Allt färre Brittiska turister och expats i Thailand

Jag kan enbart referera till det faktum att dom flesta tjejer bland barerna i Pattaya kommer från fattiga byar i Isan så av det kan man ju dra slutsatsen att dom flesta byar bebos av relativt fattiga bönder.

BTT
Vad är relativt fattiga bönder? Du har ju inte varit i en by på 25- 30 år, så du vet ingenting om hur det är nu.

Ja det har dom men som jag skrev så har dom strypit visummöjligheter som är vanliga för oss.
Thailand vill ha visumfritt till EU.
Dom ställde inte det kravet mot Ryssland och Kina.
Verkar dom bara göra mot västländer som EU och Australien.
Jag har nu blivit av med mitt visa O spouse family 1 årigt multiple entry och finns ingen möjlighet att söka nytt igen så får komma in på 30 dagars.
Har stängt kreditkort, tömt fond och aktiekonton, har bara ett vanligt konto och debit card kvar.
Allt är nu i Sverige för känns inte tryggt ha det här nere när man reser på 30 days.

Ryssland har väl varit visumfritt för thailändare länge och Kina blev visumfritt för thailändare i samma veva som Thailand blev visumfritt för kineser.

Den här regeringen verkar inte riktigt västvänlig heller.
Asiatiska och Ryska medborgare får utökade visummöjligheter medan sådan visum som kanske är mer vanliga bland västerlänningar stryps.
Tex Visa-O spouse family 1 årigt multiple entry går inte att söka på E-visa längre
Går det att söka på immigrationen om jag kommer ner på extension 30 dagars ?

Jag kan enbart referera till det faktum att dom flesta tjejer bland barerna i Pattaya kommer från fattiga byar i Isan så av det kan man ju dra slutsatsen att dom flesta byar bebos av relativt fattiga bönder.

BTT
Ytterligare ett så kallat överintelligent inlägg som många av oss vanliga är för dumma att förstå :rolleyes:

Tack! Det var intressant statistik att ta del av och inte bara för just utlandssvenskar i Thailand.

Det kommer dock nog ta några år ytterligare innan effekterna efter Covid-19's påverkan på bosatta i Thailand blir bättre säkerställt då 2022 var ett riktigt dåligt år.

Något som påverkar samtliga grupper är naturligtvis också växelkursen mellan thai baht och svenska kronan. När jag började resa och vistas i rätt mycket i Thailand för 10 år sedan så var förhållandet betydligt fördelaktigare mellan valutorna. Samma för t.ex. också britterna så kanske detta är den största faktorn varför just den gruppen verkar ha halverats.
Väljer man att titta på exakt 10 år så är det en stor skillnad, men väljer man istället 9 år så är skillnaden mindre än 10% och väljer man 5 år så har istället SEK stärkts mot THB. Tappet mot Euro är dessutom större, så är nog bara en liten del av förklaringen.

Valutan är dock bara en del av den ekonomiska frågan; jag tror prisökningarna relativt sett varit betydligt högre i Thailand än i Sverige, framförallt i turistorter och större städer.

Sedan är det som IL och flera varit inne på; de som lever på heltid eller hög deltid i Thailand är oftast äldre och de dör av. För 20 år sedan var Thailand nästan det enda landet i den relativt fattiga delen av världen där man kunde leva billigt, säkert och enkelt. Numera finns det fler länder att välja på och andra länder är mer angelägna att attrahera dessa långliggare, så minskningen är helt naturlig.

Sista argumentet är att en europeisk åldrande arbetare är fattigare idag än för 10 år sedan; det gör dem mindre attraktiva och att risken med en flytt är större.

Hej

Det finns säkert både dom som vill flytta hem och dom som inte vill det.

Att bo med släkt och vänner i sin hemby är nog ändå mångas drömtillvaro, men det gäller ju att skaffa sig förutsättningar för att leva där om och har man inte pension gäller det att ha pengar eller skaffa sig en inkomst som man kan leva på där nere.

Mvh isan lover

Det finns inte så många helt lagliga sätt att skaffa sig en hyfsad inkomst på, om du inte skickas ut på ett heltäckande expatkontrakt från din arbetsgivare. Alla andra sätt, att leva ens drägligt med familj, kommer nästan alltid innebära att man i bästa fall befinner sig i en gråzon.

Måste va thaitjejens mardröm att träffa en farang som vill leva som en fattig thailändare hemma i byn.

BTT

Nja, en Farang som 365 dagar om året vill leva som en fattig thailändare vore nog en mardröm. En Farang som i vardagen vill leva som en fattig thailändare men med jämna mellanrum kan lyxa till och leva så som en Farang ”antas leva” är nog acceptabelt. En Farang som lever som de bättre medlade i byn och dessutom kan umgås med de som har det sämre samt lyxa till det emellanåt är nog vad de flesta önskar sig.

Vad som är ”normalt” i en by en timme från Bangkok eller fyra timmar från närmaste 7/11 är dock väldigt annorlunda; förmodligen minst 20 år i tid och 3-5 gånger i inkomst.

jag tror prisökningarna relativt sett varit betydligt högre i Thailand än i Sverige, framförallt i turistorter och större städer.
Inte på boendet i alla fall och för den del samma med bathtaxi, samma nu som när jag kom hit till Pattaya för 15 år sen ungefär. Och taxi har blivit betydligt billigare nu sen Bolt kommit till stan, en jäkla skillnad vill jag lova. Det är min uppfattning i alla fall.

Det finns inte så många helt lagliga sätt att skaffa sig en hyfsad inkomst på, om du inte skickas ut på ett heltäckande expatkontrakt från din arbetsgivare. Alla andra sätt, att leva ens drägligt med familj, kommer nästan alltid innebära att man i bästa fall befinner sig i en gråzon.

Vad är det för gråzon du skriver om?

BTT

Vad är det för gråzon du skriver om?

BTT

Exempelvis lärare som har en riktig anställning men dessutom undervisar privat, västerlänningar som har en rörelse de driver men skriven på frugan, snubbar som sitter på kammaren och tradar, håller på med import/export utan reggat företag etc. Ibland tveklöst svart men ibland grått; i vilket fall sällan helt vitt.

Jag har inga invändningar mot det men ville påpeka att det är väldigt svårt att tjäna nog med pengar, som västerlänning i Thailand, för att helt lagligt dra runt en familj på en bra västerländsk standard.

Exempelvis lärare som har en riktig anställning men dessutom undervisar privat, västerlänningar som har en rörelse de driver men skriven på frugan, snubbar som sitter på kammaren och tradar, håller på med import/export utan reggat företag etc. Ibland tveklöst svart men ibland grått; i vilket fall sällan helt vitt.

Jag har inga invändningar mot det men ville påpeka att det är väldigt svårt att tjäna nog med pengar, som västerlänning i Thailand, för att helt lagligt dra runt en familj på en bra västerländsk standard.
Ja men då får man ju försöka leva på en hyfsat bra thailändsk standard istället.

Jobbar man ex som lärare och har ett förhållande med en thailändska som ochså arbetar, menar inte i baren; då kan man dra runt även ett par barn utan problem.
Barnen behöver inte gå i dyra internationella skolor ju.

BTT

Ja men då får man ju försöka leva på en hyfsat bra thailändsk standard istället.

Jobbar man ex som lärare och har ett förhållande med en thailändska som ochså arbetar, menar inte i baren; då kan man dra runt även ett par barn utan problem.
Barnen behöver inte gå i dyra internationella skolor ju.

BTT

Det är givetvis ett alternativ. Det finns dock inget lagligt alternativ där du som svensk kan jobba som engelskalärare i Thailand.

Du själv jobbade ju helt olagligt som lärare i Thailand så mitt påstående att det är väldigt svårt att helt lagligt kunna försörja en familj i Thailand är nog fortfarande sant, oavsett om ditt mål är att leva som en medel-Somchai eller en bättre bemedlad Somrak.

Hej

Lite så är det ju, men personligen skulle jag rekommendera andra att göra ungefär som oss, att som frugan köpa mark och fastigheter i kombination med att bedriva jordbruk har gett henne inkomster som har finansierat våra vistelser i Thailand ganska länge nu, jag tvivlar inte ett ögonblick på att det skulle kunna gå att försörja vår familj helårsvis på det sättet om vi hade valt den vägen.

Mvh isan lover

Det är givetvis ett alternativ. Det finns dock inget lagligt alternativ där du som svensk kan jobba som engelskalärare i Thailand.

Du själv jobbade ju helt olagligt som lärare i Thailand så mitt påstående att det är väldigt svårt att helt lagligt kunna försörja en familj i Thailand är nog fortfarande sant, oavsett om ditt mål är att leva som en medel-Somchai eller en bättre bemedlad Somrak.

Man kan även som svensk arbeta lagligt via arbetstillstånd om man numera har ett EFL certifikat plus a bachelors degree att visa upp.

När jag jobbade på skolan i Nonthaburi ansökte ägarinnan om arbetstillstånd för mig. Tyvärr tröttnade jag på stället och valde att lämna men om jag fortsatt hade jag troligen fått arbetstillstånd.

BTT

Man kan även som svensk arbeta lagligt via arbetstillstånd om man numera har ett EFL certifikat plus a bachelors degree att visa upp.

När jag jobbade på skolan i Nonthaburi ansökte ägarinnan om arbetstillstånd för mig. Tyvärr tröttnade jag på stället och valde att lämna men om jag fortsatt hade jag troligen fått arbetstillstånd.

BTT
Hej

Ja det stämmer, har falang kompisar som jobbar som lärare på både statliga och privata skolor helt lagligt med arbetstillstånd, dom är även gifta och har gemensamma barn med sin Thailändska fru, om detta nu påverkar på något vis vet jag i.o.f.s inte.

Mvh isan lover

Hej

Ja det stämmer, har falang kompisar som jobbar som lärare på både statliga och privata skolor helt lagligt med arbetstillstånd, dom är även gifta och har gemensamma barn med sin Thailändska fru, om detta nu påverkar på något vis vet jag i.o.f.s inte.

Mvh isan lover

Om ägaren av skolan vill att en duktig lärare ska få arbetstillstånd så löser det sig nog. Oavsett ev certifikat:)))

BTT

Liknande trådar

Tillbaka
Topp