Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Sitter och funderar på thailändarnas roliga val av namn ibland.
Denna lille killen fick namnet Lååmaa..pla lååmaa betyder ju delfin.
En dambekant jag umgicks med ett tag hade ett barnbarn som hette Yoghurt.
Det finns ju en massa andra roliga namn.
1677571632927.jpeg
En kompis till damen har två kids,de kallas Pepsi och Soda. Naturligtvis är det bara deras smeknamn de är inte deras namn i officiella papper.

En kompis till damen har två kids,de kallas Pepsi och Soda. Naturligtvis är det bara deras smeknamn de är inte deras namn i officiella papper.
Ja att man kan få ett öknamn är ju lätt.
En kompis till mig fick heta sillen för att han var fiskar…men det var ju inte hans föräldrar som gav honom namnet.
Att föräldrarna i Thailand ger barnen sådan namn tycker jag är lite roligt.

Står öl på borden, har dom köpt öl till 300 pers, 2 till varje så går bara det och 100kg kyckling på närmare 40k baht idag.
Konsert med musiker och dansare, inhyrd utrustning, scenbyggare, en hel del flaskor whiskey.
2 dagars fest.
Har kollat igenom bilderna . Jag såg inte till varken till öl eller 'wiskey' på borden.

Sitter och väntar på hemresan. Är fem veckor dit så det blir en lång väntan. Är gift med en thai sedan 20 år och det här är resa ca 35. Nästan varje gång har jag sagt till mig själv att det här blir sista resan. Men när det är dags igen. så faller man till föga och åker med för att inte göra frun ledsen.

Thailand är enligt min mening världens mest överskattde resmål. På de 20 åren jag rest har det inte hänt ett skit som jag kan se i alla fall. Överallt ser det ut som en soptipp och man blir lycklig varje gång man lyckas hitta en taxi som stötdämparna sitter fast på.

Maten är oätlig och i vårsta fall sjukdomsframkallande. Cig o sprit är billigt men det är nog det enda positiva jag kan komma på. Vill man fly den svenska vintern finns det bättre ställen. T.ex Portugal eller varför inte Kanarieöarna som har ett av vårldens båsta klimat. Har faktiskt efter år av övertalning fått frun att kunna tänka sig nån månad på nåt av dom ställena istället för flera månader i Thailand.

Varför har jag inte lårt mig thai då så att jag skulle kunna prata med frugans släkt? Svårt språk och vad skulle jag prata om? Merparten av deras disskussioner handlar om bästa sätt att tillaga papayasallad eller skvaller om icke närvarande släktingar/grannar.

Det får räcka för den här gången, men om intresse finns kan ni få en A4 till med mina tankar om Thailand.:)

MVH lillafridolf

Sitter och väntar på hemresan. Är fem veckor dit så det blir en lång väntan. Är gift med en thai sedan 20 år och det här är resa ca 35. Nästan varje gång har jag sagt till mig själv att det här blir sista resan. Men när det är dags igen. så faller man till föga och åker med för att inte göra frun ledsen.

Thailand är enligt min mening världens mest överskattde resmål. På de 20 åren jag rest har det inte hänt ett skit som jag kan se i alla fall. Överallt ser det ut som en soptipp och man blir lycklig varje gång man lyckas hitta en taxi som stötdämparna sitter fast på.

Maten är oätlig och i vårsta fall sjukdomsframkallande. Cig o sprit är billigt men det är nog det enda positiva jag kan komma på. Vill man fly den svenska vintern finns det bättre ställen. T.ex Portugal eller varför inte Kanarieöarna som har ett av vårldens båsta klimat. Har faktiskt efter år av övertalning fått frun att kunna tänka sig nån månad på nåt av dom ställena istället för flera månader i Thailand.

Varför har jag inte lårt mig thai då så att jag skulle kunna prata med frugans släkt? Svårt språk och vad skulle jag prata om? Merparten av deras disskussioner handlar om bästa sätt att tillaga papayasallad eller skvaller om icke närvarande släktingar/grannar.

Det får räcka för den här gången, men om intresse finns kan ni få en A4 till med mina tankar om Thailand.:)

MVH lillafridolf
Du anar inte hur många Lilla Fridolf det finns som kör på efter 20 år.

Trevligt inlägg i alla fall. :D

Försov mig från gymtiden, blev bara ett halvt pass men sen kom lönen vilken var över förväntan, och besked att vi får ligga här vid kaj till Torsd innan nåt sker, ser ut som avmönstring 1 dag tidigare och kanonväder. Så förutom gymdelen har dagen börjat bra.
Akter om oss ligger båten min fd granne i Thailand jobbar på men han är nere nu och inte ombord.

Funderar att tidigarelägga resan mot Kwai bron till nästa Sönd då barnens skola börjar igen den 15:de jag hade bokat hotell från 17:de.
Åka på lovet istället

20230228_123722.jpg

MVH lillafridolf
Tycker det har hänt en del de senaste 20 åren, viss mat är ju oätlig men spriten är ju inte billig om man inte dricker den inhemska dyngan.

Försov mig från gymtiden, blev bara ett halvt pass men sen kom lönen vilken var över förväntan, och besked att vi får ligga här vid kaj till Torsd innan nåt sker, ser ut som avmönstring 1 dag tidigare och kanonväder. Så förutom gymdelen har dagen börjat bra.
Akter om oss ligger båten min fd granne i Thailand jobbar på men han är nere nu och inte ombord.

Funderar att tidigarelägga resan mot Kwai bron till nästa Sönd då barnens skola börjar igen den 15:de jag hade bokat hotell från 17:de.
Åka på lovet istället

20230228_123722.jpg

Lönen över förväntan?
Har du fått en smyghöjning?

Själv har jag koll på både bruttolön och t.o.m nettolön.
Är det ett avvik så märker jag direkt

Nja, tänker du på att ha lön i NOK och använda dom i Sverige är det läge att omförhandla villkoren.
Just nu är dom exakt lika i kurs.
Är ju bra, för par år sen var sek 5% starkare än NOK, har ju legat likt med +-5% dom senaste 5 åren.
Trodde du hade koll på nok, verkar ju intressant för dig.
Är längesen den var mycket starkare än sek.

Är ju bra, för par år sen var sek 5% starkare än NOK, har ju legat likt med +-5% dom senaste 5 åren.
Trodde du hade koll på nok, verkar ju intressant för dig.
Är längesen den var mycket starkare än sek.
Nja, jag har tio valutor i min app så jag ser det en gång varje minut.
Behöver inte anstränga mig.

Du har nog mer bekymmer som dissar SEK hela tiden och får lön i .
NOK.

Nja, jag har tio valutor i min app så jag ser det en gång varje minut.
Behöver inte anstränga mig.

Du har nog mer bekymmer som dissar SEK hela tiden och får lön i .
NOK.
5555 du läser som gud fan vet vad.
När det gäller valuta har jag det senaste skrivit kronor och inkluderat både nok och sek i det då dom står likt.
Var 10 år sen nok hade växelkurs att säga nåt positivt om

Jag har mer skrivit om svensk ekonomi däremot.

Och jag har varit i Sverige en del sista året och använt sek har du vart mycket i Norge?

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K