Hitta flyg till Thailan i September

 

Studenten

Medlem
Ngn annan som ska/vill flyga hem till familjen i Thailand? Vi som har anhöriga får åka dit (med visst besvär).

Detta ”besvär” kan tas upp i en egen tråd, jag är i nuläget bara intresserad om någon vet med säkerhet om vilka flyg som trafikerar till BKK. Att köpa en resa är inga problem. På exempelvis flygstolen.se kan jag köpa flyg med Thaiair (som sagt att dom tidigast återupptar flygningarna i oktober).

Hört rykten om att Quatar flyger till BKK, men när jag tittar på ankomsterna på Suvans hemsida så står det “cancelled” på just den flighten.

Aeroflot var nog tydligast på sin hemsida med att skriva att inga flyg fanns före början på Augusti. Men vem säger att det inte förlängs... Alla andra verkar bara vara intresserade att sälja biljetter till flyg som ändå inte blir av. Allt för att få in pengar som dom är så desperata efter (förståligt på ett sätt).

Inresetillståndet kommer trots allt kosta en hel del och ihop med visumet ta typ en månads tid.
Skiter det sig med flyget så står man där naken. För inte kommer man få några pengar tbx för Covid19-försäkringen man tecknat, karantänhotellet man förköpt, alla (2) Covid19 tester och läkarintyg fan o hanns moster...

Här finns några sjömänn (lite skämtsamt men ändå en gnutta allvar), kan man inte mönstra på ett containerfartyg som går till ngn hamn i Asien o ta ett flyg därifrån?

Tbx till ämnet, hur och med vem kan man flyga med till Suvan?
 
Inga flyg du kan köpa förrän landet har öppnat. Vilket ingen vet när.

När du läste på om inresetillståndet missade du då info om att ambassaden anvisar dig en plats på ett flyg?
 
Hej

På listan över ankommande flyg till Bangkok finns det ju en del bolag som skulle kunna vara aktuella.


Mvh isan lover

Tack, den var lättare att titta på.På AOT’s sida finns alla flighter med, o alla ”cancelled” stökar bara till det.

Det jobbiga är att veta om dom flyger dagligen på dessa tider eller någon gång i veckan. Som sagt, biljetter går att köpa, men det vore najs att kunna ha ett plan att gå in i:)
 
En massa tjat på olika forum om man kan resa.

Så som situationen ser ut i världen kanske man ska tänka efter tre gånger innan man tänker på resor.

Är det värt priset att flyga omkring i världen nu och kanske drabbas av smittan och i värsta fall avlida?
 
Det har jag missat om så är fallet. Under punkt 2:3 ( The Notification on Conditions for International Flight Permit to Thailand – Royal Thai Embassy Stockholm ) så är jag berättigad till inresa och således flyg.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Utdrag från den info jag fått hittills. Det är flera som försöker komma ner. Det finns grupper på både Facebook och Thaivisa med info och erfarenheter. Men några utdrag av de besked svenskar fått:

Enligt ambassaden finns inga platser på repatrierings flyg, och reguljär flyg finns ju inte.

Mycket dåliga nyheter. Pratade med en som sköter ansökningarna. Hon sa att det inte är lönt med info på webbsidan eftersom väntetiden är så lång. Det finns inga lediga platser på flygen. Så I stort sett helt hopplöst enligt henne. Jag påpekade att det fanns lediga business platser på flera flyg, men enligt henne har Sverige ingen kvot för dom platserna.
 
En massa tjat på olika forum om man kan resa.

Så som situationen ser ut i världen kanske man ska tänka efter tre gånger innan man tänker på resor.

Är det värt priset att flyga omkring i världen nu och kanske drabbas av smittan och i värsta fall avlida?

Avlider hellre med min familj som är i Thailand, än ensam i Sverige. Jag är bara i Sverige på besök...
 
@Samet
Heh, denna var spännande ”Hon sa att det inte är lönt med info på webbsidan eftersom väntetiden är så lång.”

Det stod på hemsidan att det tar ca 2-3 veckor för inresetillståndet, tar det längre tid så är det väl viktigt med att uppdatera infon kan jag tycka, eller är det den tiden som räknas som lång?

Det jag saknar är tillförlitlig info.

Tack för att du tog dig tid att skicka lite urklipp från andra platser.
 
Utdrag från den info jag fått hittills. Det är flera som försöker komma ner. Det finns grupper på både Facebook och Thaivisa med info och erfarenheter. Men några utdrag av de besked svenskar fått:

Enligt ambassaden finns inga platser på repatrierings flyg, och reguljär flyg finns ju inte.

Mycket dåliga nyheter. Pratade med en som sköter ansökningarna. Hon sa att det inte är lönt med info på webbsidan eftersom väntetiden är så lång. Det finns inga lediga platser på flygen. Så I stort sett helt hopplöst enligt henne. Jag påpekade att det fanns lediga business platser på flera flyg, men enligt henne har Sverige ingen kvot för dom platserna.

Jag har ingen koll men det går inte flyga via t.ex. Vietnam eller annat?
Såg på ILs länk att det gick plan dit.

/ SatanG
 
Jag har ingen koll men det går inte flyga via t.ex. Vietnam eller annat?
Såg på ILs länk att det gick plan dit.

/ SatanG

Det cirkulerar en historia om en man som tog privatplan från Kambodja till Thailand.

Den möjligheten håller på att granskas av några. Så alla vägar utreds...
 
Jag har ingen koll men det går inte flyga via t.ex. Vietnam eller annat?
Såg på ILs länk att det gick plan dit.

/ SatanG
Vet en kvinna som bokade in sig på flyg till Singapore med mellanlandning i Bangkok.
Hon hade alla papper ordnade, wp, coe, covid-19.
Hon fick när dom på Suvarnhabumi såg att hon hade coe, gå av och komma in.
Men hon kunde inte boka flyg direkt till BKK.
Repatriation flights är prioriterade för Thai och om finns plats möjligt.
Du får inte coe innan du fått ett flyg.
Ambassaden i UK svarade en nu att det finns inga platser för er på repatriation flights now, så vi utfärdar inga coe, men när det finns hör vi av oss.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
4
Visningar
3 K
Shaowpanyaa
S
P
Svar
1
Visningar
2 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar
6 K
P
A
Svar
7
Visningar
3 K
bungalow
B
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp