Ja dom är väl inte direkt kända för att erbjuda smaksensationer av det goda slaget där i Filippinerna. Om man bortser från det där omtalade ägget med färdigutvecklat kycklingfoster i så äter dom ju allt som går att tugga på, och lite till. Jag var iväg på en sådan där öhopping. Det var många fina och intressanta öar, och på en av den skulle vi få äta. Dom hade dukat upp till buffé. Det var mest en del olika grytor som inte såg så aptitliga ut. Till slut kom jag fram till en som påstods innehålla kyckling. Jippie! tänkte jag, kyckling, vad kan gå fel? Eftersom magen hade börjat knorra så öste jag på. När jag började äta så kändes bitarna i grytan konstigt hårda och sega. Jag tittade på tjejen som var med och undrade vad det var för fel på kycklingarna. Hon upplyste då om att det var kycklinghalsar, men vad fan!
Jag kan ju liksom förstå om man i ett fattigt land äter allt som finns på ett djur, men jag hade ju faktiskt betalat och jag hade kunnat betala mer bara jag fått riktig mat. Jag tog en promenad ner till stranden istället och gick ut på en brygga. Där dök det upp en vanställd man som erbjöd mig att mot betalning få fotografera honom. Han drev med sig själv skrattade och visade upp sitt groteskt vanställda ansikte. Allt var ju bara sorgligt, och jag lämnade ön med dålig smak både i munnen och sinnet. Jag tänkte att hans belägenhet förmodligen berodde på inavel, eller nåt. Ja vad vet man, men det är ju lätt att misstänka sådant där ute bland öarna.