Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Morgonfika i Gränna

IMG_20251216_062532.webp

Det är dessutom ett mörkertal då många som dör av "ont i magen" på landsbygden inte genomgår en obduktion utan bränns inom några dygn i ett lokalt tempel.

Själv hörde talas om flera kvinnor under 40 år som dött av "ont i magen"
Dei får ont i magen av rå fisk som dei kaller Plaa og bruker den i Som Tam Pappaya-salaten . Det er i Isaan dei bruker den råtafisken Palaa . I andre lansdeler lager dei også pappaya-salaten ,men dei bruker ikke Palaa -råtafisken , men torka små krabbe som gjer en sterksmak på salaten -.

Dei får ont i magen av rå fisk som dei kaller Plaa og bruker den i Som Tam Pappaya-salaten . Det er i Isaan dei bruker den råtafisken Palaa . I andre lansdeler lager dei også pappaya-salaten ,men dei bruker ikke Palaa -råtafisken , men torka små krabbe som gjer en sterksmak på salaten -.
Fel! Plara används i maten även utanför Isaan

Jag har varit med Lilleman på innebandyträning. Det är riktigt råkallt så kände mig tvingad att trycka i mig en mugg glögg. Det var påfrestande men jag överlever säkert. :xmas_smiley:
Kallt är det man kommer hem med frostskador efter att skruvat Ford Tanus ute i -35. Amputation väntar man med, det gör man för 30 baht i Thailand. Glögg ? 5 liters dunk med riktigt dåligt HB . ;)
Nej en glögg får det nog bli då man kommer hem till jul. Blir att jobba stby från med den 20e och över jul nyår. Jul hos syrran och dotter och barnbarn på hemgården. Jag är inte så mycket för jul och julmat blir lite för överdådigt, (Syster är tvärt om)
Bästa med julen numera om jag är på hemma plan är risgrynsgröt och en skinkmacka till frukost.
I fjol var det pinnekött och ribbe, var nån norsk bög överstyrman som fjasade runt i byssan och brassade till det nyskild och kommit ut ur graderoben. Var tydligen tänd på min förste maskinist en tandlös polak bygg som en tunna, stark som en oxe snäll som en björn.
Men Kärleken var obesavarad, går man omkring med en Teresa Orlowski T-shirt.
Så strålar man inte direkt ut gay.
Inte för pinne kött eller ribbe är nån favorit, men äter det och tänker att det är fan enklare än det svenska julbordet. Lite när som när fan blir gammal ...

Har just fått konfirmerat att denna Senapsfrom är välkommen i större omfattning

Screenshot_20251217-120450~2.webp

För att kunna locka fram fruns smaklökar, med nordisk smak.
Själv, är jag lam med senap, förutom den "pappa" gjorde inför varje år och julhelg.

@JBK.Ltd.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar