Flyg och övriga transporter i Coronatider

Hej

Det ligger ca 11-12 år tillbaka i tiden, det var en sån sovplats som man kan hänga på väggen framför, det finns bara några sådana per plan och det var därför vi bokade en sådan i väldigt god tid för att undvika att ha pojken i knät i 10-11 timmar, sovplatsen liknar en insats till en barnvagn, dom är till för bebisar.

Mvh isan lover

Det låter luddigt i mina öron.
Dessa ”babycot” brukar vara placerade på bulkhead platser och jag förmodar att ni flög ekonomi. Varför ville en man med businesclassbiljett sätta sig i ekonomi?
Eller var det så att även ni satt i businessclass vid bulkhead och någon hade pröjsat extra för att ta den platsen?

Nåja, ingenting är omöjligt

Det låter luddigt i mina öron.
Dessa ”babycot” brukar vara placerade på bulkhead platser och jag förmodar att ni flög ekonomi. Varför ville en man med businesclassbiljett sätta sig i ekonomi?
Eller var det så att även ni satt i businessclass vid bulkhead och någon hade pröjsat extra för att ta den platsen?

Nåja, ingenting är omöjligt

Hej

Den andra familjen ville väl också ha en sovplats till sin baby och då sålde enligt den manlige Stewarden SAS på Arlanda vår plats till dessa, har väl ingen anledning att tvivla på vad han sa, men skit för oss blev det.

Så upphörde 25 års tjänsteresor med det bolaget, för både min och mina arbetskamraters del.

Mvh isan lover

Bedrövligt, helt enligt villkoren men det visste du redan.

Bolaget är fria att flyta runt dig och dela familjer precis hur de vill.

Vill man vara säker på att få plats med bassinet så bokar och betalar man för den.

Att ha tur och få den kan ske, men någon annan kan ju betala för att få den.

Fungerar precis likadant på alla bolag, villkoren är likvärdiga.

Men vi vet ju sedan länge att villkor och regler inte gäller för pampar, de har egna gräddfiler där man inte betalar men ändå skall ha.

Flygbolagen har ju tagit detta till sin spets nu. Betala för helt vanlig plats för att säkerställa att man sitter tillsammans. Ganska mycket extra betalt för platserna med extra benutrymme osv.

En direkt konsekvent av prispressen och jakten på lägsta priset, då måste man ta betalt för andra saker, vatten, filt, kudde osv kostar extra på en del bolag. Men biljetten var ju billig...

Hej

Den andra familjen ville väl också ha en sovplats till sin baby och då sålde enligt den manlige Stewarden SAS på Arlanda vår plats till dessa, har väl ingen anledning att tvivla på vad han sa, men skit för oss blev det.

Så upphörde 25 års tjänsteresor med det bolaget, för både min och mina arbetskamraters del.

Mvh isan lover

Ja, då var det någon som betalade för den platsen. Han betalade för ”korgen” och det gjorde inte du. Han hade säkert ännu mindre lust att sitta och turvisas om att äta och byta blöja.
Men någon i businessclass hade knappast tagit den platsen.

Vill man vara säker på att få plats med bassinet så bokar och betalar man för den.

Men vi vet ju sedan länge att villkor och regler inte gäller för pampar, de har egna gräddfiler där man inte betalar men ändå skall ha.

Flygbolagen har ju tagit detta till sin spets nu. Betala för helt vanlig plats för att säkerställa att man sitter tillsammans. Ganska mycket extra betalt för platserna med extra benutrymme osv.

En direkt konsekvent av prispressen och jakten på lägsta priset, då måste man ta betalt för andra saker, vatten, filt, kudde osv kostar extra på en del bolag. Men biljetten var ju billig...

Hej

Själv har jag ju jobbat inom flyget i 38 år och rest enormt mycket både i tjänsten och privat, men det är den första och enda gången jag har råkat ut för något liknande, det närmaste var en gång med Lufthansa då vi i familjen blev erbjudna 700 euro + hotell för att stanna en natt i Frankfurt och flyga vidare till Thailand nästa dag, det var faktiskt lite frestande men vi tackade ändå nej.

Mvh isan lover

Hej

Biletten var inte extremt billig, snarare brukar SAS ligga någon tusenlapp eller två över konkurenterna, så konsekvensen blev att jag tömde deras kort på poäng och bytte bolag, något som jag faktiskt aldrig har ångrat, Lufthansa var dessutom alltid väldigt generösa med leksaker och annat åt pojken som dom alltid ägnade lite extra uppmärksamhet, sen gjorde det ju inte ont att pappa fick fri öl, vin, champagne, gin tonic och konjak till kaffet också.

Mvh isan lover

Nu har den förste som skall flyga hem till Filippinerna fått sin biljett. Avlösaren kommer till Göteborg med KLM men han som skall hem flyger till Frankfurt med Lufthansa, därefter mer Asiana till Inchon följt av Korean till Manila. Pris SEK 14.000 lite drygt. Priset för påmönstraren känner jag inte till, han är bokad från Manillakontoret tillsammans med några andra, fick bara flightnumret.

Har inte Thailand öppnat upp efter jag kört båten från Korea så åker jag ner till första land som öppnar där nere, ingen lust med höst i Sverige.
Som det ser ut blir det Juni och Juli i Sverige, båten levereras i Korea 10 Aug, sen ca 1 Oktober avmönstring Stavanger om det blir en lastning på vägen.

Även om flygen börjar 1st Juli så kommer det inte vara så lätt att ta sig in innan ett vaccine finns på plats.

Vi får se, vem vet jag kanske trivs efter en sommar i Sverige ;)

Hej

Själv har jag ju jobbat inom flyget i 38 år och rest enormt mycket både i tjänsten och privat, men det är den första och enda gången jag har råkat ut för något liknande, det närmaste var en gång med Lufthansa då vi i familjen blev erbjudna 700 euro + hotell för att stanna en natt i Frankfurt och flyga vidare till Thailand nästa dag, det var faktiskt lite frestande men vi tackade ändå nej.

Mvh isan lover

Då borde du ha förstått att det inte var någon med businessbiljett som tog din plats, med tanke på hur mycket du har flugit genom tiden.
även om du är en hel del år äldre än mig så har jag nog flugit mer än dig, åtminstone med SAS. Samet är en hel del yngre mig, men har långt mycket mer erfarenhet av att flyga rent generellt.
Att du har varit flygmekaniker säger inte så mycket angående vad du vet hur saker och ting fungerar hos flygbolagen. En lastbilsmekaniker är inte heller någon expert på logistik.

Då borde du ha förstått att det inte var någon med businessbiljett som tog din plats, med tanke på hur mycket du har flugit genom tiden.
även om du är en hel del år äldre än mig så har jag nog flugit mer än dig, åtminstone med SAS. Samet är en hel del yngre mig, men har långt mycket mer erfarenhet av att flyga rent generellt.
Att du har varit flygmekaniker säger inte så mycket angående vad du vet hur saker och ting fungerar hos flygbolagen. En lastbilsmekaniker är inte heller någon expert på logistik.

Nu skall du inte vara ödmjuk. Du har säkert tre gånger så många flygningar än mig... dock tror jag att jag har rest med fler olika bolag...

Trots min ringa ålder har jag fått byta sittplats i planet säkert 50 gånger... så IL måste vara den mest lyckosamma i världen som bara blivit flyttat en enda gång...

Nu skall du inte vara ödmjuk. Du har säkert tre gånger så många flygningar än mig... dock tror jag att jag har rest med fler olika bolag...

Trots min ringa ålder har jag fått byta sittplats i planet säkert 50 gånger... så IL måste vara den mest lyckosamma i världen som bara blivit flyttat en enda gång...
Men då till det bättre, eller.

Jag kanske är ändå lycksammare då jag aldrig behövt byta plats ;)
Dock har jag bytt plats när någon som velat sitta jämter någon vän frågat.
Sålänge jag får sitta i mittgång är jag nöjd.

Ja, destinationer slår du mig fort på dessutom i tillägg till flygbolag.
Kvantitet bör jag vara ohotad etta på detta forum och säkert övriga svenska forum också...ja, förutom BC.
Att IL upplevt en gång att ha blivit flyttad är ett under. Borde ha varit många gånger fler.
Men att det dessutom kommer någon från ”C” och tar hans plats i ekonomi, det måste vara enda gången i världshistorien.

En färsk bild från OSL.
Ett helvete när man måste vänta på flyget

image.jpg

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A