Hej
Själv tycker jag att statistiken är högst trolig, Thailand är fortfarande mer ett u-land än i-land och jag är fullständigt övertygad om att den fakta som redovisas är ganska korrekt.
Jag kan även upplysa om att dom som arbetar runt om i landet numera oftast skriver sig på den ort dom bor och jobbar, detta av flera anledningar, först och främst så har dom då tillgång till den fria sjukvården på orten, barnen kan gå i skola där, man kan öppna bankkonto, göra sina ärenden på Amphoe, rösta i valen o.s.v, bara en sån simpel sak som att fordon ska besiktigas och försäkras där man är skriven krånglar till det.
Skriver man sig inte på den ort man arbetar och bor utan är skriven i en by 50-70 mil därifrån, måste man åka dit om man vill ha en remiss till sjukhus, göra ett nytt id-kort, alla ärenden på Amphoe måste göras där man är skriven, ändra konton och utföra vissa bankärenden, är inte familjen skriven på platsen har dom inte samma möjligheter att få in barnen på gratis dagis och grundskola, det finns säkert flera nackdelar men detta var i vart fall några.
Så det är inte riktigt som förr när miljoner människor var skrivna i byn men bodde och jobbade i en stad långt därifrån, många skriver sig numera av praktiska skäl där dom bor och arbetar.
Mvh isan lover