Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Foton från läraren, yngstes loi krathong firande och äldstes scoutläger idag.

received_1714025535730044.jpeg

received_1085534952621379.jpeg

received_923153412707555.jpeg

received_3753672938202856.jpeg

received_874180944012482.jpeg

received_900787091608339.jpeg

Hemma igen efter den vanliga dagliga rundan och knäppte lite bilder med mobilen idag. Det blåser en rätt hård nordvästanvind idag men var mestadels i lä som tur var. Några få båtar kvar att ta upp vid båtbryggan såg jag och lilla huset som syns på en av bilderna är en vedeldad bastu som jag var med och byggde och har nyckel till men som jag bara använt några få gånger.

IMG_0176.jpeg

IMG_0174.jpeg

IMG_0173.jpeg

IMG_0171.jpeg

IMG_0170.jpeg

IMG_0168.jpeg

I kväll har jag fått en inblick i hur det är att vara arbetsgivare i BKK. Frugan har för några dagar sedan fått vara både kock och boss på släktens sjukhem eftersom kocken varit sjuk. Nu vill kocken hem till byn efter några månades anställning men man har lyckats hitta en ny från Laos som kan thai. Frugan hävdar att detta är normalt för många. Man jobbar ett tag i BKK, sen hem till byn ett tag för att därefter hitta ett nytt jobb i BKK. Det anses lätt att hitta jobb i BKK. Efter att jag har läst mycket om bylivet här på TS finner jag det en aning motsägelsefullt. Tydligen både poppis och trist. Ser fram mot nya uppfattningar och beskrivningar.

I kväll har jag fått en inblick i hur det är att vara arbetsgivare i BKK. Frugan har för några dagar sedan fått vara både kock och boss på släktens sjukhem eftersom kocken varit sjuk. Nu vill kocken hem till byn efter några månades anställning men man har lyckats hitta en ny från Laos som kan thai. Frugan hävdar att detta är normalt för många. Man jobbar ett tag i BKK, sen hem till byn ett tag för att därefter hitta ett nytt jobb i BKK. Det anses lätt att hitta jobb i BKK. Efter att jag har läst mycket om bylivet här på TS finner jag det en aning motsägelsefullt. Tydligen både poppis och trist. Ser fram mot nya uppfattningar och beskrivningar.
Så svågern och andra släktingar med gör/gjort ner till bkk jobbar, hem till byn en sväng sen bkk.
Jobba ihop till tex en tel, jobb hittar dom direkt på dagen.
Nu blir det kanske stanna i byn för nu har dom som äldste systern börjat sälja på marknader samt odlar frugans risfält.

Så svågern och andra släktingar med gör/gjort ner till bkk jobbar, hem till byn en sväng sen bkk.
Jobba ihop till tex en tel, jobb hittar dom direkt på dagen.
Nu blir det kanske stanna i byn för nu har dom som äldste systern börjat sälja på marknader samt odlar frugans risfält.
Nackdelen dock att göra som dom är ju att dom kommer ju ingenstans genom att byta jobb flera gånger om året får dom alltid starta om på botten.

Ja jag har själv noterat att det verkar vara rätt vanligt bland Thai att ta en anställning där man hittar ett jobb i Thailand och sedan lämna denna plötsligt när kanske målet är i box och då åka hem igen. Men vad jag noterat så blir t.ex. ändå inte nya Iphonen eller vad målet var cashad utan tas på så lång avbetalningstid som det bara är möjligt. Förståelsen vad det kostar att låna till mycket dåliga villkor verkar tyvärr vara ännu sämre än vad det är i Sverige även om det är mer än tillräckligt illa i Sverige.

Slog på TV’n Curling EM som går i Aberdeen och visas på Eurosport. Förundras över att manliga och kvinnliga kommentatorerna klarar av att kommentera konstant utan att knappt hinna hämta andan när de bara följer en enda match. Jag som annars tycker att kommentera curling vore ett nästan perfekt jobb :rolleyes:

Hemma igen efter den vanliga dagliga rundan och knäppte lite bilder med mobilen idag. Det blåser en rätt hård nordvästanvind idag men var mestadels i lä som tur var. Några få båtar kvar att ta upp vid båtbryggan såg jag och lilla huset som syns på en av bilderna är en vedeldad bastu som jag var med och byggde och har nyckel till men som jag bara använt några få gånger.

IMG_0176.jpeg

IMG_0174.jpeg

IMG_0173.jpeg

IMG_0171.jpeg

IMG_0170.jpeg

IMG_0168.jpeg
Småland är underbart! :thumbsup:

Ja jag har själv noterat att det verkar vara rätt vanligt bland Thai att ta en anställning där man hittar ett jobb i Thailand och sedan lämna denna plötsligt när kanske målet är i box och då åka hem igen. Men vad jag noterat så blir t.ex. ändå inte nya Iphonen eller vad målet var cashad utan tas på så lång avbetalningstid som det bara är möjligt. Förståelsen vad det kostar att låna till mycket dåliga villkor verkar tyvärr vara ännu sämre än vad det är i Sverige även om det är mer än tillräckligt illa i Sverige.
Det måste man vara smålänning för att begrip.:cool:

2023?
Fått en pdf per mail från brorsan då jag använder hans adress på Handelsbanken.
HB vill att jag fyller i varför jag har skickat pengar via WISE och om jag känner mottagaren.
Inga svåra frågor då jag skickar till mig själv och använder pengarna för mitt dagliga leverne. Problemen uppstår dock genom att det måste vara underskrivet med signatur, relativt lätt att lösa.
Men det skall skickas in per post. HB skickade ut detta den 9/11 men jag fick det först igår 23.00. Dokument skall vara HB tillhanda 23/11.
Ingen mailadress där man kommunicera. Varför inte förenkla så att det går att skriva under med bank id är min undran.
Detta ju HB HK Stockholm. Man får dock liknande frågor från lokala kontoret genom meddelande när man loggar in via appen, varför inte lösa det på samma sätt... byråkrati grrr!
Ja det är vad jag sitter med just nu.

2023?
Fått en pdf per mail från brorsan då jag använder hans adress på Handelsbanken.
HB vill att jag fyller i varför jag har skickat pengar via WISE och om jag känner mottagaren.
Inga svåra frågor då jag skickar till mig själv och använder pengarna för mitt dagliga leverne. Problemen uppstår dock genom att det måste vara underskrivet med signatur, relativt lätt att lösa.
Men det skall skickas in per post. HB skickade ut detta den 9/11 men jag fick det först igår 23.00. Dokument skall vara HB tillhanda 23/11.
Ingen mailadress där man kommunicera. Varför inte förenkla så att det går att skriva under med bank id är min undran.
Detta ju HB HK Stockholm. Man får dock liknande frågor från lokala kontoret genom meddelande när man loggar in via appen, varför inte lösa det på samma sätt... byråkrati grrr!
Ja det är vad jag sitter med just nu.
Mitt första försök gick i stöpet då min lokala pdf dealer hade stängt butiken, trodde att det kunde vara så efter senaste besöket.
En butik med 5 varor på hyllan senast jag var där.
Nu väntar jag på att sambon kan hänga med och leta ny utskrivare och sedan till posten.

Idag är det vinterdäck på som gäller. Passar bra för halkan är nära förestående, tydligen redan i eftermiddag. Pojklymmeln har ledigt från skolan och håller halkan sig borta blir det en övningskörning efter däckbytet. Någon halkkörning blir det inte med mig, det får han syssla med på trafikskolan i bilen med dubbelkommando.

Idag är det vinterdäck på som gäller. Passar bra för halkan är nära förestående, tydligen redan i eftermiddag. Pojklymmeln har ledigt från skolan och håller halkan sig borta blir det en övningskörning efter däckbytet. Någon halkkörning blir det inte med mig, det får han syssla med på trafikskolan i bilen med dubbelkommando.
Jag skall ringa min vuxna son och se om han kan köra till mig idag för att få på vinterhjulen som ligger hos mig? Han får själv göra jobbet men här finns allt som behövs med domkrafter, luftkompressor, mutterdragare och momentnyckel för att dra lagom hårt på aluminumhjulen när det har bytts.

När han skulle ta körkort så gick det inget bra till att börja med. Han började på en stor körskola där han inte fick någon som helst stimulans och det funkar nog för de flesta men det gjorde det inte för ha. Han gav upp!. Jag hade några år tidigare själv taget utökad B-96 körkort för att få köra med tyngre släp och bil-släp kombination kg och tänkte den lärare jag tog några få lektioner för att finslipa inför körprovet kunde vara perfekt för min son med sin personlighet (svensk man med thai fru som parantes). Jag anmälde min son hos han och min son var tydligt inte glad på mig då jag trampat över. Men det funkade och han fick sitt körkort :)

Min fru har körkort i Thailand för scooter och bil och kan ta sig fram i den värsta stadstrafiken i Thailand så hon är duktigt på att hantera en bil. Hon började köra för samma körskola och han jag nämnde och också har fixat teori frågor och lära sig vad skyltar betyder på thailändska. Tyvärr så har hon dålig kopplingsteknik till den graden att det förstör allt och jag bara bilar med automat och köper inget annat.. Vi bytte körskola till en där de hade en bil med automatlåda och tog kanske 5 lektioner och det började gå riktigt bra körmässigt. Hon har aldrig fått lära sig att titta i speglar och sedan sätta blinkers i god tid innan man byter körfält eller svänger utan det är svänga och blinkers samtidigt mm. Hon körde naturligtvis mycket med min bil och fick jobba med sådant som hon behövde lära sig att bli bättre och det gick bra.

Men det är teorin som är det jättestora problemet och hon läste och svarade på thailändska på frågor och jag kollade samtidigt på svenska. Men hon slutade läsa så fort jag gav mig ut på havet för att jobba och läste ingenting heller då hon var i Thailand. Som ni kanske vet så får teoridelen på körkortsprovet göras på flera språk varav thailändska är ett då det handlar om att kunna regler och inte svenska språket. Men ska försöka igen nästa år för jag har tid att hjälpa henne hela tiden och jag kommer inte kunna resa ut och jobba och jobba mera p.g.a. en sjukdom och det kan bli superviktigt att hon kan köra bil även i Sverige med tiden.

Fruns körkort gick ganska smidigt. 1 provlektion med körskolan, teoripluggande hemma på engelska.
Teorin fixade hon på första försöket med uppkörningen kuggade hon första gången.
Ett taktiskt felbeslut då det just varit en jävla snöstorm och plogbillarna var enormt höga och sikten sög som fan.

Så det blev så billigt som det kan bli förutom en extra uppkörning och en provlektion.

Fruns körkort gick ganska smidigt. 1 provlektion med körskolan, teoripluggande hemma på engelska.
Teorin fixade hon på första försöket med uppkörningen kuggade hon första gången.
Ett taktiskt felbeslut då det just varit en jävla snöstorm och plogbillarna var enormt höga och sikten sög som fan.

Så det blev så billigt som det kan bli förutom en extra uppkörning och en provlektion.
Om ett möte var mil där uppe så är det väl rusningstrafik, där borde väl tom ett barn kunna köra upp ;)

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K