Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Man kan göra temporära kontroller i eu och ees, det har gjorts vid Öresundsbron och ett tag stod polisen vid ankomst till Bergen och kollade passen på alla med flyg från Sverige.

Ja förutsatt att det är ett speciellt läge och att kontrollerna då anmäls i förväg och godkänns centralt och förnyat godkännande måste göras var 6:e månad tror jag om den speciella situationen fortfarande kvarstår

Nej men det kan bara ske vid ganska allvarliga brott som är antingen samhällshotande eller upprepade och grova eftersom det i sig är bryter den fria rörligheten inom EU för EU-medborgare. Och det är ju inte direkt effektivt eftersom personen lätt kan komma tillbaka igen på grund av just den fria rörligheten och avsaknad av gränskontroller inom EU
Beräknas finnas tiotusentals EU medborgare som vistas i Sverige utan uppehållsrätt och försörjer sig på svartjobb.
Säsongsrelaterat över 30k.

Anmälan görs från medlemslandet till EU-komissionen som måste godkänna innan landet ifråga får göra gränskontroller inom EU....
Eu-kommisonen har inte en bestämmanderätt men kan starkt rekomendera eu-länder och ees länder att upphöra med tillfälliga passkontroller men saknar makt att föbjuda finner jag?

"EU-kommissionen: Ansvarar för att upprätthålla EU-rätten och Schengengränskoden. Den kan granska, yttra sig om och uppmana länder att ta bort långvariga gränskontroller, men saknar makt att enväldigt tvinga fram ett stopp."

Försöker komma in hos Ving och min sida där men icke.
Jag får detta när jag försöker logga in.
Dom har min mailadress och jag har skapat ett lösenord.
Ringde dom idag och fick en länk att byta lösenord vilket jag gjort.
Hur var det VILMER X sjöng,,,,,Du kan lita på teknikens under,,,,Ha Ha

Screenshot 2026-07-31 at 20-46-34 Logga in på Min sida Ving.webp

I Bergen var det inte vanliga passkontrollen utan poliser som stod utanför planet och gjorde id kontroll, pass eller godkänt av dom id.
På resenärer som kom med flyg från Sverige.
Nu går det knappt flyg till Norge från Sverige som förr, är väl bara Arlanda som har kvar?

I Bergen var det inte vanliga passkontrollen utan poliser som stod utanför planet och gjorde id kontroll, pass eller godkänt av dom id.
På resenärer som kom med flyg från Sverige.
Nu går det knappt flyg till Norge från Sverige som förr, är väl bara Arlanda som har kvar?

Jag har tagit ett antal flyg mellan BGO och ARN.
En riktig pundarpråm är det.
Fan så mycket socialfall det verkar vara på just det flyget.

Eu-kommisonen har inte en bestämmanderätt men kan starkt rekomendera eu-länder och ees länder att upphöra med tillfälliga passkontroller men saknar makt att föbjuda finner jag?

"EU-kommissionen: Ansvarar för att upprätthålla EU-rätten och Schengengränskoden. Den kan granska, yttra sig om och uppmana länder att ta bort långvariga gränskontroller, men saknar makt att enväldigt tvinga fram ett stopp."

Du kan läsa mer om hur processen är under stycket "Förfaranden vid tillfälligt återinförande av gränskontroller vid de inre gränserna" här:

Förr hade man direktflyg till Norge och kunde komma fram vid påmönstring i rimlig tid, samma avmönstring.
Nu måste vi från gbg iaf flyga via Amsterdam eller Köpenhamn samma tillbaka.
Arlanda har väl fortsatt direkt, vet inte hur kontrollen är där idag.

Jag har tagit ett antal flyg mellan BGO och ARN.
En riktig pundarpråm är det.
Fan så mycket socialfall det verkar vara på just det flyget.
Ja Bergen har ju en hel del drogproblem, det behöver man bara ta en promenad i stan för att se.
Även Oslo har ju haft sitt men där har jag knappt vart.
Såg mer öppet drogmissbrukare i Bergen på en prommenad än i Sverige på år, så kanske borde ha motsatt kontroll med ;)
Läste par böcker om Jo Nesbö och hur han beskrev heroinmissbruket i Oslo och tänkte var överdrift men fick fråga lite ombord och googla, fanns nog viss sanning i det.
"For decades, Oslo, Norway earned a reputation as the "heroin capital of Europe"

Du kan läsa mer om hur processen är under stycket "Förfaranden vid tillfälligt återinförande av gränskontroller vid de inre gränserna" här:

När vi i Maj kom till Fredrikamn varvet så behövde vi alla åka taxi till Ålborg och visa passet.
Jag kom med färjan, var ombord halva dagen innan taxi kom och hämtade mig för en t&r resa till Ålborg för att visa passet.
Båten är nor flagg och bara skandinavier.

Du påstår så mycket.
Idag har just Italien gjort så mot Spanien utan förvarning.

Utöver Italien har också Finland och Danmark krävt att Spanien ska utestängas från Schengen-samarbetet.

Imorrn eller på Söndag tänkte vi att blir ett besök här.
Är festival i stan men slutsålt, var och gjorde en raggarrunda med Lynken efter vart i Borås och handlat thaimat, var en del folk.
Festivalen är inte så noga, nästa helg SM i motocross här, ca 10 min från huset, den vill jag inte missa.

Försöker komma in hos Ving och min sida där men icke.
Jag får detta när jag försöker logga in.
Dom har min mailadress och jag har skapat ett lösenord.
Ringde dom idag och fick en länk att byta lösenord vilket jag gjort.
Hur var det VILMER X sjöng,,,,,Du kan lita på teknikens under,,,,Ha Ha

Screenshot 2026-07-31 at 20-46-34 Logga in på Min sida Ving.webp
Inte för att förminska ditt problem men gav mig ett minne.
Första gången jag åkte till Thailand, bokade charter hos Ving, kollade bara på det som hade mest stjärnor.
Hamnade på bamseklubben Bang Tao Phuket.
Inte direkt party...

Inte för att förminska ditt problem men gav mig ett minne.
Första gången jag åkte till Thailand, bokade charter hos Ving, kollade bara på det som hade mest stjärnor.
Hamnade på bamseklubben Bang Tao Phuket.
Inte direkt party...
Dock träffade jag en legend som var min chaufför en dag och tog mig på thai boxning, äldre gubbe som stod i skogsområde och lärde unga thai boxning.
Fick jag inte veta föränn flera år efter när jag visade bilder för folk i byn i Petchabun vem som kört runt mig, var helt ovetandes om vem min chaffis var.
Ex Svärfar vart lite förbannad över att han som thai legend fick agera chaffiss åt farang och thai staten inte tog hand om de sina.

"Poot Lorlek was a legendary Thai boxing champion, famous as the "Angel Boxer" and "Comet of the South", though he was a elite stadium champion rather than a formal global world champion".

Sann historia men hd med dom fotona ligger kanske kvar i Petchabun.

FB_IMG_1785530239748.webp

FB_IMG_1785530258495.webp

FB_IMG_1785530286930.webp

FB_IMG_1785530292570.webp

FB_IMG_1785530304808.webp

FB_IMG_1785530313432.webp

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius