Då ska vi börja bygga i Nakhon Sawan, Banphot Phisai District

• Trådstartare Trådstartare BosseB
  • Start datum Start datum

Fick också tomten uppmätt av Amphur , utan kostnad, innan jag började bygga mur.

De sa att det är inte ovanligt att de som utvidgar sina tomter på grannars bekostnad ofta även flyttar tomtmarkeringarna.

Liten uppdate då när vi efter många mödor tagit oss till Banphot Phisai. Marken välsignad av Moder Jord, så en bild på oss på det välsignade landet och till sist lite pinnar utsatt för lasermättning av pelare som kommer i morgon. Och till sist en bild på byggplaneringen innan inköp av diverse pelare, stål och annat som kan behövas för första etappen. Så i kväll/natt när laserstrålen syns ska byggarna gräva 18 eller 19 hål på 50 cm så det är klart när pelarna kommer. Försöker peta in lite mera bilder varteftersom...

1.jpg

2.jpg

4.jpg

3.jpg

Lite hände under dagen, först lite överläggning om mera beställningar. Sen fick dom gräva lite gropar för att resa pelare på måndag, medans några grävde i 35 gradig värme så målade en balkarna för takbyggnationen. Dom va lite slitna efter 10 av dom 18 hålen för pelarna... :eek:

Hoppas det blir lite mildare i morgon, annars får jag väl ge dom lite ledigt med några lådor väl avkyld Chang...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Lite hände under dagen, först lite överläggning om mera beställningar. Sen fick dom gräva lite gropar för att resa pelare på måndag, medans några grävde i 35 gradig värme så målade en balkarna för takbyggnationen. Dom va lite slitna efter 10 av dom 18 hålen för pelarna... :eek:

Hoppas det blir lite mildare i morgon, annars får jag väl ge dom lite ledigt med några lådor väl avkyld Chang...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg
VA inte för generös med changen, då blir det mer dricka än husbygge;)

Hur som, kul att ni kommit igång:)

Idag hände inte så mycket, gudarna eller Buddah har ju sagt att bästa dagen för att resa första pelaren är den 12e. Så idag blev det bara lite kvalitetskontroll på armeringen som pelarna ska stå på, och hålen dom grävt. I morgon blir det nog mestadels Chang för byggarna, bara hoppas dom e hyffsat ok på måndag när alla pelarna ska resas... Jag får återkomma då med lite mera bilder. Ha en trevlig helg på Er alla...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Jag försöker hålla det på en "lagom" nivå... :police:

Lagom är ofta bra, men en strategi och ett mål är också viktigt. :)

Det jag tänker är att du t. ex. skulle kunna göra upp en plan med milestones för arbetet som du visar dem och förhandlar med dem om, och sedan kan du ha en morot för varje milestone de klarar av att uppnå på utsatt tid och eventuellt en lite större morot om de uppnår den före utsatt tid.

En sak som jag speciellt tycker ska undvikas är att ge morötter för att få dem att göra sitt jobb. Det ska vara resultatinriktat, och jag har både för egen del och sett andra gå igenom misstaget att vara för snäll. Det kan kanske låta lite hårt och man kan lätt få en känsla av att man bör både föregå med gott exempel och kompencera för de hårda arbetstförhållanden arbetarna har, men man måste nog helt enkelt anpassa sig lite och acceptera att varje land har sin utvecklingstakt. Ett bra mål är att försöka vara bland de bästa att jobba för med thailändska mått mätt, tycker jag.

Jaja, jag menar inte inte att pracka på dig en massa, utan bara delar med mig lite av mina tankar kring detta. :)

God kväll! :)

;)

Det jag tänker är att du t. ex. skulle kunna göra upp en plan med milestones för arbetet som du visar dem och förhandlar med dem om, och sedan kan du ha en morot för varje milestone de klarar av att uppnå på utsatt tid och eventuellt en lite större morot om de uppnår den före utsatt tid.

En sak som jag speciellt tycker ska undvikas är att ge morötter för att få dem att göra sitt jobb. Det ska vara resultatinriktat, och jag har både för egen del och sett andra gå igenom misstaget att vara för snäll. Det kan kanske låta lite hårt och man kan lätt få en känsla av att man bör både föregå med gott exempel och kompencera för de hårda arbetstförhållanden arbetarna har, men man måste nog helt enkelt anpassa sig lite och acceptera att varje land har sin utvecklingstakt. Ett bra mål är att försöka vara bland de bästa att jobba för med thailändska mått mätt, tycker jag.

Jaja, jag menar inte inte att pracka på dig en massa, utan bara delar med mig lite av mina tankar kring detta. :)

:reta:Kanske du är ledig när jag skall bygga, lovar hålla strama tyglar;)

Det tackar vi för, men jag är inte direkt orolig. Det är en släkting som gör jobbet, dom har tagit semester från sitt byggföretag inne i Bangkok för att bygga vårat hus. Och vi har överenskommit om att det blir inga pengar förens grund, pelare och tak är färdigt. Sen far vi nog in till Bangkok vi också för några veckors semester.

Det tackar vi för, men jag är inte direkt orolig. Det är en släkting som gör jobbet, dom har tagit semester från sitt byggföretag inne i Bangkok för att bygga vårat hus. Och vi har överenskommit om att det blir inga pengar förens grund, pelare och tak är färdigt. Sen far vi nog in till Bangkok vi också för några veckors semester.

Det där med att blanda in familj och släckt är tvådelat. Blir det bra så blir ju livet en hel del enklare, men blir det dåligt så är det svårare att vara hård och styra upp. Fint av dig att ge dem en chans iaf. :thumbsup: Man kan ge flera chanser också, men kanske inte många... :)

Jag tycker du är våghalsig som lämnar bygget utan uppsikt i flera veckor. Det hade jag aldrig vågat. :xmas_smiley:

Det där med att blanda in familj och släckt är tvådelat. Blir det bra så blir ju livet en hel dB
nklare, men blir det dåligt så är det svårare att vara hård och styra upp. Fint av dig att ge dem en chans iaf. :thumbsup: Man kan ge flera chanser också, men kanske inte många... :)

Jag tycker du är våghalsig som lämnar bygget utan uppsikt i flera veckor. Det hade jag aldrig vågat. :xmas_smiley:

Dom ska nara bygga i totalt fyra veckor nu... Sen har dom fullt upp med deras byggföretag i Bangkok
Vi fortsättered bygget nästa år. Det blir inget byggande när vi onte är på plats.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
16 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar