Bonusprogram flyg.

PanPan

Forumveteran
Har bokat flyg för påmönstring, skönt när man kan planera frammåt, blir sista enkel efter det t&r, blev Qatar, dom och finnair är ju i samma sammarbetsgrupp så får finnair point där med. Får sikta in sig på ett poängsystem nu kommer ju bli ca 12 flygningar på året.
Såg även att American express i Thailand har liknande bonussystem fast Thai airways istället för SAS.
Så inte riktigt bestämt mig vilka man skall satsa på, men med AMEX och Thai airways får man ju poäng även från SAS som är vanligast inom jobbet där det också tillkommer +12 flygningar så kanske är bäst.
Men Qatar är billigast för tillfället från Stockholm och Finnair från Göteborg.

Har bokat flyg för påmönstring, skönt när man kan planera frammåt, blir sista enkel efter det t&r, blev Qatar, dom och finnair är ju i samma sammarbetsgrupp så får finnair point där med. Får sikta in sig på ett poängsystem nu kommer ju bli ca 12 flygningar på året.
Såg även att American express i Thailand har liknande bonussystem fast Thai airways istället för SAS.
Så inte riktigt bestämt mig vilka man skall satsa på, men med AMEX och Thai airways får man ju poäng även från SAS som är vanligast inom jobbet där det också tillkommer +12 flygningar så kanske är bäst.
Men Qatar är billigast för tillfället från Stockholm och Finnair från Göteborg.
Ny medlem, ursäkta för sent inlägg till ditt spörsmål. Vill bara dela med mig något av mina erfarenheter. Kanske till hjälp för någon.

Jag har för det mesta rest med Qatar från Stockholm via Doha. Flygtid ca 16 timmar. Thai Airways har direktflyg, ca 11 timmar. T har förstås kortaste flygtiderna (tillsammans med Finnair).
Q har haft mycket attraktiva priser tidigare under flera år. Emellertid har jag lyckats hitta resor till bättre pris med Thai Airways det senaste halvåret. Därför bokat med T de senaste tre resorna. Finnairs priser förefaller höga, åtminstone för mig.
Vad gäller bonusprogram har Q en betydligt bättre och användarvänligare app än Thai. Vad jag kan förstå redovisas inte ens intjänade poäng efter inloggning. Frågat T men inte fått något begripligt svar. Reser man ofta med andra flygbolag i arbetet, typ SAS, finns mycket riktigt bonuspoäng att hämta från dessa.
Önskemål av flygtider är förstås individuellt. Personligen vill jag ha dagflyg. Q har haft dagflyg tidigare i båda riktningarna men numera endast på utresa. T har likaså bara dagflyg vid utresa. F verkar ha dagflyg.
Vad gäller service, mat etc är Q ett bättre alternativ.

Ny medlem, ursäkta för sent inlägg till ditt spörsmål. Vill bara dela med mig något av mina erfarenheter. Kanske till hjälp för någon.

Jag har för det mesta rest med Qatar från Stockholm via Doha. Flygtid ca 16 timmar. Thai Airways har direktflyg, ca 11 timmar. T har förstås kortaste flygtiderna (tillsammans med Finnair).
Q har haft mycket attraktiva priser tidigare under flera år. Emellertid har jag lyckats hitta resor till bättre pris med Thai Airways det senaste halvåret. Därför bokat med T de senaste tre resorna. Finnairs priser förefaller höga, åtminstone för mig.
Vad gäller bonusprogram har Q en betydligt bättre och användarvänligare app än Thai. Vad jag kan förstå redovisas inte ens intjänade poäng efter inloggning. Frågat T men inte fått något begripligt svar. Reser man ofta med andra flygbolag i arbetet, typ SAS, finns mycket riktigt bonuspoäng att hämta från dessa.
Önskemål av flygtider är förstås individuellt. Personligen vill jag ha dagflyg. Q har haft dagflyg tidigare i båda riktningarna men numera endast på utresa. T har likaså bara dagflyg vid utresa. F verkar ha dagflyg.
Vad gäller service, mat etc är Q ett bättre alternativ.
För Qatar och Finnair sammlar jag bonuspoäng hos Finnair då dom är sammarbetspartners.
För Thaiair, LH och SAS samlar jag poäng hos LH miles and more, dom är ju sammarbetspartners, Sen kanske ordna ett AMEX kort på det för extrapoäng.
Själv nattflyg för då är jag i rätt dygnsrytm när jag kommer fram, passar bäst med arbetstiderna med, då är jag i rätt dygnsrytm hela vägen, sover på flyget hela resan.
Sist var det dagsflyg, är klart sämst för mig.

Så om man skall flyga med thai ser detta kreditkort bäst ut, THAI American Express Platinum Credit Card | AMEX Thailand bra reseförsäkring med.
Blir det extra bonuspoäng med Thai Airways.
Får kolla upp om man som utlänning kan få det, vill ju ha så resan räknas som går till Thailand och får försäkring här.
Kan ju vara så att bara när man reser ut från Thailand som räknas och när tillbaks räknas man som hemma.

Så om man skall flyga med thai ser detta kreditkort bäst ut, THAI American Express Platinum Credit Card | AMEX Thailand bra reseförsäkring med.
Blir det extra bonuspoäng med Thai Airways.
Får kolla upp om man som utlänning kan få det, vill ju ha så resan räknas som går till Thailand och får försäkring här.
Kan ju vara så att bara när man reser ut från Thailand som räknas och när tillbaks räknas man som hemma.
Det "bästa" du kan göra är nog att teckna en Svensk hemförsäkring när du ska bo i Sverige. Då vet man i alla fall att försäkringen gäller när du åker till Thailand. Välj gärna med 60 dagars skydd annars är 45 dagar vanligast.

Kortets reseförsäkring kan bli ett bra komplement.

Ser nu att jag kan byta ut intjänade poäng på mitt bangkokbankkreditkort mot Thai Airways orchid miles, har även reseförsäkring internationellt och domestic gällande hela familjen..
Det visste jag inte innan.
Fanns massa olika kreditkort inriktade på resande hos bangkokbank.

Nu när man flyttat till Sverige och skriven där så sökte jag ett SAS Amex igår, fick det godkännt nu.
Passar bra när man skall renovera hus, mycket inköp som skall göras, många poäng att tjäna och kanske blir billigare att resa i slutändan.

:thumbsup: Har också ett amex som man kan överföra poäng till avios. Ger inte så mycket dock. Köper biljetter på amex så man får extra reseförsäkring b la och poäng. Blir inte så många avios om året men lite ger det. Har ju inga stora utgifter förutom biljetten så.
Dock om man gör som du panpan så kan det ge mkt om man har planerat stora och många inköp.

Hoppas det fungerar för ditt levnsdsmönster
Läste att man kunde betala fakturor med kort med, har jag aldrig gjort men isåfall kan jag ju betala tex taktvätt och målning.
Så ville ha kortet nu innan sätter igång på riktigt med inköp, funderar på nytt kök med.
Så kan man betala fakturor med kort blir det ju en del poäng.
Sen kan jag avsluta extra reseförsäkring på hemförsäkringen.

Ja får se, rederiet bokar ju alltid SAS, jag betalar oftast med kort både i Sverige och thailand och alla flygresor med kort.
Första året kommer det iaf bli några poäng tror jag, är ju en del som skall ut på nya huset.
Du får då resa med SAS / Air France / KLM till och från Thailand. China Airlines är med också.

Du får då resa med SAS / Air France / KLM till och från Thailand. China Airlines är med också.
Jag vet, har bara flygit 1 gång med KLM senaste året.
Flög ofta med KLM innan pandemin och rederiet stod för resorna.
Får se hur poängsamlandet går, flyg för i år är redan färdigbokat...

Läste att man kunde betala fakturor med kort med, har jag aldrig gjort men isåfall kan jag ju betala tex taktvätt och målning.
Så ville ha kortet nu innan sätter igång på riktigt med inköp, funderar på nytt kök med.
Så kan man betala fakturor med kort blir det ju en del poäng.
Sen kan jag avsluta extra reseförsäkring på hemförsäkringen.

Man har åtminstone kunnat betala fakturor via Billhop och Betalo. Jag har däremot aldrig gjort det, så jag kan inte svara på om det fortfarande fungerar eller vilka påslag man får.
IKEA tar åtminstone Amex, men jag rekommenderar SAS Amex Premium eller Elite för att få vouchers, vilket innebär res 2, betala för en eller res för halva priset (awardresor och inte pengar).
Du kan även skaffa SAS Mastercard om dina butiker inte gillar Amex.

Personligen tjänar jag inte många poäng på resandet. Poängen kommer mest från kreditkort.
Betala i tid så är det ingen ränta.

Man har åtminstone kunnat betala fakturor via Billhop och Betalo. Jag har däremot aldrig gjort det, så jag kan inte svara på om det fortfarande fungerar eller vilka påslag man får.
IKEA tar åtminstone Amex, men jag rekommenderar SAS Amex Premium eller Elite för att få vouchers, vilket innebär res 2, betala för en eller res för halva priset (awardresor och inte pengar).
Du kan även skaffa SAS Mastercard om dina butiker inte gillar Amex.

Personligen tjänar jag inte många poäng på resandet. Poängen kommer mest från kreditkort.
Betala i tid så är det ingen ränta.
Jag valde ett SAS Amex Premium får extra bonuspoäng nu för sökte innan sista Aug om spenderar viss summa.
Kollade på amex appen där står det ladda upp och betala faktura, bara taktvätten ger väl 6750 poäng isåfall, 15 poäng per 100 lapp.

Jag valde ett SAS Amex Premium får extra bonuspoäng nu för sökte innan sista Aug om spenderar viss summa.
Kollade på amex appen där står det ladda upp och betala faktura, bara taktvätten ger väl 6750 poäng isåfall, 15 poäng per 100 lapp.

Bra Premium ger dig en voucher.
Vissa år kör jag först med premium och sedan byter jag till Elite för att eventuellt trigga 3st vouchers om jag skulle få behov för dessa.

Qatar och BA har inte samma pris för en avios. Konstigt då man kan överföra avios 1:1 hur många ggr som helst mellan flygbolagen.
Är man inte uppmärksam på det kan man ju förlora många avios.
Per år tjänar jag kanske 5000 avios på att betala mina biljetter med amex. En enkel biljett i ekonomi kostar normalt 35 000 avios.
En uppgraderingen till C kostar 40-45 000
Så det är inte jättemycket jag tjänar på det men bättre än 0.
1720181401811.png
1720181422017.png

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar