Flyg och övriga transporter i Coronatider

Jag såg att EU parlamentet röstade för att göra undantag för slottiderna om man inte flyger nu och utnyttjar dessa under krisen. Röstsiffrorna var 678-0, tänk vad eniga man är för en gång skull.

Ja, när big-monay knackar på dörren... då anpassar man sig. Både bra och dåligt, förhoppningsvis överlever fler flygbolag denna krisen tack vare det, samtidigt som det blir väldigt få flygplan kvar för dem som måste resa.

Hej
Qatar tillbaka till Svedala nu.
En 777 tömmer Suvvan till 98%!!!!
Överallt ekar det tomt.
Cancelled, cancelled på nästan alla flights.
Mvh

Frugan sa till mig idag att Don muang flyglatsen är så gott som öde?!? Lion Air och Alr Asia och Nok Air ska sluta flyga inrikes i Thailand ?!?!

ska hon ta sig till Krabi är det med Thaiairways , bangkok Airways eller vietthai som gäller men då måste då måste hon ta sig till
suvarnabhumi
Hej
Är det ngt problem att ta sig till Suvarnabhumi?
Har hon en snäll bekant som e snut kan hon åka med denne. En väninna åkte idag från Pattis till Kanchanaburi, fri lejd hela vägen med männen i brunt.
Mvh

Dyra biljetter nu.

Ett tips som många här har använt sista tiden är att boka/köpa en billig biljett med Qatar i juni och sen gå till incheckning och fråga om det går att åka tidigare.
Planen går nästan tomma så det har gått bra.
Besparingar på 7-8000kr för en enkel.

Det är inte så många alternativ till Qatar längre.

Qatar Airways fortsätter att flyga mera än de flesta andra flygbolag. Jag har flugit väldig mycket långflygningar med Qatar Airways och gillar att flyga med dem och de har ett bra bonussystem även för ekonomiklass i både arbetet (sjömans biljetter = ombokningsbara utan stora kostnader, men annars samma som ekonomiklass) som privat. Men ingen favorit att flyga mellan t.ex. Köpenhamn eller Stockholm till Bangkok för där är det Thai Airways som är bäst med direktflyg och har faktiskt lyckats att hitta biljetter till bra priser då jag bokar i god tid och inte flyger i högsäsongen december - januari.

Fått mail från Thai Air igår att pengarna från våra biljetter kommer betalas tillbaka full ut,men att det kan ta ett tag. Det känns fint,men samtidigt funderar jag om dom kan hinna sätta sig i konkurs & då blir det nog ingen återbetalning,kanske jag är för orolig!
Men som det blivit med ekonomin för många bolag under denna Corona,så känns det osäkert.
Nån annan som fått samma svar ang återbetalning?

Fått mail från Thai Air igår att pengarna från våra biljetter kommer betalas tillbaka full ut,men att det kan ta ett tag. Det känns fint,men samtidigt funderar jag om dom kan hinna sätta sig i konkurs & då blir det nog ingen återbetalning,kanske jag är för orolig!
Men som det blivit med ekonomin för många bolag under denna Corona,så känns det osäkert.
Ja vi har fått samma besked. Samma tanke slog mig. Men vi får se vad som händer, krisen kommer bli lång. Nu gäller ju UDs reserekommendationer fram till 15de juni.

Risken att de går i konkurs är NOLL. Ingen thailändsk regering kommer tillåta Thai Airways går i konkurs så ta det lugnt.

Mindre risk med statligt bolag som Thaiair. Thailand sätter det på godwillnotan. Betydligt osäkrare när det gäller rena aktiebolag.

Trodde de skickade nu med DHL, FedEx eller likande. Men kanske svårt att få ut från Thailand.
Antar att de här bolagen bokar med bolag som flyger gods. En orsak till hårdare begränsningar av hur mycket bagage vi får ta med oss på semestertrippen, kan vara att det skall vara med några pallar med gods. Från kina som är så stort så går hela plan med flyggods, men vet inte om Thailand är tillräckligt stort för att sända bara gods med ett plan.

Antar att de här bolagen bokar med bolag som flyger gods. En orsak till hårdare begränsningar av hur mycket bagage vi får ta med oss på semestertrippen, kan vara att det skall vara med några pallar med gods. Från kina som är så stort så går hela plan med flyggods, men vet inte om Thailand är tillräckligt stort för att sända bara gods med ett plan.
Själv har jag beställt saker från Kina, 8 dagar tog det. Nu va det iofs inte grönsaker ;)

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar