Bjuda hem munkar

 

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
den 3/6 ska svägerskan bjuda hem tydligen en massa folk och några munkar.
Hon sa att alla som kommer har med sig mat (knytkalas enligt mig)
Dom ska bjuda munkarna på maten.
Det man tar med sig och bjuder på kommer "mina" döda vänner att få äta, så man ska ha med sig något som en död tyckte om.
Jag är bjuden och får tydligen ta med mig svensk mat om jag vill.
Någon här som vet vad detta är och vad det innebär?
En anledning att träffas eller ligger det något djupare bakom?
Tydligen är det inte bara dom som bor närmast här utan det verkar som om en hel del andra hon inte känner personligen ska komma.
 
Frugan vill inte flytta in i ett nytt hus t ex om inte munkarna har varit där innan. Så detta gjordes i samband med vår buddhistiska bröllopsceremoni 2009. Men här i Sverige bryr hon sig inte men jag vet att några bekanta har haft munkar hemma även här. Dom kom från templet i Eslöv då.
 
Hej

Längst upp i norra Isaan där vi håller till har man en blandning av Anemism (andetro), Hinduism och Buddism, så här har man inte munkar hemma vid bröllopdet är istället en vitklädd s.k vis man som väl närmast har ett Hinduiskt ursprung, när man inviger ett hus är det medlemmar ur byäldste och bybor som står för invigningen.
Men vid begravningar är munkarna i templet inblandade och står för alla ceremonier.

Mvh isan lover
 
Liknar Tamboon som någon var inne på det ordnas såna fester för de dödas minne ibland. Jag har varit på några men tagit det som vilken fest som helst. Här i norr är det inte lika vanligt som Isaan, men förekommer.
 
På tal om munkar, blev bjuden på en chokladmunk med chili igår, den var god. Då skulle man kunna bjuda hem på munkar :D
 
 

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar
754
Mike t d
M
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp