Antalet västerländska expats i Thailand.

Hahaha ja jag kräver naturligtvis minst en PhD för att anställa någon som stryker kläderna men gäller det bara gräsklippning så spelar det ju ingen roll :)

/ SatanG
Skall sanningen fram, är det släktingar å grannar som hjälper oss;)detta till förhandlade priset 300b, allt annat som kommer till i form av mat, öl och annat blir en uppskattad bonus:)tror nu att det hade räckt med mat och öl som betalning, men känns inte rätt för mig;)

Som månadsturist har jag inga kläder som behövs strykas:p

Antar att du bara ägt SUV och pickup här nere då?
26.15 baht litern är det för 95 gasohol nu.
The Energy Policy Administration Committee gick in och sänkte priserna idag.

Nu menade jag personbilar jag har ägt i Sverige, Corollan i Thailand tankar jag inte själv så det vet jag inte vad den tanken rymmer.
Suv och pickup har jag endast ägt i Sverige och där var 60l en halv tank.

11,5l räcker 300Thb till då, liten bil.

Senast redigerad av en moderator:
Nu menade jag personbilar jag har ägt i Sverige, Corollan i Thailand tankar jag inte själv så det vet jag inte vad den tanken rymmer.
Suv och pickup har jag endast ägt i Sverige och där var 60l en halv tank.
Min X-trail kostar 1600 baht att fylla med gasohol95, så antar att tankarna är mindre i Thailand då, jag tankar ju bilen i Thailand.
Nissan almero eller vad den hette som jag hyrde sist när bilen var på verkstad kosta ca. 900 baht för full tank.

.

20180108_110528.jpg

Nu nämnde jag inte någon by utan tre stora städer där det finns gott om jobb.
Det bor fler människor i städerna så jag är säker på att det är ganska vanligt.

Hej

Det var inte riktigt rätt, det bor dubbelt så många människor på landsbygden som i städerna, endast 34% av befolkningen bor i en stad och hela 66% ute på landet i byarna.

PEOPLE OF THAILAND
” The people of Thailand are called Thais, which can refer both to the citizens of Thailand and ethnic Thais, who are related to ethnic Lao in Laos. There are over 67 million people in Thailand (estimated 2012). About 34 percent of the people in Thailand live in urban areas (compared to 82 percent in the U.S.). The other 66 percent live mostly in small agricultural villages.”

PEOPLE OF THAILAND: ORIGIN, DIFFERENT THAI GROUPS AND SIAMESE TWINS | Facts and Details

Mvh isan lover

Hej

Det var inte riktigt rätt, det bor dubbelt så många människor på landsbygden som i städerna, endast 34% av befolkningen bor i en stad och hela 66% ute på landet i byarna.

PEOPLE OF THAILAND
” The people of Thailand are called Thais, which can refer both to the citizens of Thailand and ethnic Thais, who are related to ethnic Lao in Laos. There are over 67 million people in Thailand (estimated 2012). About 34 percent of the people in Thailand live in urban areas (compared to 82 percent in the U.S.). The other 66 percent live mostly in small agricultural villages.”

PEOPLE OF THAILAND: ORIGIN, DIFFERENT THAI GROUPS AND SIAMESE TWINS | Facts and Details

Mvh isan lover

Nja... vart man bor och vart man är skriven är ju inte samma sak.

Typ alla från Isaan i Bangkok bor där men är skriva på huset i Isaan. Det vet du också.

Men i vanlig ordning passade den kunskapen inte in i ditt resonemang.

Om en vecka däremot i en annan diskussion så vet du mycket väl hur det fungerar på landsbygden.

Ditt kappvändande fram och tillbaka är en stor anledning till att många har svårt att ta dig på allvar.

Samt ditt predikade om fack och socialdemokrati. Men själv lever du inte efter den ideologin.

Jag älskar dig IL när du är i byn och delar med dig! Men när du är hemma i Sverige och har tråkigt... då blir du bara upprepande och trist.

Loggar in på morgonen och det är tio nya trådar igång. Alla av dig med urklipp och länkar som passar din ideologi.

Kom igen. Bättre kan du!

Till levnadskostnad räcker dessa 300thb säkert.
Problemet uppstår när man måste ha en bil. Då är det egentligen enorma fantasisummor man ska ut med med tanke på inkomsten.

Men många har väldigt billig mat och inga större månadskostnader.
Tror inte att syrran och hennes man kan spara så många kr efter att banklån, maten och bensinen är betald.
Fördelen med hög lön och höga kostnader är att man kan avstå något och därmed spara en summa. Låg lön och t.o.m gratis liv gör inte många kr i kistan

Hej

Våra yngre släktingar ser det redan som ett problem att betala hyra och el med sin låga lön när dom jobbar i en stad, sen är grönsaker, frukt och annan mat dyrare i städerna än i byn, sen så förväntas alla som flyttar ut också att ta ansvar för sina föräldrar och skicka dom en slant varje månad också eftersom socialt skyddsnät och pensionssystem saknas.

Sen behöver man oftast en mobil för att vara kontaktbar och sjölv kunna hålla kontakt med släkten i byn, arbetsgivare och vänner, en moppe eftersom man behöver ta sig till jobbet o.s.v som man är tvingad att ta på dyr avbetalning, oftast en låg månadsavgift men man betalar till slut minst dubbelt så mycket som moppen kostar om man hade köpt den kontant.

Summan av kardemumman är som du säger att man överlever men så mycket mer räcker det inte till, ska man sen gifta sig och bilda familj, försörja barn och se till att dessa för ett bra liv räcker det inte ens längre till det nödvändigaste längre, möjligtvis mat men inte ens det är säkert varje dag.

Mvh isan lover

Nja... vart man bor och vart man är skriven är ju inte samma sak.

Typ alla från Isaan i Bangkok bor där men är skriva på huset i Isaan. Det vet du också.

Men i vanlig ordning passade den kunskapen inte in i ditt resonemang.

Om en vecka däremot i en annan diskussion så vet du mycket väl hur det fungerar på landsbygden.

Ditt kappvändande fram och tillbaka är en stor anledning till att många har svårt att ta dig på allvar.

Samt ditt predikade om fack och socialdemokrati. Men själv lever du inte efter den ideologin.

Jag älskar dig IL när du är i byn och delar med dig! Men när du är hemma i Sverige och har tråkigt... då blir du bara upprepande och trist.

Loggar in på morgonen och det är tio nya trådar igång. Alla av dig med urklipp och länkar som passar din ideologi.

Kom igen. Bättre kan du!

Hej

Själv tycker jag att statistiken är högst trolig, Thailand är fortfarande mer ett u-land än i-land och jag är fullständigt övertygad om att den fakta som redovisas är ganska korrekt.

Jag kan även upplysa om att dom som arbetar runt om i landet numera oftast skriver sig på den ort dom bor och jobbar, detta av flera anledningar, först och främst så har dom då tillgång till den fria sjukvården på orten, barnen kan gå i skola där, man kan öppna bankkonto, göra sina ärenden på Amphoe, rösta i valen o.s.v, bara en sån simpel sak som att fordon ska besiktigas och försäkras där man är skriven krånglar till det.

Skriver man sig inte på den ort man arbetar och bor utan är skriven i en by 50-70 mil därifrån, måste man åka dit om man vill ha en remiss till sjukhus, göra ett nytt id-kort, alla ärenden på Amphoe måste göras där man är skriven, ändra konton och utföra vissa bankärenden, är inte familjen skriven på platsen har dom inte samma möjligheter att få in barnen på gratis dagis och grundskola, det finns säkert flera nackdelar men detta var i vart fall några.

Så det är inte riktigt som förr när miljoner människor var skrivna i byn men bodde och jobbade i en stad långt därifrån, många skriver sig numera av praktiska skäl där dom bor och arbetar.

Mvh isan lover

Hej

Själv tycker jag att statistiken är högst trolig, Thailand är fortfarande mer ett u-land än i-land och jag är fullständigt övertygad om att den fakta som redovisas är ganska korrekt.

Jag kan även upplysa om att dom som arbetar runt om i landet numera oftast skriver sig på den ort dom bor och jobbar, detta av flera anledningar, först och främst så har dom då tillgång till den fria sjukvården på orten, barnen kan gå i skola där, man kan öppna bankkonto, göra sina ärenden på Amphoe, rösta i valen o.s.v, bara en sån simpel sak som att fordon ska besiktigas och försäkras där man är skriven krånglar till det.

Skriver man sig inte på den ort man arbetar och bor utan är skriven i en by 50-70 mil därifrån, måste man åka dit om man vill ha en remiss till sjukhus, göra ett nytt id-kort, alla ärenden på Amphoe måste göras där man är skriven, ändra konton och utföra vissa bankärenden, är inte familjen skriven på platsen har dom inte samma möjligheter att få in barnen på gratis dagis och grundskola, det finns säkert flera nackdelar men detta var i vart fall några.

Så det är inte riktigt som förr när miljoner människor var skrivna i byn men bodde och jobbade i en stad långt därifrån, många skriver sig numera av praktiska skäl där dom bor och arbetar.

Mvh isan lover

Är du helt säker på det du skriver nu?

Är du helt säker på det du skriver nu?

Hej

Ja så är det åtminstone i vår släkt och grannarnas, jag har ju besökt flera av dom i Korat, Chonburi och Bangkok och då har dom förklarat det på detta sätt för mig, jag tror inte att dom är unika.

Mycket blir lättare om man är skriven i den Amphoe som man bor och arbetar, flera av sakerna går dock att ordna även utanför sin egen Amphoe men då med lite extra pappersexercis och resor fram och tillbaka.

Oavsett exakt hur det ligger till med detta så tror jag nog ändå att den statistik som redovisas om hur många som bor på landet respektive i städerna stämmer ganska bra.

Mvh isan lover

Hej

Det finns tydligen olika uppgifter i ämnet, men inte heller denna påvisar att det skulle vara någon majoritet som bor i städerna.

Letar vi vidare får vi säkert fram fler resultat.

Mvh isan lover
Det är inte majoritet någonstans eftersom hälften bor på landet och andra hälften i städerna. Trenden är att fler bor i städer, och det följer samma mönster som i de flesta länderna. Befolkningen ökar och städerna växer.

Senast ändrad:

Hej

Ja det verkar mer troligt numera, jag gjorde ytterligare sökningar och hittade flera undersökningar som pekade på
ca 50-50 gällande 2017-2018, det verkar som om inflygningen till städerna har ökat rejält dom sista 10 åren.

Den statistik jag hänvisade till i mitt första inlägg i ämnet var den första som jag fick upp när jag sökte första gången, men den verkar absolut inte vara i majoritet, dom flesta verksr som sagt var mer inne på 50-50.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp