Vad gäller markpriser så är det mycket jag inte förstår här. Enkelt att förstå om det ligger vid havet med fin strand och så men inlandet är för mig en gåta. Har ett par exempel.
Där jag bodde tidigare i Uthai Thani provinsen vid foten av berget som gränsar till Burma kostade marken ca 40.000B/Rai. Inte konstigt eftersom det är ingen bra odlingsmark och långt till civilisation men bra pris och en plats som jag trivdes på.
En bekant köpte 2 Rai utanför Mukdahan, vacker vy över en stor sjö. På tomten fanns ett rejält stort hus med en mindre pool. Huset var i behov av renovering. Mest fönster och målning typ. Ett par minuter med moppen så var man i byn med stor huvudled. 20 min (knappt) till Muldahan.
Pris 700.000B vilket jag tyckte var riktigt bra pris med den utsikten.
Där jag bor nu Kamalasai mellan Kalasin och Roi Et värderas tomterna till 1miljon B
Mellan Kalasin och Maha Sarakham finns en by som är under tillväxt. Ett nytt sjukhus har byggts och en 7/11 men inte mycket mer i dagsläget.
Vi funderar på att köpa ngt där för att bygga ngt slutgiltigt inför ålderns höst.
Alldeles intill huvudleden bredvid 7/11 finns ett avdankat risfält på 2 Rai. Sätt er ner nu innan jag berättar priset...
10 mille!!!
Hur hur tänker man då? I mitt sinne så är det förkastligt att bo intill en väg som väsnas med elledningar som naturligtvis hänger på den sidan av vägen. På ngt sätt ska det tydligen vara attraktivt.
Tomt med vacker sjöutsikt är helt ovesäntligt. Det är dock tur att vi alla är olika vilket för att när jag hittar ngt som är attraktivt (för mig) så blir priset lägre
Jag tycker inte att marken är billig i Thailand om man tar hänsyn till lokal inkomst. Men så är jag oxå snål