Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Säkerhet givetvis.
Det har hänt taxiförare i ett visst område här i Skåne att de har varit vänliga och serviceminded och lånat ut sina mobiler till en passagerare ett kort ögonblick och under detta korta ögonblicket så ha passagerare inte bara ringt utan även lyckats att skapa en dubblett av det befintliga bankid som funnits i enheten utan dessutom få kontroll över detta och efteråt handlat och lånat en del pengar som förarna sedan har fått stå för till stora delar.

När jag arbetar på mitt företag eller ute hos kunder så vill jag inte ha min mobil i fickan och skada den utan lägger den i närheten och har lurar på mej om det är möjligt där jag kan ta eventuella samtal så min mobil är oftast obevakad.

Företaget som tillhandhåller det mobila bankid som många inte vågar leva utan ägs av en grupp av de svenska storbankerna och de bryr sej inte om att se till att systemet har en ordentlig säkerhet för det drabbar i stort sett bara användarna inte bankerna.
Okej. Varför låna ut sin mobil? Ingen kommer in i min mobil utan autentisering, vare sig i mobilen samt de flesta appar. Jag tror nog att bankerna bryr sig om säkerheten, varför skulle dom inte?
Men var har du dina kort?
Du verkar lite paranoid men samtidigt inte använda de säkerhets knep som finns att tillgå.
Alla gör ju som dom vill förstås men att gnälla på systemet när man inte använder de möjligheter som finns att tillgå för att autentisera sig känns lite långsökt.

Okej. Varför låna ut sin mobil? Ingen kommer in i min mobil utan autentisering, vare sig i mobilen samt de flesta appar. Jag tror nog att bankerna bryr sig om säkerheten, varför skulle dom inte?
Men var har du dina kort?
Du verkar lite paranoid men samtidigt inte använda de säkerhets knep som finns att tillgå.
Alla gör ju som dom vill förstås men att gnälla på systemet när man inte använder de möjligheter som finns att tillgå för att autentisera sig känns lite långsökt.

Korten har jag givetvis i min plånbok tillsammans med pengar och lite minneslappar och annat bra att ha, beroende på vilken av mina firmabilar jag behöver köra med så behövs det en till tre plastkort för att få lov köra utanför staketet.

Jag kan inte se att jag har gnällt på systemet, jag bara lämnade en synpunkt, vår lokala polis har alltid varit så vänliga och bokat in pass och id tider till mej vid behov.

Senast ändrad:
Korten har jag givetvis i min plånbok tillsammans med pengar och lite minneslappar och annat bra att ha, beroende på vilken av mina firmabilar jag behöver köra med så behövs det en till tre plastkort för att få lov köra utanför staketet.

Jag kan inte se att jag har gnällt på systemet, jag bara lämnade en synpunkt, vår lokala polis har alltid varit så vänliga och bokat in passa och id tider till mej vid behov.
Hoppsan! Fel ordval gnäll -> synpunkt :thumbsup:

Säkerhet givetvis.
Det har hänt taxiförare i ett visst område här i Skåne att de har varit vänliga och serviceminded och lånat ut sina mobiler till en passagerare ett kort ögonblick och under detta korta ögonblicket så ha passagerare inte bara ringt utan även lyckats att skapa en dubblett av det befintliga bankid som funnits i enheten utan dessutom få kontroll över detta och efteråt handlat och lånat en del pengar som förarna sedan har fått stå för till stora delar.

När jag arbetar på mitt företag eller ute hos kunder så vill jag inte ha min mobil i fickan och skada den utan lägger den i närheten och har lurar på mej om det är möjligt där jag kan ta eventuella samtal så min mobil är oftast obevakad.

Företaget som tillhandhåller det mobila bankid som många inte vågar leva utan ägs av en grupp av de svenska storbankerna och de bryr sej inte om att se till att systemet har en ordentlig säkerhet för det drabbar i stort sett bara användarna inte bankerna.
Konstigt nog påstår bankerna att mobilen är säkrare än dosa med inloggningskort.
Appropå att det måste vara mobilt bankid på vissa webbaserade inloggningar.

Senast ändrad:

Jag kan inte se att jag har gnällt på systemet, jag bara lämnade en synpunkt, vår lokala polis har alltid varit så vänliga och bokat in pass och id tider till mej vid behov.
Minneslappar med dina diverse koder då förstås för att du inte litar på din telefon? :)

Konstigt nog påstår bankerna att mobilen är säkrare än dosa med inloggningskort.
Appropå att det måste vara mobilt bankid på vissa webbaserade inloggningar.

Vilka webbaserade inloggningar måste vara med mobilt bankid?
Jag har inte råkat ut för några hittills som inte går att kringgå och ta sej in mha bankid på kort och dosa, nu har jag inte försökt med polisens för deras kontor ligger ganska nära där jag har företaget.

Det är bra att de har bankid så att det går att sköta saker utan att besöka dom.
Swishar du ofta?

Nej, aldrig jag brukar alltid ha kontanter med mej och de funkar alltid där jag handlar.
Nu när vi har haft full rulle på hjulbyte de senaste veckorna så kommer pensionärerna alltid med 150:- kontant och vi har fixat med banken så att de som inte vet hur kontanter fungerar kan skicka swish till min son som jobbar åt mej så för vi över detta till firmans konto senare, säljer jag något privat så blir sambon alltid glad när det kommit in lite pengar på hennes swish.

Jag har jobbat i EX-miljöer i ganska många år.
Bensin är inte så svår som E-bränslena, E85 i Sverige och troligen Gasohol och liknande i Thailand.

Mackarna i Sverige är också Ex-klassade, det hände en olycka för en del år sedan vid tankning av E85, en kvinna som hade startat tankningen och satte sej i bilen i väntan på att systemet skulle slå av och efter klicket så gick hon ut och när hon skulle ta i handtaget så hade hon lyckats ladda sej med statisk elektricitet så det blev en rejäl brasa och efter det så stoppades all tankning av E85 tills man hade byggt om pumparna.

Säger du det

Säkerhet givetvis.

Som du skriver är det ägarens fel om saker hamnar i fel händer, helt klart kan man inte hålla ordning på grejena ska man inte ha dom

15??? För att lösenordet ska vara starkt och (oknäckbart) ska det ha minst 20 tecken, versaler, gemener, specialtecken och siffror.

Hur många av den sorten på 20 tecken har du?
Jag kan utan problem göra även med 20 tecken men jag byter mina ungefär var 6:e vecka så det får räcka som det är, systemet med 15 tecken är för att det var kravet på sajten mina normala ligger på 11-14 tecken annars.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K