Ja, som jag berättat lite här har hon varit i Sverige före hon träffade Göran. I förhållandet med Göran och det liv de har ihop ser jag ingenting som är märkligt. Därav att mina tankar går mot att något måste ha hänt före deras tid.
Dock, de som träffat henne, säger att ingenting märkligt har hänt.
Som tidigare nämnts skall en stor åldersskillnad inte spela någon roll, däremot har det förekommit sådan fall på MIG. Tjänstemännen är inte perfekta även om de gör så gott de kan. En sak händer och sedan går det i låsning av diverse olika anledningar. MIG har fel, rätt ofta dessutom, det är inte konstigt. Det vore mycket konstigare om de aldrig hade fel och att man alltid finner felet hos den sökande. Båda parter är människor.
Att migrationsverket inte ger sig efter fyra år, är märkligt mot bakgrunden vad Göran kan redovisa. Ännu märkligare att de inte ger ett skäl som uppfyller beviskraven utan mer eller mindre bara konstaterar att de har rätt neka eftersom de tror det är skenäktenskap.
Det som du har skrivit övertygar mig om att felet/skälet inte ligger hos Göran. Enligt uteslutningsprincipen bör blickarna riktas mot damen. Det bör finnas något i hennes bakgrund, som har förargat MIG. Har svårt att tro, att de bråkar fyra år för principens skull. De måste redovisa till JO en förteckning över ej avslutade ärenden en gång per år och förklara varför ärendet inte avslutats.
Det är nog också viktigt att Göran granskar alla handlingar och inte bara dem som han får. Om MIG redovisar skälen till damen och hon inte berättar vidare är detta en felkälla.
I värsta fall kan det vara något, som kan drabba Göran. Vi har ju här på TS diskuterat fall, där en man har framryckt på kärlekens smala stig och funnit denna eller målet minerat.
Med risk för att trötta ut någon. Här är ett klipp från förvaltningslagen 2017:900 om motiveringar:
Motivering av beslut
32 § Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.
En motivering får helt eller delvis utelämnas, om
1. beslutet gäller anställning av någon,
2. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart,
3. det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande, eller
4. beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen.
Om motiveringen har utelämnats enligt andra stycket 1, 2 eller 3 ska myndigheten om möjligt ge en motivering i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt.