Flyg och övriga transporter i Coronatider

Utomeuropeiska medborgare som inte bor i Sverige stoppas om de inte har ett trängande familjeskäl, t.ex. begravning.
Frugan, med schengenvisa, multiple entry kommer inte in så länge inreseförbudet gäller.
Har själv frågat NOA som är de som beslutar och upprätthåller detta.

Hej,

Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.

Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Sigrid Hasselberg
Handläggare
Nationella operativa avdelningen

Gränspolissektionen

Telefon till polisen: 114 14

1590685802366.png

/ SatanG
Ja ungefär samma skrev immigration på ambassaden till mig.

Sveriges regering har meddelat ett tillfälligt förbud mot icke nödvändiga resor till Sverige införs.

Inreseförbudet gäller för alla utländska medborgare som försöker resa in i Sverige från ett land som inte ingår i EES samt Schweiz. Undantag ska däremot göras för bland annat personer med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige samt personer som är medborgare i en annan EES-stat eller som är familjemedlemmar till en sådan person, som behöver resa in i landet för att kunna återvända till sina hem. Även utlänningar som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige kan undantas, det kan t.ex. handla om hälso- och sjukvårdspersonal, personer som arbetar med transport av varor och personer med trängande familjeskäl.

Ja, blir till att använda "bärplockar" flygbron i Juli...

Idag har regeringen gått ut med att Thailand öppnar upp fullt igen 1 Juli.
Gäller även inernationellt resande.

These include interprovincial and international travel, as well as the end of emergency decree and curfew.

Fast jag tror ju inte det blir fritt att resa in i landet hur som helst som innan.
Inte att 1 Juli, pang på allt är öppet kom som ni vill.

Vi hade en påmönstrare som kom till Göteborg från Manilla igår med KLM, han flög tydligen via Bangkok. Men med KLM var det ingen social distansering, planet var hellt knökfullt. Jag blev faktiskt förvånad, trodde att mittsätena skulle vara tomma. :eek:

Vi hade en påmönstrare som kom till Göteborg från Manilla igår med KLM, han flög tydligen via Bangkok. Men med KLM var det ingen social distansering, planet var hellt knökfullt. Jag blev faktiskt förvånad, trodde att mittsätena skulle vara tomma. :eek:
Fulla flyg nu.
Första lediga flyget från Amsterdam till Manila är 13 Juli har dom kommit tillbaks med till oss.

Fulla flyg nu.
Första lediga flyget från Amsterdam till Manila är 13 Juli har dom kommit tillbaks med till oss.
Hong Kong öppnar nu upp för transit så det kan lätta upp.
Problemet är att man bara släpper in 400 per dag i Manila för karantänboenden är fulla.

Samtidigt förlänger Hong Kong stoppet för besökare och turism i tre månader till.

Hong Kong öppnar nu upp för transit så det kan lätta upp.
Problemet är att man bara släpper in 400 per dag i Manila för karantänboenden är fulla.

Samtidigt förlänger Hong Kong stoppet för besökare och turism i tre månader till.
Kineserna ska väl passa på att banka bort sista biten av demokrati ur Hong Kong nu när de har chansen

Hej

Hörde på radions nyheter idag att SAS ska börja öppna upp linjer igen och då även en del utrikes, men dom räknar inte med att vara uppe på samma nivå som innan coronaviruset förrän under 2022.

Mvh isan lover

Hej

Det blir ingen återstart för internationella flygningar i juli för Thai Airways, starten flyttas fram till augusti.

1591674179888.jpeg

Mvh isan lover

Det ryktas att China lagt bud på delar av Thai Air , även ryktas det att SAS skulle vara av intresse för Chineserna ,
Men Svenska regerigen jobbar på lagförslag som skall stoppa andra länder från att investera i känsliga Svenska företag, det handlar om Svenska rikets säkerhet

Klokt anser jag :thumbsup: :thumbsup:

Det ryktas att China lagt bud på delar av Thai Air , även ryktas det att SAS skulle vara av intresse för Chineserna ,
Men Svenska regerigen jobbar på lagförslag som skall stoppa andra länder från att investera i känsliga Svenska företag, det handlar om Svenska rikets säkerhet

Klokt anser jag :thumbsup: :thumbsup:
Ja framför allt inte släppa in kineserna. Förhoppningsvis inte i Thai Airways heller men där lär risken vara betydligt större.

Någon som har några nyheter från ThaiAir, angående återbetalning för inställda flyg. Har ni fått pengar än?
Sist jag hörde nåt är nog en månad sedan.

Någon som har några nyheter från ThaiAir, angående återbetalning för inställda flyg. Har ni fått pengar än?
Bra fråga. Dottern skulle åkt 16/6, men sista mailet från supersaver travel sa att det lär dröja med återbetalning. Fick även mail från Turkarna idag om att sambon och jag ska fylla i ”hes” det är en hälsodeklaration som inte får va äldre än 24 h innan vår avresa 4/7. Jo jag undrar hur i helvete ska man kunna göra det när UD avråder, och sitta i en ev karantän 2 v. Nej tack. Fortsättning följer

Just nu är dom i ett konkursförfarande och rekonstruktion för att börja om från noll.
Sanering av skulder till banker, långivare, flygplatser, uthyrning av plan och anställda är en stor post.
Då är risken att fodringar och skulder till passagerare inte kommer att ersättas.

Thai Airways, with more problems than most airlines at the moment, has pushed back its resumption of international services from the start of July to August. Maybe the flight schedulers know something the rest of us don’t….?

The Civil Aviation Authority of Thailand has pushed back the resumption of international flights twice already. The current ban will finish on June 30. But there has been no official update on what will happen after June. Now Thai Airways is adjusting its planned flight resumption for flights to Europe out of Bangkok, changing the launch dates for its London and Paris services. Published in Airlineroute, the planned London and Paris services of Thai Airways are now due to resume in August rather than previously reported in July.

The national airlines’ Bangkok – London Heathrow service will be reintroduced on August 1 with a daily Boeing 777-300 in service. According to the earlier scheduling, the airline was planning a service starting 16 July, three times a week. On the Bangkok-Paris route, the airline has now postponed the launch from 17 July to 1 August offering three weekly flights.
The scheduling, or the re-arrangements of the scheduling, are happening while the national carrier is going through major restructuring in the country’s Bankruptcy Court. The airline, burdened by growing debt, was already struggling before the financial crisis brought about by Covid-19 lockdowns and border closures. Its fleet has been grounded with only a few aircraft used for special repatriation flights.

Meanwhile there are ongoing discussions about creating “travel bubbles” or “green lanes” between countries with low infection rates that governments consider as ‘low risk’. This would allow essential travel to resume without quarantine requirements. Malaysia, Vietnam, Taiwan, South Korea and China have already been talking about possible limited resumptions of flights between the ‘low risk’ nations.

Återbetalning? detta kommer man nog att dra ut på så länge som möjligt...om någonsin.

Konkursdomstolen, först blir det väl till att försöka få till en rekonsruktion.

Just nu är dom i ett konkursförfarande och rekonstruktion för att börja om från noll.
Sanering av skulder till banker, långivare, flygplatser, uthyrning av plan och anställda är en stor post.
Då är risken att fodringar och skulder till passagerare inte kommer att ersättas.

Och hur det bli nu? för dom som har köpt en biljett av en resebyrå, biljetten gäller för en resa med Thai air,

själv har jag fått svar av min resesäljare, vi kan inte återbetala eller omboka din biljett, detta motiveras med att

"vi" har inte fått tillbaka några pengar av Thai air, detta torde knappast var kundens problem, vad bolaget har

för affärer med flygbolaget är deras ensak, jag har skickat några mail till resesäljaren och får ett standardsvar

tillbaka, att det går bra att ringa, inte alls att jag ska ringa och sitta i en telefonkö, och jag är väl ganska klar över,

vilket svar jag kommer att få, i en förlängning så kan man alltid skylla på att det har blivit något missförstånd i

samtalet, i ett mail så finns samtalet på pränt....bara att jobba vidare.

Att blåsa kunderna som ska ge framtida intäkter efter en rekonstruktion vore korkat.

Jag tror INTE de som har biljetter med Thai Airways blir blåsta på några pengar men det kommer att ta tid.

Skulle de mot all förmodan blåsa kunderna har de hamnat i ett svårt läge att återstarta företaget.

Bra fråga. Dottern skulle åkt 16/6, men sista mailet från supersaver travel sa att det lär dröja med återbetalning. Fick även mail från Turkarna idag om att sambon och jag ska fylla i ”hes” det är en hälsodeklaration som inte får va äldre än 24 h innan vår avresa 4/7. Jo jag undrar hur i helvete ska man kunna göra det när UD avråder, och sitta i en ev karantän 2 v. Nej tack. Fortsättning följer
Kommer du verkligen överhuvudtaget in Krille ?? Tvivlar på det om du skall flyga till Thailand,Thaimedborgare kommer nog in

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar