Allt färre Brittiska turister och expats i Thailand

Hej

Nu är jag ju i.o.f.s kanske inte direkt helt fattig så jag är väl inte riktigt rätt person att svara på det, men min ingång och plan var redan ifrån början i Thailand att inte framställa mig som välbeställd, jag har aldrig haft något emot att folk runt mig kanske har trott att jag inte hade en såpass bra kassa som jag egentligen kanske har haft.

Detta av den anledningen att jag ville att dom jag möter i Thailand och övriga världen ska uppskatta mig för den jag är och inte för min plånboks skull, dom vänner man får utan att det handlar om pengar visar sig ofta vara bra och den vänskapen består.

Så frågar du mig så är pengar viktigt för status m.m i Thailand, men i umgänge med andra som inte själva har så mycket pengar har det enligt mig inte så stor betydelse alls, där är det mer hur du är som individ, om du är social och trevlig som avgör om folk vill umgås med dig, då är det nog en fördel om man håller sig på deras nivå samt att man deltar i dom gemensamma aktiviteter som förekommer i byn.

Att samla folk (vänner) omkring sig via en fet plånbok som man viftar med tror jag personligen inte mycket på, men visst finns det dom som väljer den vägen.

Mvh isan lover

När jag var strax under 30 år gammal så hängde jag en del med några thailändare.
Det var väl inga utsvävningar alls, då jag varken hade hus, bil eller ens en motorcykel att visa upp.
Jag åt inte på några fina restauranger, bodde inte på några fina hotell eller annat.
Han hade även träffat min morsa och farsa och där var det i alla fall inga utsvävningar då de levde som de 40-talister de är.

Polaren, eller rättare sagt, hans familj, var inte direkt fattiga och han var relativt världsvan för att inte ha satt sin fot i europa.
Vi började prata pengar av någon anledning och efter många om och men så ställde jag frågan "Hur mycket pengar tror du att jag egentligen har?"
Det tog en stund och han funderade lite grann. "Maybe 300 million Thb", fick jag till svar.
På den tiden hade jag nog som mest lyckats få ihop 500.000 Thb på mitt bankkonto, varav hälften försvan lika fort som de uppstod.

Jag blev lite förvånad av hans gissning. Tänkte att han kanske skulle drämma till på stort med 5 miljoner (kursen var väl 1:5 på den tiden).

Dom tror ganska mycket i Thailand och även folk som känner en ganska bra.
Inte så konstigt att faranger blir kallade snåla med tanke på att dom tror att någon som knappt hunnit börja att jobba har 300 mille på kontot.
Då verkar man fort lite snål eftersom man inte använder pengar som en multimiljonär.

När jag var strax under 30 år gammal så hängde jag en del med några thailändare.
Det var väl inga utsvävningar alls, då jag varken hade hus, bil eller ens en motorcykel att visa upp.
Jag åt inte på några fina restauranger, bodde inte på några fina hotell eller annat.
Han hade även träffat min morsa och farsa och där var det i alla fall inga utsvävningar då de levde som de 40-talister de är.

Polaren, eller rättare sagt, hans familj, var inte direkt fattiga och han var relativt världsvan för att inte ha satt sin fot i europa.
Vi började prata pengar av någon anledning och efter många om och men så ställde jag frågan "Hur mycket pengar tror du att jag egentligen har?"
Det tog en stund och han funderade lite grann. "Maybe 300 million Thb", fick jag till svar.
På den tiden hade jag nog som mest lyckats få ihop 500.000 Thb på mitt bankkonto, varav hälften försvan lika fort som de uppstod.

Jag blev lite förvånad av hans gissning. Tänkte att han kanske skulle drämma till på stort med 5 miljoner (kursen var väl 1:5 på den tiden).

Dom tror ganska mycket i Thailand och även folk som känner en ganska bra.
Inte så konstigt att faranger blir kallade snåla med tanke på att dom tror att någon som knappt hunnit börja att jobba har 300 mille på kontot.
Då verkar man fort lite snål eftersom man inte använder pengar som en multimiljonär.

Och alla faranger på gatorna i Pattaya badar i pengar trots att dom går klädda i singhalinne och trasiga jeans och luktar illa.

BTT

Och alla faranger på gatorna i Pattaya badar i pengar trots att dom går klädda i singhalinne och trasiga jeans och luktar illa.

BTT

Ja, det är nog (var nog) ganska många thailändare som tror (trodde) det.

Jag har någon gång bett thailändare, som tror att jag har en massa pengar, ställa sig frågan varför jag går till jobbet, fryser arslet av mig, gråter mig till sömns och vad det nu än må vara och inte stannar i Thailand och bara glider runt.

Du som relativt välbärgad farang har väl absolut ingen koll på vad folk tycker och tänker i byarna.

Dina grannar är ju advokater och läkare och sånt berättade du ju en gång.

BTT
Grannar ? Grannens son är advokat, det finns välutbildat folk i snart varje by, du har noll koll, samrt noll läsförståelse samt även en ruskig livlig och barnslig fanatasi, DVS du hittar på fabler som du själv tror på , men knappast många andra

Bör väl bli samtliga länder för privat tjänstepension.

Flyttar man ut och blir begränsat skattskyldig gäller 25% i SINK som mest och stannar man i Sverige, minst 30% och uppåt.
Ja och varför skall man skriva ut sig , jag betalar väldigt liten skatt, och efter avdrag under 25 %

Grannar ? Grannens son är advokat, det finns välutbildat folk i snart varje by, du har noll koll, samrt noll läsförståelse samt även en ruskig livlig och barnslig fanatasi, DVS du hittar på fabler som du själv tror på , men knappast många andr
Ja @BTT har mycket livlig fantasi och tro sig veta det mesta om bylivet, han var väl i någon by för 25-30 år sen i några dagar, imponerande :laugh2: :laugh2:

Den här regeringen verkar inte riktigt västvänlig heller.
Asiatiska och Ryska medborgare får utökade visummöjligheter medan sådan visum som kanske är mer vanliga bland västerlänningar stryps.
Tex Visa-O spouse family 1 årigt multiple entry går inte att söka på E-visa längre

Den här regeringen verkar inte riktigt västvänlig heller.
Asiatiska och Ryska medborgare får utökade visummöjligheter medan sådan visum som kanske är mer vanliga bland västerlänningar stryps.
Tex Visa-O spouse family 1 årigt multiple entry går inte att söka på E-visa längre
Hej

Nja, Thailands Regering har väl mig veterligen inlett förhandlingar med EU också som innefattar visum frågor, men Thailand ställer då krav på EU för sina medborgares rätt att resa till Schengenländerna.

Mvh isan lover

Hej

Nja, Thailands Regering har väl mig veterligen inlett förhandlingar med EU också som innefattar visum frågor, men Thailand ställer då krav på EU för sina medborgares rätt att resa till Schengenländerna.

Mvh isan lover
Ja det har dom men som jag skrev så har dom strypit visummöjligheter som är vanliga för oss.
Thailand vill ha visumfritt till EU.
Dom ställde inte det kravet mot Ryssland och Kina.
Verkar dom bara göra mot västländer som EU och Australien.
Jag har nu blivit av med mitt visa O spouse family 1 årigt multiple entry och finns ingen möjlighet att söka nytt igen så får komma in på 30 dagars.
Har stängt kreditkort, tömt fond och aktiekonton, har bara ett vanligt konto och debit card kvar.
Allt är nu i Sverige för känns inte tryggt ha det här nere när man reser på 30 days.

Ja det har dom men som jag skrev så har dom strypit visummöjligheter som är vanliga för oss.
Thailand vill ha visumfritt till EU.
Dom ställde inte det kravet mot Ryssland och Kina.
Verkar dom bara göra mot västländer som EU och Australien.
Jag har nu blivit av med mitt visa O spouse family 1 årigt multiple entry och finns ingen möjlighet att söka nytt igen så får komma in på 30 dagars.
Har stängt kreditkort, tömt fond och aktiekonton, har bara ett vanligt konto och debit card kvar.
Allt är nu i Sverige för känns inte tryggt ha det här nere när man reser på 30 days.
Hej

Det var ju inte bra, jag har också kört med 1-årigt O-visa spouse family multiple entry i många år även om det har varit lite dyrare, har varit bra om man t.ex har åkt över gränsen till Laos och kanske även en liten fördel vid kontakter med myndigheter jämfört med ex.vis ett turistvisum.

Mvh isan lover

Thailand har planer på ett gemensamt visum för fem länder av Schengenmodell.

Inte fritt att resa utan visum men med att köpa det nya visumet får man resa fritt mellan Thailand, Laos, Kambodja, Malaysia och Vietnam under visumets giltighetstid.

Liknande förslag har funnits tidigare men då har Thailand varit emot.

Ja @BTT har mycket livlig fantasi och tro sig veta det mesta om bylivet, han var väl i någon by för 25-30 år sen i några dagar, imponerande :laugh2: :laugh2:

Jag kan enbart referera till det faktum att dom flesta tjejer bland barerna i Pattaya kommer från fattiga byar i Isan så av det kan man ju dra slutsatsen att dom flesta byar bebos av relativt fattiga bönder.

BTT

Du som är försäkrad i Storbritannien får ett Global Health Insurance Card. Kortet ger dig samma rättigheter som ett EU-kort.”

Pingar @Atom då hans dotter lär behöva ett Global Health Insurance Card.

Stämmer, i hennes fall också ett studentvisum. Vi hade sparat så mycket pengar och byråkrati utan Brexit; den där 70% rabatten på skolavgift hade suttit fint.

Och för att anknyta till tråden; den genomsnittliga universitetsavgiften för en brittisk unge är 10,000 Pund per år samt att de uppskattar 15,000 Pund för bostad och leverne. 25,000 Pund om året, och det om de bara har en unge, kan nog också vara avskräckande för de britter som i medelåldern vill flytta till Thailand.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp