Flyg och övriga transporter i Coronatider

Hej

AirAsia ska börja flyga inrikes igen med start den 29 april i Malaysia, sen följer dom andra ländernas inrikesflyg efter under den kommande veckan.

AirAsia will resume some flights beginning April 29

Published 18-04-2020
By Greeley Pulitzer
AirAsia will resume some flights beginning April 29 | The Thaiger

PHOTO: TTR Weekly

With a dozen or more airlines, including national flag carrier Thai Airways suspending flights or completely grounding their fleets due to the Covid-19 crisis, there is a ray of sunshine. AirAsia is set to resume domestic flights, starting with the home base in Malaysia on April 29, followed by Thailand and the Philippines on May 1, India on May 4 and Indonesia on May 7, subject to approval from local authorities.

Mvh isan lover

Hej

Hela 16 000 passagerarflygplan står nu på backen, dessa kräver trots att dom inte används omfattande tillsyn och underhåll, man har problem att hitta platser att parkera alla dessa flygplan på, man har problem med luftfuktighet m.m och det kostar flygbolagen stora pengar att hålla planen luftvärdiga.

1587202930979.jpeg

Southwest Airlines aircraft, among the thousands idled by virus-induced travel cutbacks, sit parked at a field in Victorville, California. (Bloomberg Photo)

Mvh isan lover

Hej

Många har ju tagit för givet att flygbolagen kommer att återbetala pengarna till kunder när flighter har ställts in p.g.a Coronaviruser, det är ju egentligen så det ska gå till enligt EU,s regelverk, men flera länder och flygbolag struntar i reglerna, det måste vara något av en mardröm för ex.vis en barnfamilj, flygbolagen säger att dom inte har råd att betala tillbaka.

Mvh isan lover

Hej

Många har ju tagit för givet att flygbolagen kommer att återbetala pengarna till kunder när flighter har ställts in p.g.a Coronaviruser, det är ju egentligen så det ska gå till enligt EU,s regelverk, men flera länder och flygbolag struntar i reglerna, det måste vara något av en mardröm för ex.vis en barnfamilj, flygbolagen säger att dom inte har råd att betala tillbaka.

Mvh isan lover
det tyder på att de inte har pengar till alla som betalat sin resa. Kommer de att tvingas att betala alla så går nog några i konkurs. Går bolaget i konkurs så står man på turlista för att få pengar.
Hoppas att det blir en lista på vilka som obstruerar så att man har något att kolla när man reser nästa gång.

Tänkte logga in på eurobonus hemsida för att göra en ändring av hotelbokning men kommer inte in, 403 Forbidden är allt som kommer upp, både på eurobonus och SAS.
Någon som vet något om detta? @Samet eller @andrejsdenruskige kanske.
Ligger skiten nere eller missar jag något?

/ SatanG

J
Tänkte logga in på eurobonus hemsida för att göra en ändring av hotelbokning men kommer inte in, 403 Forbidden är allt som kommer upp, både på eurobonus och SAS.

/ SatanG
Jag kom in utan problem nyss.
Fick byta lösenord för några månader sen då det gamla inte fick innehålla de tecken jag hade.

det tyder på att de inte har pengar till alla som betalat sin resa. Kommer de att tvingas att betala alla så går nog några i konkurs. Går bolaget i konkurs så står man på turlista för att få pengar.
Hoppas att det blir en lista på vilka som obstruerar så att man har något att kolla när man reser nästa gång.

Hej

Det var precis dom skäl flygbolagen uppgav, betalar vi tillbaka så går vi i konkurs och då får kunderna garanterat inga pengar tillbaka, dom pengar vi har måste användas till att få företaget att överleva.

Mvh isan lover

/ SatanG

Thailand spärrar sas ibland. Jag har samma problem periodvis när jag är i Thai. VPN eller försöka från annan enhet.

Har inte lyckats lista ut varför eftersom det bara är ibland och på visa enheter det blir så.

Noterade precis att Thai Airways har ändrat sig och ställer in Köpenhamnsflygen t o m 30 juni. Återstår att se om detta kommer att ändras igen.
Ja, vad är motiveringen?
Thai borde väl ha insider information?
Har en kompis i Dumaguete som skulle åka till Stockholm den 20 maj med Thai för att förnya sitt pass.
Det ställdes in och han erbjöds bara en fri ombokning tom 31 december.
Ingen återbetalning.

Är kassan tom?

Noterade precis att Thai Airways har ändrat sig och ställer in Köpenhamnsflygen t o m 30 juni. Återstår att se om detta kommer att ändras igen.
Är väl ingen som räknar med att dom öppnar upp innan dess.
Är ju fortfarande högt antal smittade i Europa, ville man inte ha in smittan tidigare så vill man väl fortsatt inte ha in den.
Lär ju inte minska så drastiskt tills 1 Maj.
Många av dom som blir smittade nu kommer ju tillfriskna i mitten-slutet av Maj.
Men kommer ju fortsatt högt antal nya fall dagligen i Europa.
Så någon öppning av gränserna i Thailand lär det nog inte bli innan 1 Juli.
Hela nedstängningen beror ju på att man inte vill ha in smittade västerlänningar, innan man ser låga nivåer i västvärlden kommer nog gränsen fortsatt vara stängd för oss.

Ja, vad är motiveringen?
Thai borde väl ha insider information?
Har en kompis i Dumaguete som skulle åka till Stockholm den 20 maj med Thai för att förnya sitt pass.
Det ställdes in och han erbjöds bara en fri ombokning tom 31 december.
Ingen återbetalning.

Är kassan tom?
Nu kan man boka om till hela 2021. Jag kommer att boka om min hemresa i maj -20 till maj 2021 och eventuellt köpa en tur/retur från Thailand om jag åker till Sverige i sommar.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar