Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Är det en Myrsjö Villa för 5 mille? :beer:
Nä det är en Sävsjö villa med garage som jag gjorde grovskissen på själv1999 då jag också köpte tomten av en privatperson och huset och garaget stod klart sommaren 2000. Det var helt rätt tidpunkt att bygga prismässigt med facit på hand då husbyggandet hade i princip stått stilla länge lokalt vid den tidpunkten. Sävsjö trähus finns inte längre då de senare blev uppköpta av Eksjöhus. Just nu är det som du säkert vet dåliga tider för husfabrikerna och med dem mycket tillhörande företagande och arbetsplatser. Bygger man nytt här i området så hamnar värderingen och aktuella försäljningspriset för tillfället troligen under alla kostnaderna eller på samma nivå om man har tur. Inga Stockholmspriser här inte på gott och ont..

Blev helt okej monterat,men han hade inte sågat så rakt och blekningen hade kunnat vara lite bättre..

20231130_190243.jpg

Väldigt intressant att läsa och tack för bilderna!

Är man bortrest och bor t.ex. i Thailand över vinterhalvåret och huset står tomt i Sverige så är det inte dumt att ha lite koll och även kunna styra värmesystemet. Många nya t.ex, värmepumpar är uppkopplade via WiFi eller Lan-kabel så att detta är möjligt. Är man på väg att åka hem och vill ha det varmt vid hemgång så kan man några dagar innan man kommer hem öka på värmen så att man inte fryser vid hemkomsten speciellt om man inte har möjlighet till vedeldning.

Har även ett tips angående hur man kan styra strömbrytare via mobilnätet och det heter Ontech GSM. När internet inte funkar så får man ju inga signaler från t.ex. värmepumparna och det räcker ofta att slå av strömmen till t.ex. sin router och sedan slå på den igen så att det blir en omstart (det som på fackspråk heter att göra en ”norsk reset” ;) ) men då behöver man kunna göra detta utanför internet. Man kan även övervaka temperaturer mm och visar detta med en bild och markerar att det som kallast har varit -10.4 grader här där jag bor. Om ca ett år så kommer jag dock behöva byta huvudenheten som kostar ca 1500-2000 kr eftersom 2G mobilnätet släcks i Sverige och jag behöver en ny huvudenhet som istället går på 3G mobilnätet. De andra reläerna med strömuttag kommer jag dock inte behöva byta. Det händer någon gång att jag behöver strata om någon av mina Ring kameror som täcker husets alla sidor samt garaget med inspelning.

Här kommer några bilder men kan inte visa allt man ser i IVT Anywhere och IVT Anywhere II apparna eller Ontech GSM appen.

IMG_6494.png

IMG_0212.png

IMG_6492.png

IMG_6491.png
Ja har en del temp övervakning och styrning via appar till hemnet och bogserbåtarna. Köpt en hel del från dessa.Hem Detta I samband med vi byggde om Victorias larm system "digitaliserad" , larm går till telefonen man kan i för sig ha alla larmen till telefonen.Men valde hög nivå köl, brandlarm, låg temp och spänings bortfall som sms till jour maskinisten. Efter som bogserbåten ofta är obemannad. Fjärråtkomst/fjärrkontroll via TeamViewer. Några bilder lite innan var inte mycket med dom gammal "korten" spröda av ålder en del felande. Automatiskt spjäll monterades på maskinrums fläktarna, nytt släck system från StaX Stat-X Aerosolsläcksystem i isbrytande bogserbåten Victoria vid Holmen, Iggesund - NE Fire Protection Nya instrument på bryggan från DEIF rpm prop/hm , pitch och roder indikering. Pre heating smörjolja HM och växel. Går att fjärrstyra men vi har lite för liten landanslutning 32A. Jävligt fin verkstad för en så liten bogserbåt.

received_897721751163535.jpeg

received_613453243890266.jpeg

received_798579631659148.jpeg

received_897721751163535.jpeg

received_613453243890266.jpeg

received_798579631659148.jpeg

received_558566296307651.jpeg

20230107_055553.jpg

20230107_055539.jpg

20230107_055546.jpg

Läser idag att den flytande plattformen jag jobbat på sedan 2016 och som lämnade Australien 23.e november har en beräknad ankomst till Norge 5.e mars. Hej vad det går! Det gäller att hålla sig fast då plattformen accelererar ;)

Mitt sista konventionella fartyg var Stena Arctica som tillsammans med systerfartyget som skulle hetat Stena Antarctica (men som såldes till Ryssland ögonblicket efter leveransen på Hyundai Shipyard och fick namnet SCF Baltica) och var (är fortfarande?) världens största fartyg med Isklass 1A Super.

Jag var ansvarig för testerna samt provkörningarna av de tekniska systemen under byggnationen av den senare och när det var klart med överlämningen så åkte jag till Sverige och tog över Stena Arctica som teknisk chef från dopet som skedde vid Americakajen i Göteborg. Det var en himla festlighet i samband med detta och det var att klä på sig uniform på order av Stena.

När vi körde första resan till Primorsk i Ryssland för att lasta råolja så var det mycket is och väldigt kallt! När vi kom fram till Primorsk så hade det även börjat att blåsa rätt mycket och det tog ca 4 timmar att förtöja fartyg trots 4 x bogserbåtar. Två bogserbåtar var satta att rensa is mellan Stena Arctica och kajen och de två andra till att trycka fartyget mot kajen. Vi hade då fortfarande filippinskt manskap som hade klätt på sig så mycket kläder så att de knappt kunde röra sig eller få in armarna mot kroppen så de såg ut som Pingviner :). Men de frös ändå fruktansvärt och varvade att vara på däck med att gå in och värma sig. Senare blev filippinarna utbytta mot ryssar vilket var en kontraktsfråga.

Fartygets motor var en 2-takts tvärstycksmaskin utan någon kamaxel utan detta var ersatt av ett hydrauliskt system som sedan styrde bränslepumpen och avgasventilen. Man kunde bl.a. få lite mera effekt ut av motorn vid låga varvtal (105 rpm var max) men eftersom det var en fast propeller och motorn var direktkopplad på propelleraxeln så var tappade man mycket kraft ändå vid iskörning. Fartygets höga isklass gällde enbart förstärkningar av skrovet och inte förmågan att på egen hand kunna bryta sig fram i is. Utan assistans av isbrytare så tog vi oss inte långt! Finnarna har dock byggt fartyg som tar sig fram i mycket is för egen maskin. Finnarna Neste köpte efter ett tag ut ryssarnas andel och vi började jobba för Neste istället. Ännu lite senare fick jag veta av en chief kompis till mig i Neste att det skulle bli helfinsk besättning på Stena Arctica och lämnade innan detta skedde och började istället på flytande oljeplattformen Stena Dee som Senior Mechanic (natt chief).

IMG_0223.jpeg

IMG_6489.png

IMG_6488.png

Läser idag att den flytande plattformen jag jobbat på sedan 2016 och som lämnade Australien 23.e november har en beräknad ankomst till Norge 5.e mars. Hej vad det går! Det gäller att hålla sig fast då plattformen accelererar ;)

Mitt sista konventionella fartyg var Stena Arctica som tillsammans med systerfartyget som skulle hetat Stena Antarctica (men som såldes till Ryssland ögonblicket efter leveransen på Hyundai Shipyard och fick namnet SCF Baltica) och var (är fortfarande?) världens största fartyg med Isklass 1A Super.

Jag var ansvarig för testerna samt provkörningarna av de tekniska systemen under byggnationen av den senare och när det var klart med överlämningen så åkte jag till Sverige och tog över Stena Arctica som teknisk chef från dopet som skedde vid Americakajen i Göteborg. Det var en himla festlighet i samband med detta och det var att klä på sig uniform på order av Stena.

När vi körde första resan till Primorsk i Ryssland för att lasta råolja så var det mycket is och väldigt kallt! När vi kom fram till Primorsk så hade det även börjat att blåsa rätt mycket och det tog ca 4 timmar att förtöja fartyg trots 4 x bogserbåtar. Två bogserbåtar var satta att rensa is mellan Stena Arctica och kajen och de två andra till att trycka fartyget mot kajen. Vi hade då fortfarande filippinskt manskap som hade klätt på sig så mycket kläder så att de knappt kunde röra sig eller få in armarna mot kroppen så de såg ut som Pingviner :). Men de frös ändå fruktansvärt och varvade att vara på däck med att gå in och värma sig. Senare blev filippinarna utbytta mot ryssar vilket var en kontraktsfråga.

Fartygets motor var en 2-takts tvärstycksmaskin utan någon kamaxel utan detta var ersatt av ett hydrauliskt system som sedan styrde bränslepumpen och avgasventilen. Man kunde bl.a. få lite mera effekt ut av motorn vid låga varvtal (105 rpm var max) men eftersom det var en fast propeller och motorn var direktkopplad på propelleraxeln så var tappade man mycket kraft ändå vid iskörning. Fartygets höga isklass gällde enbart förstärkningar av skrovet och inte förmågan att på egen hand kunna bryta sig fram i is. Utan assistans av isbrytare så tog vi oss inte långt! Finnarna har dock byggt fartyg som tar sig fram i mycket is för egen maskin. Finnarna Neste köpte efter ett tag ut ryssarnas andel och vi började jobba för Neste istället. Ännu lite senare fick jag veta av en chief kompis till mig i Neste att det skulle bli helfinsk besättning på Stena Arctica och lämnade innan detta skedde och började istället på flytande oljeplattformen Stena Dee som Senior Mechanic (natt chief).

IMG_0223.jpeg

IMG_6489.png

IMG_6488.png
Liknar Emma Maersk, bara lite kortare! Jobbade på varv i Finland på slutet av 70 talet som nybakad svetsare och vi fick åka till Helsingförs å kolla på varvet där dom byggde isbrytare, man blev rädd när man såg dessa monster!

Är inne i husvärmen igen efter att varit ute och lekt med barnbarnen en stund i pulkabacken framför huset. Min dotter kom med en Tomte gjord av granris. Kom just på att jag har en snögubbe i plast med en lampa inuti liggandes på vinden som jag skall upp och hämta och som får hamna på framsidan där jag ju redan dragit fram ström till LED strålkastarna för att belysa backen när det blivit mörkt ute.

IMG_0236.jpeg

IMG_6076.jpeg

IMG_6073.jpeg

IMG_6065.jpeg

IMG_0231.jpeg

Har nu varit ute och fått snögubben på plats och satt dit en grendosa med strömbrytare så att man kan tända och släcka även utifrån. Jag ska bara leta rätt på en kort förlängningskabel och ett sladdskydd runt kontakterna dör dessa möts så att det inte kommer snö eller in fukt.

Passade även på att göra rent filtret till frånluftsvärmepumpen som det kommer påminnelse om att göra rent varannan månad fast detta är rätt grovt och brukar inte vara så mycket damm. Men brukar samtidigt ta och göra rent filtren som är väldigt fina på Inomhusenheten på Luft-Luft AC/Värmepumpen. Det blev sådär rent bara med dammsugning så jag tog med filtren till garaget och blåste dem rena med tryckluft också. Som ett tips se till att hålla dessa filter rena för det påverkar effektiviteten i både AC-läge som Värmepumpsläge väldigt mycket! Jag ser dock inget behov av att köra AC-läge i vårt hus och frugan gillar inte när jag provat någon gång utan det räcker med lite fläktar hör och där. Men min ena grannar som har ett hus med många jättestora fönsterrutor rakt åt söder kör AC rätt mycket på sommaren då deras hus blir väldigt varmt.

IMG_6509.png

IMG_0238.jpeg

IMG_0240.jpeg

IMG_0242.jpeg

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M