Buffalo tråden Kwaii

Gottland

Forumveteran
Bilder på Kwaii
Buffalo (2).JPG
Buffalo.jpg
PA230056 [800x600].jpg

Hej

Fina bilder, för bara 30 år sedan var detta en vanlig syn på landet i Isaan, bufflar drog kärror, plöjde risfält och reds på, man blir lite nostalgisk när man ser bilderna.

Mvh isan lover

30 år sedan, mycket senare än det, det finns ännu kvar bufflar på risfälten i khao lak

Hej

Vi har också lite bufflar kvar uppe i norra Isaan, men dom används inte längre i jordbruket, dom har ersatts av s.k ”iron buffalos”, traktorer och andra typer av fordon, numera betar dom mest och säljs sedan till slakt.

Men köttet är en delikatess.

Mvh isan lover

Hej

Vi har också lite bufflar kvar uppe i norra Isaan, men dom används inte längre i jordbruket, dom har ersatts av s.k ”iron buffalos”, traktorer och andra typer av fordon, numera betar dom mest och säljs sedan till slakt.

Men köttet är en delikatess.

Mvh isan lover
delikatess!! Segt och omjligt att tugga ar vad det ar, har man inte beef tenderaiser att halla over kottet gar det inte att tugga utan att forlora ett par tander

delikatess!! Segt och omjligt att tugga ar vad det ar, har man inte beef tenderaiser att halla over kottet gar det inte att tugga utan att forlora ett par tander

Hej

Stämmer inte riktigt med min bild av buffelkött, uppe hos oss är detta både dyrare och godare än vanligt nötkött, men det är ju ett grovt kött med viltsmak och med kraftiga fibrer så det gäller att skära det på rätt håll, men att göra ex.vis bryna en rejäl stek och sedan låta den puttra tillsammans med lök och morötter under lock tills den börjar bli mjuk och är på gränsen att falla isär, då har man en delikatess, sen gör man en god sås på buljongen, mums.

Sen är ju strimlat och soltorkat buffelkött också en delikatess.

Mvh isan lover

Hej

Stämmer inte riktigt med min bild av buffelkött, uppe hos oss är detta både dyrare och godare än vanligt nötkött, men det är ju ett grovt kött med viltsmak och med kraftiga fibrer så det gäller att skära det på rätt håll, men att göra ex.vis bryna en rejäl stek och sedan låta den puttra tillsammans med lök och morötter under lock tills den börjar bli mjuk och är på gränsen att falla isär, då har man en delikatess, sen gör man en god sås på buljongen, mums.

Sen är ju strimlat och soltorkat buffelkött också en delikatess.

Mvh isan lover
Även Lab på buffelkött är gott som fn ;)

Även Lab på buffelkött är gott som fn ;)

Hej

Håller med, till Lab passar det också utmärkt, just viltsmaken och det grova köttet som kanske kan sägas påminna lite om älgkött i strukturen är oerhört gott, men hos oss blir det allt svårare att få tag i buffelkött, detta p.g.a att antalet bufflar har reducerats kraftigt på senare år, men vi köper då fort vi hör talas om någon som ska slakta en buffel.

Mvh isan lover

Hej

Håller med, till Lab passar det också utmärkt, just viltsmaken och det grova köttet som kanske kan sägas påminna lite om älgkött i strukturen är oerhört gott, men hos oss blir det allt svårare att få tag i buffelkött, detta p.g.a att antalet bufflar har reducerats kraftigt på senare år, men vi köper då fort vi hör talas om någon som ska slakta en buffel.

Mvh isan lover
Vi har i vår familj 9 st samt tre kalvar just nu

Håller med om att det e segt som fan men vilket kött är inte det när det slaktas och äts samma dag... men speciellt buffelkött.. nästan otjänligt som föda...

Sedan torkas huden med hår och allt i solen i flera dar och sen steker dom o äter det. Men det e inget jag provat.

Håller med om att det e segt som fan men vilket kött är inte det när det slaktas och äts samma dag... men speciellt buffelkött.. nästan otjänligt som föda...

Sedan torkas huden med hår och allt i solen i flera dar och sen steker dom o äter det. Men det e inget jag provat.

Hej

Jag har ätit buffelhud eftersom det var en av svärfars favoriträtter, själv blev jag positivt överraskad men någon favorit hos mig är det inte, men äta buffelhud går.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Vet någon här varför det finns en signifikant smak av vilt i Buffelköttet ???;) Birger får inte vara med , han är för kunnig i ämnet och blir ingen kuggfråga av det då :):)

Skall bli intressant att fa h**a svaret
I vilt tillstånd finns endast något tusental djur i små spridda populationer i Indien, södra Nepal och Sydostasien.[1] Ursprungligen förekom den i ett bälte mellan nuvarande Malaysia och Indonesien. Tama vattenbufflar är vanliga i Sydostasien och finns även på andra håll i världen. De är MAO från början en viltlevande art , det finns därför kvar trots att den domesticerades för länge sedan

Vet någon här varför det finns en signifikant smak av vilt i Buffelköttet ???;) Birger får inte vara med , han är för kunnig i ämnet och blir ingen kuggfråga av det då :):)

Hej

Buffel är ju ett djur som även som tamdjur äter i stort sett samma mat som vilda bufflar och lever i samma miljö, så jag är inte förvånad över viltsmaken, förmodligen smakar en tam älg eller hare i bur också vilt.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp