Köpte glasögon förr i Pattaya från känd kedja men var ju lika dyrt som i Sverige, mina slipade solbrillor gick på 20k, fast bra kvalitet använder dom än efter 9 år, så räknar man på årskostnad var dom billiga ;)
Nu köper jag från en butik i Laem Chabang, där får jag bågar och glas för runt 2000-2500 baht och då har jag brytningsfel och närsynt.
Glas i olika styrkor på lager så klart på par timmar.
Blir väl på Charoen eller hur det stavas.

Tog fram min gamla trotjänare från värdeskåpet. En Canon EOD 5D Mark II. Den har legat oanvänd här i Thailand så länge så tänkte ta hem den till Sverige och sälja. Upptäckte att ett batteri i kameran, som jag inte kände till, har läckt och skadat lite gummiskydd. Jaha då vet jag inte. Lämna in på service för ett gäng tusenlappar och sedan sälja eller sälja iväg billigt. Slutar nog med att den ligger hemma i Sverige och skrotar istället :(

37F3E8C7-DC09-4848-8337-EB7FF83231C3.jpeg

87823848-1FF1-48AD-8EEC-3DB5DBB6DBD2.jpeg
Har en Lumix Gx7, står på Big camera att fortsatt kostar runt 23k för en sådan ny här nere, vad kan andrahandsvärdet vara? Använder den aldrig otympligt bära med sig kamera idag, har ju tel.

20230131_121153.jpg

Frugan som behöver en uppsättning. Hon anländer ju själv snart till Thailand. Blir alltså inget storinköp.
Kan linser i Thailand vara billigare än att handla dem på nätet hemma? Tycker att internetpriset är väldigt pressat.

Glasögon får man som panpan säger passa sig och kolla runt.

Jag köper alltid glasögon i Kambodja och Laos.

Har en Lumix Gx7, står på Big camera att fortsatt kostar runt 23k för en sådan ny här nere, vad kan andrahandsvärdet vara? Använder den aldrig otympligt bära med sig kamera idag, har ju tel.

20230131_121153.jpg
Ja min EOS 5D Mark II kostade väl runt 20k svenska när jag köpte den för över 10år sedan. Andrahandsvärdet har jag inte kollat på länge men bara objektivet borde vara värt en del. Har ju en EOS 5D Mark III hemma i Sverige. Den med objektivet jag valde gick väl på strax under 40k svenska då jag köpte den. Den ligger också bara i ett skåp hemma. Fotar bara med telefonen nu förtiden. Roligt att fota med en riktig kamera men orkar inte släpa på den. Sist jag använde systemkameran var under en fjällvandring 2021. Här fotar jag lite renar :)

172B3BE7-21FC-48F1-9481-CA6E11F81E17.png

Kan linser i Thailand vara billigare än att handla dem på nätet hemma? Tycker att internetpriset är väldigt pressat.

Glasögon får man som panpan säger passa sig och kolla runt.

Jag köper alltid glasögon i Kambodja och Laos.
Läste en artikel som satt postad på väggen för typ 9 år sen när jag var på ambassaden i Bangkok att 80% av alla glaslinser i världen till glasögon, kameror, kikare etc tillverkas i Thailand.
Thailand är eller var iaf världens största producent på det så borde ju vara billigare när gäller glasögon iaf och det jag betalar för glasögon här lokalt skulle jag knappt få prova ett par för i Sverige och slipper väntetid, 2 timmar så klart.
Sverige så skall dom väl beställas härifrån med den tid det tar?? För mig över en vecka sist jag köpte i Sverige.

Ja min EOS 5D Mark II kostade väl runt 20k svenska när jag köpte den för över 10år sedan. Andrahandsvärdet har jag inte kollat på länge men bara objektivet borde vara värt en del. Har ju en EOS 5D Mark III hemma i Sverige. Den med objektivet jag valde gick väl på strax under 40k svenska då jag köpte den. Den ligger också bara i ett skåp hemma. Fotar bara med telefonen nu förtiden. Roligt att fota med en riktig kamera men orkar inte släpa på den. Sist jag använde systemkameran var under en fjällvandring 2021. Här fotar jag lite renar :)

172B3BE7-21FC-48F1-9481-CA6E11F81E17.png
Jag brukade serva mina Canon kameror och objektiv i Thailand.
Väldigt billigt och bra.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar