Bygga under 200.000kr

@Coolpix7.2
Jag tror att det finns en möjlighet att bygga ett hus för 200,000Sek i Thailand, bara att titta på @glimten66 som hade/har en tråd här på forumet, visserligen byggde han då uppe i Isaan, men jag tror att slut summan hamnade runt 200-230.000Sek.

Snapshot.png

3DSnapshot.png

Här är länken:
https://thaisnack.se/threads/hus-foer-oss-doedliga.3075/page-2

Senast ändrad:
@Coolpix7.2
Jag tror att det finns en möjlighet att bygga ett hus för 200,000Sek i Thailand, bara att titta på @glimten66 som hade/har en tråd här på forumet, visserligen byggde han då uppe i Isaan, men jag tror att slut summan hamnade runt 200-230.000Sek.

Snapshot.png

3DSnapshot.png

Här är länken:
https://thaisnack.se/threads/hus-foer-oss-doedliga.3075/page-2
Ja det går ju bygga billigare än så.
På detta huset lät frugan bara dom gamla pelarna och trägolvet vara kvar kostnad 90.000 baht.
Så kan man tänka bo så kan man ju få ett hus för 30.000 kronor om man har tomt ;)

received_215458725654216.jpeg

Vad gäller markpriser så är det mycket jag inte förstår här. Enkelt att förstå om det ligger vid havet med fin strand och så men inlandet är för mig en gåta. Har ett par exempel.

Där jag bodde tidigare i Uthai Thani provinsen vid foten av berget som gränsar till Burma kostade marken ca 40.000B/Rai. Inte konstigt eftersom det är ingen bra odlingsmark och långt till civilisation men bra pris och en plats som jag trivdes på.

En bekant köpte 2 Rai utanför Mukdahan, vacker vy över en stor sjö. På tomten fanns ett rejält stort hus med en mindre pool. Huset var i behov av renovering. Mest fönster och målning typ. Ett par minuter med moppen så var man i byn med stor huvudled. 20 min (knappt) till Muldahan.
Pris 700.000B vilket jag tyckte var riktigt bra pris med den utsikten.

Där jag bor nu Kamalasai mellan Kalasin och Roi Et värderas tomterna till 1miljon B

Mellan Kalasin och Maha Sarakham finns en by som är under tillväxt. Ett nytt sjukhus har byggts och en 7/11 men inte mycket mer i dagsläget.
Vi funderar på att köpa ngt där för att bygga ngt slutgiltigt inför ålderns höst.
Alldeles intill huvudleden bredvid 7/11 finns ett avdankat risfält på 2 Rai. Sätt er ner nu innan jag berättar priset...
10 mille!!!
Hur hur tänker man då? I mitt sinne så är det förkastligt att bo intill en väg som väsnas med elledningar som naturligtvis hänger på den sidan av vägen. På ngt sätt ska det tydligen vara attraktivt.
Tomt med vacker sjöutsikt är helt ovesäntligt. Det är dock tur att vi alla är olika vilket för att när jag hittar ngt som är attraktivt (för mig) så blir priset lägre

Jag tycker inte att marken är billig i Thailand om man tar hänsyn till lokal inkomst. Men så är jag oxå snål;)

Vad gäller markpriser så är det mycket jag inte förstår här. Enkelt att förstå om det ligger vid havet med fin strand och så men inlandet är för mig en gåta. Har ett par exempel.

Där jag bodde tidigare i Uthai Thani provinsen vid foten av berget som gränsar till Burma kostade marken ca 40.000B/Rai. Inte konstigt eftersom det är ingen bra odlingsmark och långt till civilisation men bra pris och en plats som jag trivdes på.

En bekant köpte 2 Rai utanför Mukdahan, vacker vy över en stor sjö. På tomten fanns ett rejält stort hus med en mindre pool. Huset var i behov av renovering. Mest fönster och målning typ. Ett par minuter med moppen så var man i byn med stor huvudled. 20 min (knappt) till Muldahan.
Pris 700.000B vilket jag tyckte var riktigt bra pris med den utsikten.

Där jag bor nu Kamalasai mellan Kalasin och Roi Et värderas tomterna till 1miljon B

Mellan Kalasin och Maha Sarakham finns en by som är under tillväxt. Ett nytt sjukhus har byggts och en 7/11 men inte mycket mer i dagsläget.
Vi funderar på att köpa ngt där för att bygga ngt slutgiltigt inför ålderns höst.
Alldeles intill huvudleden bredvid 7/11 finns ett avdankat risfält på 2 Rai. Sätt er ner nu innan jag berättar priset...
10 mille!!!
Hur hur tänker man då? I mitt sinne så är det förkastligt att bo intill en väg som väsnas med elledningar som naturligtvis hänger på den sidan av vägen. På ngt sätt ska det tydligen vara attraktivt.
Tomt med vacker sjöutsikt är helt ovesäntligt. Det är dock tur att vi alla är olika vilket för att när jag hittar ngt som är attraktivt (för mig) så blir priset lägre

Jag tycker inte att marken är billig i Thailand om man tar hänsyn till lokal inkomst. Men så är jag oxå snål;)
Att tänka är klassningen av mark, mycket mark är statens som säljs och är inte tänkt för bebyggelse.
Snarare ett arrende.

Många blir lurade på sånt.

Kanske marken ligger bra till för någon typ av affärsverksamhet som lockar förbipasserande, många som har hus längs huvudleden har ju också någon typ av verksamhet i dessa också.

Kanske marken ligger bra till för någon typ av affärsverksamhet som lockar förbipasserande, många som har hus längs huvudleden har ju också någon typ av verksamhet i dessa också.

Det är sant men det blir många portioner nudlar som måste säljas att få igen pengarna;)

Det är sant men det blir många portioner nudlar som måste säljas att få igen pengarna;)
Ja men det är ju inte bara nudle shoppar som ligger längs vägarna ;)
Nästan alla butiker som byggvaruhusen, möbelaffärer och självklart alla mackar, supermarkets etc. bygger längs en huvudväg och den tomten kanske ligger bra till men det vet ju du som sett läget ;)

Ja men det är ju inte bara nudle shoppar som ligger längs vägarna ;)
Nästan alla butiker som byggvaruhusen, möbelaffärer och självklart alla mackar, supermarkets etc. bygger längs en huvudväg och den tomten kanske ligger bra till men det vet ju du som sett läget ;)

Det går säkert att med ett koben knö in en Tesco Express men 10 mille mitt ute i ingenstans är imponerande.
Om det hade varit en stad så ja, absolut men inte i en uttorkad by i Isaan. Dessutom finns inga garantier att byn kommer att växa till sig till en stad. Garanterat inte de närmsta åren.

Så låsa det kapitalet tills byn växer till sig innan det blir tillräcklig kundkrets ställer jag mig tveksam till. Med sådana markpriser lär inte inflyttningen gå snabbt:)

Hej jag drömmer om ett hus i Thailand bygga ett mindre hus
2-3sovrum kanske en halvtimme från resturang och barer är detta möjligt och kan man bygga ev bungalows på tomten när tjockasläkten kommer många frågor finns men först vad kostar mark lite avsides samt ett hus på 50-70kvm att bygga isolerat för billig ac drift
Får jag fråga om varför du vill bygga/äga själv?
Thailand måste ju vara ett av världens enklaste länder att hyra i och dessutom ett av dom svåraste att sälja begagnat, som ex Kurants exempel visar på.

Därför att älsklingen vill bo nära mamma och hela tjocka släkten.:laugh:
Jag skall köpa men inte behöver ja bo nära släkten för det.
Dom åren jag hyrt här nere har jag slängt ut lika mycket i hyra som ett hus kostar att köpa.
Så om jag hade sålt det huset för service avgifterna under dessa år +100 baht så hade jag gjort en vinst på 100 baht.

Nä ett eget hus ska ja ha fyfan va trött ja är på att hyra.

Jag skall köpa men inte behöver ja bo nära släkten för det.
Dom åren jag hyrt här nere har jag slängt ut lika mycket i hyra som ett hus kostar att köpa.
Så om jag hade sålt det huset för service avgifterna under dessa år +100 baht så hade jag gjort en vinst på 100 baht.

Nä ett eget hus ska ja ha fyfan va trött ja är på att hyra.
Ja precis så tänker många som skolkade på matte lektionerna. Det kapital du låser i ett hus kan istället investeras och ge betydligt högre avkastning än vad hyran är.
Själv betalar jag ex knappt 4% i hyra av vad huset skulle kosta att köpa. När du räknar på hyran så dra bort alla underhållskostnader mm som hyresvärden måste betala, sen avdrag för slitage på möbler ac mm. Då har du en relevant jämförelse.
Men det är klart att om man inte kan förvalta sina pengar så dom ger ens 4% avkastning så kanske det blir billigare att köpa, förutsatt att man har kontanter då och inte lånar till ränta.
Att man även tar en stor risk att bli fast i ett hus som visar sig i princip omöjligt att sälja den dagen man vill flytta är en annan aspekt. Men alla vill väl bo på samma plats resten av livet oavsett om grannen skaffar 10 små skällande hundar eller tuppar.
Klart du ska köpa Jonas, du som inte har myror i brallorna...

Ja precis så tänker många som skolkade på matte lektionerna. Det kapital du låser i ett hus kan istället investeras och ge betydligt högre avkastning än vad hyran är.
Själv betalar jag ex knappt 4% i hyra av vad huset skulle kosta att köpa. När du räknar på hyran så dra bort alla underhållskostnader mm som hyresvärden måste betala, sen avdrag för slitage på möbler ac mm. Då har du en relevant jämförelse.
Men det är klart att om man inte kan förvalta sina pengar så dom ger ens 4% avkastning så kanske det blir billigare att köpa, förutsatt att man har kontanter då och inte lånar till ränta.
Att man även tar en stor risk att bli fast i ett hus som visar sig i princip omöjligt att sälja den dagen man vill flytta är en annan aspekt. Men alla vill väl bo på samma plats resten av livet oavsett om grannen skaffar 10 små skällande hundar eller tuppar.
HaHaHa du är en rolig gubbe @nmax :eek:

Alla gånger jag har flyttat så har det berott på husen inte områdena och då mest att jag inte kan göra som jag vill.
Jag har så gott som bara hållt mig inom 2 områden, bara bytt hus.
Nu kan jag fixa det jag är missnöjd med gällande huset istället för att flytta.

Låna till hus kommer jag nog inte göra, tänkte det först.

Men det beror på jag vill ha så mycket pengar tillgängliga att jag inte har något problem med att betala tex. sjukvård för cancer eller något annat eller klarar att leva på i några år ifall jag blir arbetslös, det har jag nu men inte om jag köper ett hus så därför avvaktar jag för tillfället.

Kanske jag köper 1 hus i Maj, får se hur världsläget ser ut då ;) slipper jag slänga ut 30.000 i månaden på att betala av någon annans hus.

Jag har dragit bort underhållskostnader, dom överstiger inte 2000 baht i månaden i snitt på en 10 års period, det kan du inkludera slitage på möbler också i det priset...

Jag hade ett hus i Sverige åren 1985 till 2010 alltså 25 år. Avkastningen med ränta på ränta var 20% om året. D v s hyran betald flera gånger om.
Snacka om matte lektioner.
Vad är prisökningen på ett hus i Thailand på 25år?
Långt i från samma, var glad om du får igen stålarna där du bor.
I JoHo och Hua Thale utanför Korat sjönk dom rejält i pris på 5 år. Från 2,5m till 1,8m. Det är matte det.....

Vad är prisökningen på ett hus i Thailand på 25år?
Långt i från samma, var glad om du får igen stålarna där du bor.
I JoHo och Hua Thale utanför Korat sjönk dom rejält i pris på 5 år. Från 2,5m till 1,8m. Det är matte det.....
Om jag hade köpt hus där för 5 år sen så hade det då kostat mig 442.000 NOK, då min inkomst är i NOK.
Och nu efter 5 år så hade jag fått tillbaks 454.000 NOK pga kursen då ;)

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K