Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Jag hittade vettigt kaffe i Thailand då jag spenderade lite längre tid där.
Fungerade helt ok i bryggare.
Nu har jag blivit allt för lat och nöjer mig med snabbkaffe på morgonen.
En kapselmaskin skulle vara bra faktiskt, men räknar med att man får ta med alla kapslar från Sverige för att vara på den säkra sidan.
NEspressomaskin finns att köpa på Homepro och liknande ställen. Kan tänka mig att Powerbuy har med osv.. Nespresso kapslar köps online eller i butik på Central Chonburi. Finns inte kapselbutik i Pattaya

Davao är väl en av de säkraste städerna på Filippinerna, åtminstone enligt några av mina forna skeppskamrater. Den regeras ju av familjen Duterte och då gäller hårda nypor mot brottsligheten.
Folk här i stan tittar intensivt på en hela tiden. De har väl inte sett "unga vältränade" faranger särskilt ofta..? 99% är korta och /eller tjocka så frugans utseende väcker även lite uppmärksamhet.

Det känns som man var i Udon i början av 2000-talet igen.

Bor på Radisson i anslutning till ett stort köpcenter. Okej standard för 3000 baht/natt. Det bäska jag kunde hitta på booking.com.

Hemma massage i huset hos svärmor, dom flesta av syrrorna har fått det idag. Imorgon är det min tur och svärmor. Hon som utför massagen är granne där vi bygger huset och den som ska hålla lite koll då vi inte är där.
Även fått det lilla hår man har kvar på huvudet fixat här hemma för hela 100 bath:)

20230415_150514.jpg

Manila verkar ha världels äckligaste kaffe. Köpte en slängde direkt köpte en till på ett lite mindre sunkigt ställe. Samma smak... funderar på att försöka utstå smaken. Måste vakna till enna
Ja dom är väl inte direkt kända för att erbjuda smaksensationer av det goda slaget där i Filippinerna. Om man bortser från det där omtalade ägget med färdigutvecklat kycklingfoster i så äter dom ju allt som går att tugga på, och lite till. Jag var iväg på en sådan där öhopping. Det var många fina och intressanta öar, och på en av den skulle vi få äta. Dom hade dukat upp till buffé. Det var mest en del olika grytor som inte såg så aptitliga ut. Till slut kom jag fram till en som påstods innehålla kyckling. Jippie! tänkte jag, kyckling, vad kan gå fel? Eftersom magen hade börjat knorra så öste jag på. När jag började äta så kändes bitarna i grytan konstigt hårda och sega. Jag tittade på tjejen som var med och undrade vad det var för fel på kycklingarna. Hon upplyste då om att det var kycklinghalsar, men vad fan!

Jag kan ju liksom förstå om man i ett fattigt land äter allt som finns på ett djur, men jag hade ju faktiskt betalat och jag hade kunnat betala mer bara jag fått riktig mat. Jag tog en promenad ner till stranden istället och gick ut på en brygga. Där dök det upp en vanställd man som erbjöd mig att mot betalning få fotografera honom. Han drev med sig själv skrattade och visade upp sitt groteskt vanställda ansikte. Allt var ju bara sorgligt, och jag lämnade ön med dålig smak både i munnen och sinnet. Jag tänkte att hans belägenhet förmodligen berodde på inavel, eller nåt. Ja vad vet man, men det är ju lätt att misstänka sådant där ute bland öarna.

Ja dom är väl inte direkt kända för att erbjuda smaksensationer av det goda slaget där i Filippinerna. Om man bortser från det där omtalade ägget med färdigutvecklat kycklingfoster i så äter dom ju allt som går att tugga på, och lite till. Jag var iväg på en sådan där öhopping. Det var många fina och intressanta öar, och på en av den skulle vi få äta. Dom hade dukat upp till buffé. Det var mest en del olika grytor som inte såg så aptitliga ut. Till slut kom jag fram till en som påstods innehålla kyckling. Jippie! tänkte jag, kyckling, vad kan gå fel? Eftersom magen hade börjat knorra så öste jag på. När jag började äta så kändes bitarna i grytan konstigt hårda och sega. Jag tittade på tjejen som var med och undrade vad det var för fel på kycklingarna. Hon upplyste då om att det var kycklinghalsar, men vad fan!

Jag kan ju liksom förstå om man i ett fattigt land äter allt som finns på ett djur, men jag hade ju faktiskt betalat och jag hade kunnat betala mer bara jag fått riktig mat. Jag tog en promenad ner till stranden istället och gick ut på en brygga. Där dök det upp en vanställd man som erbjöd mig att mot betalning få fotografera honom. Han drev med sig själv skrattade och visade upp sitt groteskt vanställda ansikte. Allt var ju bara sorgligt, och jag lämnade ön med dålig smak både i munnen och sinnet. Jag tänkte att hans belägenhet förmodligen berodde på inavel, eller nåt. Ja vad vet man, men det är ju lätt att misstänka sådant där ute bland öarna.
Jag ser enorma möjligheter här. Min vän har ju bott i Pattaya i många år och är matlagningskunnig. Jag har börjat tjata på honom att öppna thaimat hak.

Jag köpte nyss friterad kyckling. Gott ja men när jag valde sås på så blev det sweet chili.. och den såsen fullständigt förstörde smaken. Jag tror inte jag kommer hitta något jag tycker om här. De hade soppa som liknade Tom Yum men smakade förfärligt. Grillad fisk som smakade sot och typ allt annat var typ knappt något bättre smakmässigt.

har diet nu. Vill inte äta bröd eller ris men det blir jag nog tvungen till tillslut

Jag ser enorma möjligheter här. Min vän har ju bott i Pattaya i många år och är matlagningskunnig. Jag har börjat tjata på honom att öppna thaimat hak.

Jag köpte nyss friterad kyckling. Gott ja men när jag valde sås på så blev det sweet chili.. och den såsen fullständigt förstörde smaken. Jag tror inte jag kommer hitta något jag tycker om här. De hade soppa som liknade Tom Yum men smakade förfärligt. Grillad fisk som smakade sot och typ allt annat var typ knappt något bättre smakmässigt.

har diet nu. Vill inte äta bröd eller ris men det blir jag nog tvungen till tillslut

Jag skulle ha ett litet behov av att gå ner några kilon.
Flappelandet verkar vara en grej för mig.

Måste ju finnas massor av restauranger med europeiska menyer.

Hoppa över soppor med kycklingfötter och halsar för dom smakar inget mot i Thailand.

Är du inte rädd för fett så testa Bicol Express.

Kommer just hem efter att ha ätit schnitzel, kokt potatis, brunsås och gröna ärtor l i city.

500p med två öl.

Måste ju finnas massor av restauranger med europeiska menyer.

Hoppa över soppor med kycklingfötter och halsar för dom smakar inget mot i Thailand.

Är du inte rädd för fett så testa Bicol Express.

Kommer just hem efter att ha ätit schnitzel, kokt potatis, brunsås och gröna ärtor l i city.

500p med två öl.
Även om du äter svensk eller europeisk mat varje dag på en restaurang men det gör ju inte betyget på den lokala maten något bättre.

Jag skulle ha ett litet behov av att gå ner några kilon.
Flappelandet verkar vara en grej för mig.
Jag kommer nog hålla mig till öl. Får se om det ger något resultat viktmässigt

Även om du äter svensk eller europeisk mat varje dag på en restaurang men det gör ju inte betyget på den lokala maten något bättre.

Jag kommer nog hålla mig till öl. Får se om det ger något resultat viktmässigt
Vi äter ute bara en gång i veckan.
Fredag eller lördag.
Annars är det hemlagad mat alla övriga mål.
Frun är duktig kock.

Vill man inte lägga mer än 20sek på en måltid är den lokala maten efter gatan enda alternativet.

Lumpia eller vårrullar är ok och lätta att tugga.
Squid adobo om du klarar seafood.
Afritada är en god köttgryta.
Chop suey utan socker istället för ris.

Tagit dagens promenad 9 ½ km blev det idag.
Härligt väder lite mulet men +14°C:thumbsup:
1681571608696.jpeg

Reptilerna har börjat vakna till..årets första kopparödla.
1681572056860.png

En liten honblomma i toppen på en knopp på en hasselbuske.
Ganska oansenliga.
Jäklar vad duktig du är på att hålla i promenaderna. Långa också :thumbsup:
Långa promenader dagligen är bra på många sätt, motion, motorik, ryggen, muskler mm.

Vi äter ute bara en gång i veckan.
Fredag eller lördag.
Annars är det hemlagad mat alla övriga mål.
Frun är duktig kock.

Vill man inte lägga mer än 20sek på en måltid är den lokala maten efter gatan enda alternativet.

Lumpia eller vårrullar är ok och lätta att tugga.
Squid adobo om du klarar seafood.
Afritada är en god köttgryta.
Chop suey utan socker istället för ris.
Fick i oss lite mat.

Men lördagkväll här är typ lika livat som på en pizzeria och krog i Sunne.

20230415_231811.jpg

20230415_231621.jpg

20230415_225026.jpg

Fick mig ett gott skratt iaf när vi skulle betala och jag gav en 1000 lapp och vi fick sitta o vänta ett bra tag på växel.

Servitören går fram och Babbalobbagabba säger nåt te frugan och hon bara nickar och slger "it' okay" han nickar och går tillbaka till kassan. Jag fråga frugan vad han sa och hon svara att det kommer ta lite tid att få fram växel så vi får vänta lite.

Otroligt vi landar här och första dagen pratar hon redan flytande Tagalog!

Jäklar vad duktig du är på att hålla i promenaderna. Långa också :thumbsup:
Långa promenader dagligen är bra på många sätt, motion, motorik, ryggen, muskler mm.
Jag är ju pensionär inte så mycket annat att göra.:)
Idag blev det lite längre än vanligt..för det mesta blir det bara bli 6-7 km/dag.
1681577575465.png

De första 14 dagarna var jag i Thailand och då hade jag inte telefonen med mig när jag gick på stranden men annars brukar det se ut såhär.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K