Flyg och övriga transporter i Coronatider

 
Hej

Flygandet kommer inte att återgå till det normala förrän om 18 månader säger Nitinai Sirismatthakarn som är President of Airports of Thailand.

Flights won’t return to ‘normal’ before October 2021 – Airports of Thailand

Published 23-04-2020
By May Taylor
Flights won’t return to ‘normal’ before October 2021 – Airports of Thailand | The Thaiger

PHOTO: Autthaporn Pradidpong on Unsplash

“Recovery of international routes will depend on how quickly a vaccine or antiviral drugs can be made available.”


The president of Airports of Thailand, Nitinai Sirismatthakarn, says air travel should be back to pre-Covid19 levels by October 2021. Yes, 18 months away. But for the rest of this year, the Thai aviation sector is expecting a significant drop in flights and passenger numbers.

“Total flights and passengers will drop by 44.9% and 53.1% respectively, due to the Covid-19 pandemic,” he said to Nation Thailand.


Mvh isan lover
 
Nu stod det att Thai Airways hotas av konkurs igen, behöver tillskott av kapital från stat eller att privata aktörer går in. Besked ska komma nästa vecka.
 
Hej

Rejäla prisökningar på flygresor förutspås i Thailand, priset på inrikesflyg kan öka med hela 80%.

CORONAVIRUS: DOMESTIC FLIGHT FARES MAY INCREASE BY 80%
By Khaosod English
-
April 24, 2020 5:00 pm

05-10-696x479.jpg

Planes are grounded at Don Mueang International Airport on March 29, 2020.
lg.php

BANGKOK — As domestic commercial flights are set to resume in May, ticket prices could nearly double following the Thai Civil Aviation Authority’s new regulations for fare calculations


Mvh isan lover
 
Hej

Har en kompis som kom hem ifrån Thailand denna vecka, men det var inte helt problemfritt och hans hemresa försenades med över en månad trots att han hade en betald biljett med ett tidigare datum

Mvh isan lover
 
Tveksamt om den thailändska regeringen låter flaggskeppet gå i konkurs. Hoppas inte det, nästa vecka blir intressant.
Det tror väl ingen.
Landets stolthet och prestige säger så, men läget är minst sagt tufft.
Statens kassa ska bistå en befolkning med försörjning, stötta industri och andra sektorer dessutom.

Jag själv tror på en rejäl bantning av Thai Airways med att fasa ut de äldsta planen, säga upp eventuella leasingavtal av plan.
Minska ner på antalet rutter och avgångar. Långlinjerna är väl de mest troliga som drabbas.
Ett plan på Skandinaven två gånger per vecka kanske om inte turisterna hittar tillbaka fort.
Mer samarbete inom Star Alliance för att optimera fyllnadsgraden.
 
Det tror väl ingen.
Landets stolthet och prestige säger så, men läget är minst sagt tufft.
Statens kassa ska bistå en befolkning med försörjning, stötta industri och andra sektorer dessutom.

Jag själv tror på en rejäl bantning av Thai Airways med att fasa ut de äldsta planen, säga upp eventuella leasingavtal av plan.
Minska ner på antalet rutter och avgångar. Långlinjerna är väl de mest troliga som drabbas.
Ett plan på Skandinaven två gånger per vecka kanske om inte turisterna hittar tillbaka fort.
Mer samarbete inom Star Alliance för att optimera fyllnadsgraden.
Ja utan åtgärdsprogram lär det inte räddas. För Skandinaviens del tror jag att enbart Köpenhamn blir kvar men med SAS samarbetet blir det nog mer än två avgångar per vecka. Matarflyg från Stockholm och Oslo lär hjälpa. Sen skall vi inte glömma frakten som genererar bra intäkter.
 
Ja utan åtgärdsprogram lär det inte räddas. För Skandinaviens del tror jag att enbart Köpenhamn blir kvar men med SAS samarbetet blir det nog mer än två avgångar per vecka. Matarflyg från Stockholm och Oslo lär hjälpa. Sen skall vi inte glömma frakten som genererar bra intäkter.
I det åtgärdspaketet blir det nog att byta ut i stort sett hela ledningen, om det nu går utan gigantiska fallskärmar?
och jag tror som du att Köpenhamn blir navet framöver.
 
Då får det bli finnarna framöver!
Kan bli så, men man vet aldrig. Flyget lär aldrig bli som tidigare när väl denna krisen är över. Det är osäkert vilka bolag som blir kvar och i vilken form. Och med ett antal konkurser för bl a lågprisbolag lär biljettpriserna bli avsevärt mycket högre. Så kommer en hel familj ha råd att flyga, det är frågan.
 
Ja utan åtgärdsprogram lär det inte räddas. För Skandinaviens del tror jag att enbart Köpenhamn blir kvar men med SAS samarbetet blir det nog mer än två avgångar per vecka. Matarflyg från Stockholm och Oslo lär hjälpa. Sen skall vi inte glömma frakten som genererar bra intäkter.
Thailands regering har skött det ekonomiska så otroligt dåligt så tror inte dom kommer kunna stötta, Thai airways gick dåligt innan.
Med en premiärminister och hälsominister som verkar lida av Nosofobi och stänger ner hela landet och försätter 10 miljoner i arbetslöshet pga 2800 smittade totalt på 4 månader, så kommer det sluta med katastrof om dom nu drar ut på det längre efter 30 April.
Ok att stänga dom yttre gränserna men att stänga provinsgränser, även gränser inom provinser samt stänga ner fabriker och butiker m.m och fortsätta hålla detta stäng med officiellt bara 400 fortsatt smittade i landet.
Det som är problemet när tidigare militärer skall styra vid sådana här situationer, dom förstår sig bara på sådana här strikta åtgärder.
Att stänga för turismen och yttre gränser ok men resten av besluten kommer ta mer liv än corona.
Såg ekonomisk karta igår och man trodde att dom andra sydostasiatiska länderna kommer återhämta sig snabbt men Thailand var illrött och låg nästan i nivå med Sverige och Norge.
 
Thailands regering har skött det ekonomiska så otroligt dåligt så tror inte dom kommer kunna stötta, Thai airways gick dåligt innan.
Med en premiärminister och hälsominister som verkar lida av Nosofobi och stänger ner hela landet och försätter 10 miljoner i arbetslöshet pga 2800 smittade totalt på 4 månader, så kommer det sluta med katastrof om dom nu drar ut på det längre efter 30 April.
Ok att stänga dom yttre gränserna men att stänga provinsgränser, även gränser inom provinser samt stänga ner fabriker och butiker m.m och fortsätta hålla detta stäng med officiellt bara 400 fortsatt smittade i landet.
Det som är problemet när tidigare militärer skall styra vid sådana här situationer, dom förstår sig bara på sådana här strikta åtgärder.
Att stänga för turismen och yttre gränser ok men resten av besluten kommer ta mer liv än corona.
Såg ekonomisk karta igår och man trodde att dom andra sydostasiatiska länderna kommer återhämta sig snabbt men Thailand var illrött och låg nästan i nivå med Sverige och Norge.

Hej

Här är en intressant artikel i ämnet ifrån The Diplomat, där talar man nu om en förlorad generation och avser då dom som är födda på 90-talet, redan innan coronaviruset var läget ansträngt på flera olika sätt, sen kom coronaviruset och förvärrade situationen än mer.


”På kort sikt har regeringen erbjudit ett påkostat räddnings- och stimulanspaket, som ska förhindra ekonomisk implosion. Och kanske kommer det att förbättra ekonomin i några månader. Men vad då? De 1,8 biljoner baht (58 miljarder dollar) värdepapper som hittills pantsatts är värda ungefär en tiondel av Thailands BNP, och är ungefär lika med de 1,8 biljoner baht-skulder som Prayut-regimen ådrog sig mellan år 2014 och 2019. Enligt en uppskattning kommer den offentliga skulden nu öka från 40 procent till 57 procent av BNP, nära den lagliga gränsen på 60 procent.”

Thailand’s Lost Youth
A Thai born in 1990 has now experienced 3 economic crises, 2 military coups, and countless constitutional changes. Small wonder discontent is boiling over.
By David Hutt
April 21, 2020



Mvh isan lover
 
Thai Airways ska ju också betala tillbaks för många inställda flyg, kanske smartare att gå i kk och bygga upp ett bolag.
 
 

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar
7 K
P
A
Svar
7
Visningar
3 K
bungalow
B
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp