Det är väl andra saker som också förändrats. Jag är ingen sjöman så det är bara att rätta mig. En stor skillnad verkar ju vara hur länge man ligger i hamn. Känns som väldigt stor skillnad på nu och då, det är väl sällan lastning lossning tar någon längre tid numera. Blir man kvar i någon trevlig hamn någon längre tid numera? Kan väl tänka mig att det blir någon gång för reparationer. Men hur ofta blir det? Antar att fartyg också blivit mera tillförlitliga och att reservdelar numera fås fram snabbare.Jag fick ett återfall gjort 2 törnar nu åker ut imorgon för en tredje törn. Vart väl övertalad för gammal vänskaps skull och en del pengar men inte tycker jag det är roligt längre, så det får nog bli sista turen.
Fick teknisk drift av en bogserbåt till så det är mer än nog på hemmafronten. Var lite annorlunda då man var yngre, då man var oduglig till sjöss och livsfarligt iland.och man såg fram i mot ny hamnar och famnar.
Detta med offshore har alltid tyckt är för jävla tråkigt, endast det tekniska som är intressant. Förutom teknisk intresse så var det för att uppleva världen man gick till sjöss. Nu mera är var och varannan ungdom nästan globetrotter så den lockelsen till sjön finns nog inte mera.
![]()
Är väl att jämföra med de som jobbade på långflygningar tidigare. Knappast så många som får ligga 3 - 4 dagar i Bangkok i väntan på nästa flyg numera.