95% av arbetarna i Thailand hårt skuldsatta.

Om det värsta inträffar finns det i Sverige olika skydd som gör att den som fördrivs från hus och hem ändå överlever om han vänder sig till socialen. I Thailand är man beroende av släkt och goda vänner i första hand. En thailändare tar som jag ser det större risker med sina lån. Vad jag vet finns det heller ingen skuldsanerig.

Galningar som tar konsumtionslån finns överallt liksom människor som råkar illa ut trots att de gjort allting "rätt".

Hörde en udda historia från Baltikum just efter att det blivit fritt. En man lånade maximalt och sa att han skulle starta företag. I stället köpte han en fin bil och lyxvaror och brände upp pengarna. När han frågades ut i TV sa ha att han aldrig haft så roligt i hela sitt liv och att han aldrig kunnat jobba i hop till ett sådant liv han kunnat leva några månader.

Det finns många aspekter på livet.

Nja går du från hus/bostadsrätt pga skulder och kronofogden finns det inget direkt statligt nät som ser till att du har tak över huvudet. Sociala går inte längre i borgen för bidragstagare och med den massiva bostadskö som finns idag kommer ingen att ge dig en lägenhet om du har en anmärkning hos kronofogden. Det är inte konstigt att antalet uteliggare ökar.

Har du inte släkt och vänner i Sverige när det skiter sig och du är född här samt arbetat här så ligger du väldigt dåligt till skulle jag påstå. Ditt enda hopp då är att du kan arbeta samt att du hittar ett jobb direkt. Har allt träffat på några genom åren som lyckats förlora allt pga skilsmässor, korkade beslut, otur och annat och fått sova på jobbet eller i bilen.

Thailand upplever jag som bättre pga kulturen och människorna om det vill sig illa då thailändare är mer generösa. Även om det inte gått illa så vet jag flera thailändare som bara packat ihop och åkt iväg till ställen som Phuket och Bangkok för att finna sig ett jobb utan några kontakter på plats eller boende ordnat och det löser sig alltid verkar det som. Gå iväg och käka lite, träffa några andra thailändare och sedan verkar det som att det nästan är garanterat att i alla fall någon där kommer hjälpa dig hitta boende och saknas pengar till mat är det alltid någon som ger dig lite mat.

Har också hört den historien som du skriver om :)

Här är det kreatur som är den vanligaste sparformen.
Behövs pengar så säljer man en ko eller några getter.
Dom kostar inget i drift och håller landskapet öppet.
Låna är svårt då nästan ingen har pengar.
Även mark säljs när det akut som vid dyr sjukvård.

Frugan har själv fått gå in med pengar till släktingar flera gånger.
Vi har både varit ägare till en buffel och en ko som sålts med vinst.
Vi har ikvar en kviga och en dräktig ko som egen försäkring. o_O

Här är det kreatur som är den vanligaste sparformen.
Behövs pengar så säljer man en ko eller några getter.
Dom kostar inget i drift och håller landskapet öppet.
Låna är svårt då nästan ingen har pengar.
Även mark säljs när det akut som vid dyr sjukvård.

Frugan har själv fått gå in med pengar till släktingar flera gånger.
Vi har både varit ägare till en buffel och en ko som sålts med vinst.
Vi har ikvar en kviga och en dräktig ko som egen försäkring. o_O
känns som Thailand är lite mer digitalt än Phil. Här har vi välfärdskortet istället för kossor.

Nja går du från hus/bostadsrätt pga skulder och kronofogden finns det inget direkt statligt nät som ser till att du har tak över huvudet. Sociala går inte längre i borgen för bidragstagare och med den massiva bostadskö som finns idag kommer ingen att ge dig en lägenhet om du har en anmärkning hos kronofogden. Det är inte konstigt att antalet uteliggare ökar.

Har du inte släkt och vänner i Sverige när det skiter sig och du är född här samt arbetat här så ligger du väldigt dåligt till skulle jag påstå. Ditt enda hopp då är att du kan arbeta samt att du hittar ett jobb direkt. Har allt träffat på några genom åren som lyckats förlora allt pga skilsmässor, korkade beslut, otur och annat och fått sova på jobbet eller i bilen.

Thailand upplever jag som bättre pga kulturen och människorna om det vill sig illa då thailändare är mer generösa. Även om det inte gått illa så vet jag flera thailändare som bara packat ihop och åkt iväg till ställen som Phuket och Bangkok för att finna sig ett jobb utan några kontakter på plats eller boende ordnat och det löser sig alltid verkar det som. Gå iväg och käka lite, träffa några andra thailändare och sedan verkar det som att det nästan är garanterat att i alla fall någon där kommer hjälpa dig hitta boende och saknas pengar till mat är det alltid någon som ger dig lite mat.

Har också hört den historien som du skriver om :)
Säkert finns det exempel på att skyddsnäten fungerar dåligt men barnfamiljer ska inte slängas ut i normalfallet och socialtjänstlagen garanterar tak men inte lägenhet. Återkommer p g a strömproblem.

En svaghet är att vi ser exempel och sedan generaliserar. Det jag har påverkats av är mycket gamla människor i BKK som knappt kan gå men som ändå samlar plast och papper för att sälja med hjälp av en rostig kärra, Detta och IL:s berättelser har fått mig att tro att allt inte är så enkelt i Thailand. Kan t ex bero på gamla konflikter.

Skyddsnäten i Sverige har brister ofta i samband med missbruk eller/och psykiska problem men de fångar ändå upp många fall t o m en del nysvenskar. Har hört att socialtjänstlagen ska göras om igen.

Som jag uppfattar saken har samhället Sverige bättre skyddsnät men att i Thailand kan släkt och vänner i större utsträckning än i Sverige kompensera för samhällets bristande skyddsnät. Trots allt är det den drabbade individen som försöker göra det bästa möjliga av sin situation och oftast tar emot all hjälp oavsett varifrån den kommer.

Hej

Själv tror jag allt att problemet är större än ”viljan”, kan på rak arm räkna upp en hel del släktingar och bybor med familjer som har återvänt hem som arbetslösa efter att ha jobbat i städer som Korat, Bangkok och Udon Thani.

Jag har åtminstone själv känslan av att det här kommer att bli mycket värre innan det blir bättre, sen är ju budskapet i sig beskt och man får räkna med att alla håller med, själv tycker jag mig tyvärr se många av dom tecken på en annalkande kris här nere som jag har upplevt flera stycken av under dom senaste 35 åren.

Frugan och jag pratade just idag om hur vi ska kunna hjälpa några av dom släktingar som nu har återvänt hem arbetslösa.

Mvh isan lover
Tror att det kommer att öka oavsett konjunkturen. har för mig att det skulle bli en massa överflödiga vid skiftet till Thailand.2
De flesta som återvänder är nog de som inte har förmågan att lära nytt. För att platsa i en modern industri krävs mer än hjälplig läskunnighet.

Inte gift men har varit ihop med en sjuksköterska med samma ”förmåner” som jobbade på ett statligt sjukhus.
Enligt henne kunde hon inte sluta och byta till ett bättre avlönat jobb på ett privat sjukhus utan att betala tillbaka de stora lån hon tagit som statligt anställd.
Hennes statliga anställning var pant för lånen och andra "förmåner".

Jag tror det är samma för lärare i statlig tjänst.
Den som är satt i skuld är inte fri.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp