Pensions/inkomstnivå - boende i Thailand

Hur stor är din NETTO-pension per månad??

  • 6.000 - 8.000:-

    Röster: 3 8.6%
  • 8.000 - 10.000:-

    Röster: 0 0.0%
  • 10.000 - 12.000:-

    Röster: 2 5.7%
  • 12.000 - 14.000:-

    Röster: 3 8.6%
  • 14.000 -17.000:-

    Röster: 4 11.4%
  • 17.000 - 20.000:-

    Röster: 5 14.3%
  • 20.000 - 25.000:-

    Röster: 18 51.4%

  • Totala väljare
    35
 
Jag skull nog klara mig på 20-25 000 baht i månaden efter att först betalat hyra på 3-8 000 för hus eller lägenhet och 3 000 för el, vatten och internet.

Ja det går klara sig på väldigt lite om man är själv, går också göra åt väldigt mycket om man är själv.
Räknar du med sjukförsäkring i de 20-25k?

/ SatanG
 
Kanske lägger 30k/mån i mat, vi är fem personer inkl. svärmor.
Skola 25k/mån (definitivt inte de dyraste som ligger runt en mille/barn/år.)
Bensin, Internet, el & vatten runt 8k om det inte är covid.
Redan uppe i 63k/mån.
De flesta får väl lägga på diverse försäkringar på bil/hus/sjukvård, inte billigt för en familj.
Hyreskostnader, underhåll på hus och bil.
Resor, inrikes/utrikes.
Diverse inköp och byte av datorer, plattor, laptops, tv, telefoner, sängar/madrasser, kläder, skitsaker och impulsköp etc etc etc.
Maid/städhjälp
Snus och personlig tränare 10k/mån
Räknar jag lite så räcker knappast 80k, tur man inte kör efter budget.
Finns ingen här som tycker vi slösar något iaf.

Någon som känner att detta är något ovanligt eller konstigt?
Om så, välkommen till verkligheten i förorten :)

/ SatanG
 
Senast ändrad:
Frågan är hur många som verkligen har en buffert som räcker. Kommer ihåg min vän Långeman. Ingen försäkring, säkert pga. hög ålder. Ingen buffert att tala om heller. Tror inget hade hjälpt i hans fall men ändå.
Nä hade nog inte hjälpt ändå, jag var där på sjukhuset och han fick bra vård men fanns ju ingen möjlighet, hjärnan va död.
Men såg bra ut där han låg, förarens försäkring stod för det.
Tyckte det såg förvånansvärt bra ut där han låg i början.
Men dom mjölkade nog bara försäkringsbolaget för att han inte skulle vakna upp igen kändes självklart när man såg han.
 
Intressant som @PeterSfa berätta, han fick vård utan extra kostnad nu när han blev inlagd pga gula boken, togs omhand som Thai.
Men skiljer sig ju från provins till provins, här i Pattaya hade man knappast fått det, för många faranger.
 
Kanske lägger 30k/mån i mat, vi är fem personer inkl. svärmor.
Skola 25k/mån (definitivt inte de dyraste som ligger runt en mille/barn/år.)
Bensin, Internet, el & vatten runt 8k om det inte är covid.
Redan uppe i 63k/mån.
De flesta får väl lägga på diverse försäkringar på bil/hus/sjukvård, inte billigt för en familj.
Hyreskostnader, underhåll på hus och bil.
Resor, inrikes/utrikes.
Diverse inköp och byte av datorer, plattor, laptops, tv, telefoner, sängar/madrasser, kläder, skitsaker och impulsköp etc etc etc.
Maid/städhjälp
Snus och personlig tränare 10k/mån
Räknar jag lite så räcker knappast 80k, tur man inte kör efter budget.
Finns ingen här som tycker vi slösar något iaf.

Någon som känner att detta är något ovanligt eller konstigt?
Om så, välkommen till verkligheten i förorten :)

/ SatanG

Är inte snus med i budgeten så är det inte en budget värd namnet i alla fall ;)

Just att byta ut dator och mobil tror jag många glömmer när de räknar på vad det kostar att leva oavsett land. Eller att något annat går sönder. Sen blir det en avbetalning till ockerränta och budgeten ser ännu sämre ut.
 
Fördel med att det är så mycket nya bilar på lån i landet, bankerna kräver helförsäkring sålänge bilen är belånad från bank iaf.
Så blir man påkörd sikta på en ny bil, större chans till bra vård ;)
 
Fördel med att det är så mycket nya bilar på lån i landet, bankerna kräver helförsäkring sålänge bilen är belånad från bank iaf.
Så blir man påkörd sikta på en ny bil, större chans till bra vård ;)

Raka motsatsen mot Sällskapsresan då ;) "Sikta på något billigt älskling". Men det kanske bara är till sjöss man ska sikta på något billigt.
 
Raka motsatsen mot Sällskapsresan då ;) "Sikta på något billigt älskling". Men det kanske bara är till sjöss man ska sikta på något billigt.
Kan tänka mig att det är mycket oförsäkrat bland fritidsbåtar då det igentligen finns 0 krav på fritidsbåtar gällande försäkring och registrering.
Vid olycka dumpa båten och stick funkar för finns inget ägarregister.
Men annars samma där, se till att bli påkörd av en oljetanker, dom har enorma försäkringar ;)
 
Frågan är hur många som verkligen har en buffert som räcker. Kommer ihåg min vän Långeman. Ingen försäkring, säkert pga. hög ålder. Ingen buffert att tala om heller. Tror inget hade hjälpt i hans fall men ändå.

Nä det är ju också osäkert, kan ju vara bra att ha någon som kan ordna fram bufferten om man själv inte löser det.

/ SatanG
 
Intressant som @PeterSfa berätta, han fick vård utan extra kostnad nu när han blev inlagd pga gula boken, togs omhand som Thai.
Men skiljer sig ju från provins till provins, här i Pattaya hade man knappast fått det, för många faranger.

Hej

Det var roligt att höra om ännu en som får gratis vård på samma villkor som Thailändare, vi har det ju likadant uppe hos oss, sjukvård, medicin och tandläkare är i princip gratis.

Men jag håller med om att det verkar vara lite av ett lotteri och att det verkar vara fler som får fri sjukvård ute i provinserna än på turistorter.

Någon gul bok behövs dock inte hos oss, det räcker att vara skriven på adress i byn, finns man i registret på Amphoe och distriktskontor får man samma förmåner som övriga bybor.

Mvh isan lover
 
Hej

Det var roligt att höra om ännu en som får gratis vård på samma villkor som Thailändare, vi har det ju likadant uppe hos oss, sjukvård, medicin och tandläkare är i princip gratis.

Men jag håller med om att det verkar vara lite av ett lotteri och att det verkar vara fler som får fri sjukvård ute i provinserna än på turistorter.

Någon gul bok behövs dock inte hos oss, det räcker att vara skriven på adress i byn, finns man i registret på Amphoe och distriktskontor får man samma förmåner som övriga bybor.

Mvh isan lover

Så är det kanske. Men har man råd att chansa på det?

Man kan ju inte veta det innan. Skulle du drabbas av något allvarligt och saknar försäkring kan det bli otrevligt.

BTT
 
Tror inte att de statliga sjukhusen är så dåliga, frugan drabbades av en stroke för 10 år sedan och hon blev bra. Blir man riktigt sjuk så har man nog inte tid att välja till sjukhus man vill, man tar det som är närmast.
 
Tror inte att de statliga sjukhusen är så dåliga, frugan drabbades av en stroke för 10 år sedan och hon blev bra. Blir man riktigt sjuk så har man nog inte tid att välja till sjukhus man vill, man tar det som är närmast.

De flesta anser nog att den statliga vården ute i bushen inte begränsas till omplåstring. Feldiagnoser, begränsat alternativ av medicin och en oändlig väntan på behandling, ska det bli något rätt gjort får man låna ihop pengar och söka sig till något halvstatligt.
Finns hyffsad statlig vård att få i städerna, riktigt bra sjukhusvård på sina ställen, men ofta krävs det nog att man har gott om tid.
Självklart är det inte alltid illa, man får lita på turen :)
Nu i covidtider vill inte frugan åka ut till landet utan stanna nära Bangkok, där vi har hus i Buriram är det ingen höjdare att bli skadad eller illa sjuk.

/ SatanG
 
jag tillbringade ett par dygn i en säng på Banglamung hospital som är ett statligt sjukhus.
Hamnade i en sovsal med 25 thailändare som låg och hostade, skrek och jämrade sig. Rummet hade varken fläkt eller air-con.
Man fick köpa sin mat och dricka från kaffemaskiner.
Fick besök av en läkare en gång under två dygn. Som tur var va det inget fel på mig den gången.

BTT
 
jag tillbringade ett par dygn i en säng på Banglamung hospital som är ett statligt sjukhus.
Hamnade i en sovsal med 25 thailändare som låg och hostade, skrek och jämrade sig. Rummet hade varken fläkt eller air-con.
Man fick köpa sin mat och dricka från kaffemaskiner.
Fick besök av en läkare en gång under två dygn. Som tur var va det inget fel på mig den gången.

BTT

Du övade bara :)

/ SatanG
 
jag tillbringade ett par dygn i en säng på Banglamung hospital som är ett statligt sjukhus.
Hamnade i en sovsal med 25 thailändare som låg och hostade, skrek och jämrade sig. Rummet hade varken fläkt eller air-con.
Man fick köpa sin mat och dricka från kaffemaskiner.
Fick besök av en läkare en gång under två dygn. Som tur var va det inget fel på mig den gången.

BTT
Känner igen det på byns sjukhus, vi har ju nyttjat Banglamung hospital typ en gång men vid lättare åkommor kör kliniken utanför.
Men har hänt en hel del sista året här, fått Jomtien hospital som ligger miteimot pattaya thay, sukhumvith.
Och pattaya hospital på soi buekaw har byggt ut rejält 3x så stort nu.
Här nere börjar bli väldigt bra sjukvård.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K
janneungern
J
I
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
9
Visningar
5 K
Anonym
A
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
I
Svar
1
Visningar
3 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp