Boende vid Plantage = ohälsosamt ?

Här på Lanta har dom byggt ett nytt hus och typ radhus med 6 lägenheter precis vid gummiplantaget.

Hur riskabelt är det att bo i närheten av t.ex. gummiplantage?

Då menar jag inte att träden skulle rasa ned över huset vid storm, utan om det används kemikalier så träden ska producera mera gummi.

För något år sedan var jag och besökte ett gummiplantage, de som jobbade där drack regnvattnet när de var hemma i stan, men på plantaget hade de dunkar med dricksvatten.

Kanske det inte var så nyttigt att t.ex. dricka regnvattnet på plantagen.

20180121_091409.jpg

20180121_091139.jpg

Här på Lanta har dom byggt ett nytt hus och typ radhus med 6 lägenheter precis vid gummiplantaget.

Då menar jag inte att träden skulle rasa ned över huset vid storm, utan om det används kemikalier så träden ska producera mera gummi.

För något år sedan var jag och besökte ett gummiplantage, de som jobbade där drack regnvattnet när de var hemma i stan, men på plantaget hade de dunkar med dricksvatten.

20180121_091409.jpg

20180121_091139.jpg

Kan andra plantage också var hälsofarliga att bo i närheten av ?

Kan andra plantage också var hälsofarliga att bo i närheten av ?
Jag vet inte hur det är med plantage men gifter används i thailand, vi påbörjade ju bygget i Phetchabun, innan var det majsfält dom kom och sprayade nåt på kvällen, på morgonen hade all majsväxt lagt sig och dött, hela fältet var helt dött.
EX-svärfar hade en dunk med spruta, hyrde ut sina tjänster och gick o bespruta fälten med gifter mot insekter dagligen, det går ju ner i marken till slut.
Men samma i Europa, vi kräver insektsfria och fina grödor, är ju vi som står för det, här nere är dom inte så kännsliga om det är en myra på salladen.
Östersjön, hela östersjöns tillstånd kan bara beskyllas på bönderna.

Självklart besprutas det hej vilt i Thailand, allt för att göra sig en hacka.Min tjejs grannby har en stor kycklingfarm, och många köper billig kyckling därifrån. Det har fört med sig att väldigt många unga tjejer får sin första menstruation redan i 8-års ålder. Nu börjar de förstå att det kan bero på att fågeln är fullproppad med en massa steroider, mm.mm.
Intressant att du Jonas tar upp Östersjön som ex. Din arbetsplats är ju havet, vad säger du om all plast som ligger och flyter, för att till slut sjunka.? Det är enorma mängder och ett mycket allvarligt problem, har för mig att det har byggts ett fartyg för att börja ta upp skiten. Bättre sent än aldrig, men haven, inte bara Östersjön, börjar dö.

20180121_091409.jpg

20180121_091139.jpg

Förstår inte riktigt din oro angående kemikalierna. Hur skulle du möjligen kunna bli påverkad av kemikalierna?

Även om du mot förmodan skulle dricka regnvatten, hur skulle gifterna kunna hamna i uppsamlingsbehållaren för regnvatten (att ställa tunnan under träden räknas inte som svar)? :-)

Förstår inte riktigt din oro angående kemikalierna. Hur skulle du möjligen kunna bli påverkad av kemikalierna?

Även om du mot förmodan skulle dricka regnvatten, hur skulle gifterna kunna hamna i uppsamlingsbehållaren för regnvatten (att ställa tunnan under träden räknas inte som svar)? :)
Kanske så enkelt att trädens lövverk hänger över husen eller att jorden är förgiftad eller att kemikalierna sprids i luften ... Jag skulle inte vilja bo inbäddad av besprutade träd ...

Hej

Vad jag känner till ger man gummiträden konstgödning och sprutar eventuellt marken mellan träden med ogräsmedel, skriver eventuellt eftersom en del kör ned ogräset med en trimmer istället eller plöjer ned det.

Några hälsorisker med att bo granne till en gummifarm kan jag inte se alls, bara en rad fördelar som svalare luft ifrån trädens skugga, samt ett ökat djurliv med fler fåglar, ekorrar och andra smådjur.

Sen är det ju bra ur inbrottssynpunkt att ha gummifarmen nära, där går ju folk varje natt och tappar gummi och ofta har dom ju dessutom hundar med sig.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar