Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Har du kommit upp i gubbåldern och suktar efter unga brudar?
Borde förstått att någon skulle tycka det var kul att jag gillar att träffa olika männskiskor, nu är det kanske så att det finns barer utan "Unga brudar" Kanske mogna damer skulle jag vilja kalla dem, en del pratar bra Engelska dessutom. Sen vet jag inte om man måste komma i gubbåldern för att konversera med folk, Finns även en hel del MC killar på barerna i Udon som jag känner sedan många år, så gubbåldern kanske passar bättre på den som just myntade uttrycket ;)

Blir några nätter ute vid risfälten och kostallarna i nya gäststugan som släktingarna byggt klart nyligen.

IMG_20251117_170339.webp

IMG_20251117_170336.webp

IMG_20251117_170119.webp

Kan ju bero på att id-korten och passen i Sverige tillverkas centralt för hela landet på en plats med väldigt hög säkerhetsnivå för att vara svåra att förfalska.

Passen görs på ett företag i Finland t.ex
Och dessutom……. Hur himla bråttom är det att få ett ID kort. Med lite planering så är 1-2veckor inget att gråta över.
Däremot är det synd att många polisstationer lagts ned de senaste åren. Tidigare kunde vi göra liknande ärenden på stationen i Bålsta men nu måste vi åka till Enköping.

Och dessutom……. Hur himla bråttom är det att få ett ID kort. Med lite planering så är 1-2veckor inget att gråta över.
Däremot är det synd att många polisstationer lagts ned de senaste åren. Tidigare kunde vi göra liknande ärenden på stationen i Bålsta men nu måste vi åka till Enköping.
Finns både för och nackdelar med det. Varje station kostar mycket pengar i fastighet, tekniska system, administration, säkerhetssystem, driftkostnader, personal etc etc så ju fler polisstationer desto mindre pengar över för själva polisarbetet.

Är ett balanserande man får göra mellan effektivitet för de pengar man har kontra värdet av lokal polis på orten.

Mycket av ärenden man förr bara kunde göra på station kan man idag göra online så situationen för polisen är samma som för många andra. Banker, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, skatteverket etc etc

Kan ju bero på att id-korten och passen i Sverige tillverkas centralt för hela landet på en plats med väldigt hög säkerhetsnivå för att vara svåra att förfalska.

Passen görs på ett företag i Finland t.ex
Vi har ju inte så goda erferenheter av att lägga ut säkerhetsklassade jobb utomlands. Var det bilregistret, tror det var något mera också som inte blev så bra.

Om den svenska Polisen kunde fixa ID-kort eller pass på ett par timmar så givetvis sitter jag inte och väntar utan då gör jag något annat ärende under tiden, man måste väl inte befinna sej i lokalerna och vänta i Thailand?
Det går naturligtvis att lämna här i Thailand under vissa omständigheter. Här var det inte bara ID-kortet som skulle göras utan det var folkbokföringen som tog tid. Det fungerar helt annorlunda i Sverige. I Sverige ska ingen byhövding dyka upp. I Sverige är folk bättre på att passa tider.

Att få personnr i Sverige är ungefär som att vänta på att någon har åkt häst och vagn med det genom hela landet.

Två timmar väntade jag, men det var inte jag som skulle ha ID-kortet. Dottern var inne på olika saker med jämna mellanrum. ID-kortet tar ungefär 10 minuter att göra. Då är fingeravtrycken också lagrade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar