För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Äh är ju fortsatt billigare än i Sverige. När jag bodde i Sverige och hade anställning i Sverige låg jag på runt 45% skatt som mest någon månad 52%.
Nu gick 15% av förra årets inkomst till skolan, har jag en del kvar att lägga på pension och sjukvård för att komma upp i den %.
Dessutom garanterat bättre skola än i sverige.

Ja förstår vad du skriver, men sicket jäkla liv.... Men jag talar bara om mig nu inte dig Jonas. Var och en blir ju lycklig på sina egna val i livet...

Men veta att man skall pynta ut kanske 600.000 baht per barn per år bara till skolan, borde ju vara världens bästa preventiv-medel. Inte ens den bästa sexualdrift kan få mig att avla barn till det priset, men som sagt var, det är jag det..

Nä för oss som är födda och uppväxta i Sverige tar det emot att lägga stora pengar på skola naturligtvis. Men 600k kan ju vara överkomligt beroende på inkomst/tillgångar så allt handlar ju om avvägningar och prioriteringar som man får göra.

/ SatanG

Nä för oss som är födda och uppväxta i Sverige tar det emot att lägga stora pengar på skola naturligtvis. Men 600k kan ju vara överkomligt beroende på inkomst/tillgångar så allt handlar ju om avvägningar och prioriteringar som man får göra.

/ SatanG
Men det är ju så att man betalar lika mycket för skolan om man bor i Sverige fast då heter det skatt och man är itutad att det är gratis.

Förmodligen mer, idén med det är ju att alla skall få en chans till bra utbildning oavsett vilka stolpskott till föräldrar man fått.
Ja jag vet.
Jag tycker Sverige har ett bra system.
Hade dom bara haft ett skatteavtal med Bahamas så hade jag tom. tyckt att jag blev rättvist beskattad.
Men när jag fick betala mellan 45-52% i skatt, ingen rätt till avdrag, bara garantipension, ingen sjukpeng, pappapeng och allt annat som kommer mrd skatten så blev jag bara förbannad när lönen kom.
Hade jag fått som alla andra skattebetalande Svenskar hade jag inte haft något imot skatt.
Eller jo så som skattepengarna används idag hade jag nog vart förbannad om jag fortsatt bott i Sverige och skattat ;)

Ja jag vet.
Hade dom bara haft ett skatteavtal med Bahamas så hade jag tom. tyckt att jag blev rättvist beskattad.
Men när jag fick betala mellan 45-52% i skatt, ingen rätt till avdrag, bara garantipension, ingen sjukpeng, pappapeng och allt annat som kommer mrd skatten så blev jag bara förbannad när lönen kom.
Hade jag fått som alla andra skattebetalande Svenskar hade jag inte haft något imot skatt.
Eller jo så som skattepengarna används idag hade jag nog vart förbannad om jag fortsatt bott i Sverige och skattat ;)
Håller med fullständigt. Jag gick över på Sink, 15% skatt för sjömän, 2008 för jag lackade ut på att absolut inget kom tillbaka iom att jag bodde i Thailand medans mina rumänska kollegor lyfte barnbidrag från svenska skattebetalare trots att de aldrig satt sin fot i Sverige.
Själv skulle jag kunna flytta till Sverige, jag sinkar inte längre och skulle få samma nettolön som idag samt få alla fördelar som detta innebär men då skulle frugan få börja om sin karriär. Inget kul att ligga på managementnivå på ett multinationellt företag i Bangkok och sen bli sedd som i bästa fall en städskalle i Sverige. Sverige är i mina ögon i en brant utförsbacke så vi stannar antagligen i Thailand eller möjligtvis flyttar till England/Australien men Sverige lockar inte särskilt längre.
Det har ju blivit helt snett i Sverige på många punkter. I förrgår var det på Aktuellt att det var ojämställt mellan kvinnor och män i Sverige då de har sex, det var orättvist att männen nästan alltid får orgasm vid samlag men inte lika ofta för kvinnor. Att kvinnor ofta får flera orgasmer var det ingen som tog upp, det var antagligen inte ojämställt :)

/ SatanG

Håller med fullständigt. Jag gick över på Sink, 15% skatt för sjömän, 2008 för jag lackade ut på att absolut inget kom tillbaka iom att jag bodde i Thailand medans mina rumänska kollegor lyfte barnbidrag från svenska skattebetalare trots att de aldrig satt sin fot i Sverige.
Själv skulle jag kunna flytta till Sverige, jag sinkar inte längre och skulle få samma nettolön som idag samt få alla fördelar som detta innebär men då skulle frugan få börja om sin karriär. Inget kul att ligga på managementnivå på ett multinationellt företag i Bangkok och sen bli sedd som i bästa fall en städskalle i Sverige. Sverige är i mina ögon i en brant utförsbacke så vi stannar antagligen i Thailand eller möjligtvis flyttar till England/Australien men Sverige lockar inte särskilt längre.
Det har ju blivit helt snett i Sverige på många punkter. I förrgår var det på Aktuellt att det var ojämställt mellan kvinnor och män i Sverige då de har sex, det var orättvist att männen nästan alltid får orgasm vid samlag men inte lika ofta för kvinnor. Att kvinnor ofta får flera orgasmer var det ingen som tog upp, det var antagligen inte ojämställt :)

/ SatanG

Nämnde detta om ojämlikheterna för din fru hon kanske hade tyckte att det hade uppväckt mycket av nackdelarna med Sverige.

/ SatanG
Vetenskapligt bevisat att kvinnor normalt njuter mer än män vid samlag men som vanligt i Sverige så är allt mannens fel.

Jo det är ju vårt "fel" att dom njuter mer..[emoji3]

Sverige är passe för mig, har det så jvla bra här i Hua Hin så här blir jag nog kvar länge.

Nämnde detta om ojämlikheterna för din fru hon kanske hade tyckte att det hade uppväckt mycket av nackdelarna med Sverige.

Menar du att jag skulle anstränga mig mer i sängen om vi bodde i Sverige eller?
Jag har berättat det, hon tycker det gått för långt och bara blir tramsigt.
Vi pratar ofta om Sverige som hon anser vara ett toppenland på många sätt, vackert, trevliga människor, ett mycket bättre ordnat system inom de flesta områden och dessutom utan korruption. Men vi är även för snälla mot migranter som kommer till smörgåsbordet Sverige. Svenskarna låter sig utnyttjas för mycket vilket jag håller med om.

/ SatanG

Ja jag vet.

Det där med progressiv skatt är ju faktiskt också en rättvisefråga, att alla skall få en möjlighet till ett drägligt liv. Sedan går det väl dessvärre inte att få alla nöjda.

Hur används skattepengarna idag som är annorlunda än tidigare?

Men det är ju så att man betalar lika mycket för skolan om man bor i Sverige fast då heter det skatt och man är itutad att det är gratis.
Många har nog ingen aning hur mycket skattepengar dom själva har blivit sponsrade med i Sverige.
Jag tror många har fått mer tillbaka än vad de själv lyckats betala in i form av barnbidrag, utbildningar, studiebidrag och sjukvård mm.
I detta fasansfulla system kan till och med arbetslösas barn bli raketforskare och läkare,
men hos en snål halvfattig utlandsboende svensk i Thailand är dess barn dömda till ett liv på risfälten.

Inte alls så ovanligt är att när man får problem med sin kropp och behöver ingrepp samt vård som överstiger en budget och tillgångar så blir plötsligt "skitlandet” rena drömlandet och man reser tillbaka på en lågprisbiljett och låter svenska skattebetalare återigen ta hand om en ”gratis".

Ja det finns ju dom som efter ett helt arbetsliv som hårt arbetande egenföretagare är berättigade till garanti pension.
Dom har garanterat fått ut mer av systemet än dom betalat in.
Snyltare är ett ord.
Parasit ett annat.

Men det är tydligen inte nog med våra egna utan att vi dessutom måste importera dyl individer.

Det där med progressiv skatt är ju faktiskt också en rättvisefråga, att alla skall få en möjlighet till ett drägligt liv. Sedan går det väl dessvärre inte att få alla nöjda.

Hur används skattepengarna idag som är annorlunda än tidigare?
Jag vet inte om du inte läste vad jag skrev?
Jag klagade inte på progressiv skatt.

Att jag hade så hög skatt berodde inte på progressiv skatt utan på att ett skatteavtal saknas med Bahamas.
Sen eftersom jag jobbade på Bahamasflaggat så förlorade jag alla rättigheter som alla andra Svenska skattebetalare hade rätt till.
Jag fick som jag skrev bara rätt till lägsta garantipension, ingen rätt till sjukpeng, ingen rätt till pappaledighetsersättning m.m. alla förmåner som skattebetalare blev jag av med men fick betala mycket mer i skatt.

Har inget med progressiv skatt att göra mitt innlägg och aldrig sagt att det är fel.

Och så var vi "åter" där igen kurant. Detta malande utan gränser. Dessa människor som bor t.ex. i Thailand drar till sig avundsjuka medmänniskor utan dess like. Och dessa tycker att det räcker inte att t.ex. ha betalt skatt i styvt 42 år när man flyttar, för att man skall få nyttja systemet hemma. Sitt "egna" system som man är född in i, och som man bidragit till i allra högsta grad!!!

Vad är det som gör att du skriver på det sättet Kurant-pojken. Du måste inte vara avundsjuk, njut av ditt egna liv istället och må bra. Att må illa av andras lycka, länder dig bara till att må sämre själv.

Lycka till i misären.. Själv åker jag hem med gott samvete (det var ju ändå mig du syftade på kurant). Jag har betalt mina skatter och jag betalar fortfarande mina skatter, men nyttjar dom inte mer på daglig basis, så som du själv gör Kurant. Men i ditt fall så är det tydligen OK att nyttja systemet, men inte för utlandssvenskarna....

Jag vet inte om du inte läste vad jag skrev?
Jag klagade inte på progressiv skatt.

Att jag hade så hög skatt berodde inte på progressiv skatt utan på att ett skatteavtal saknas med Bahamas.
Sen eftersom jag jobbade på Bahamasflaggat så förlorade jag alla rättigheter som alla andra Svenska skattebetalare hade rätt till.
Jag fick som jag skrev bara rätt till lägsta garantipension, ingen rätt till sjukpeng, ingen rätt till pappaledighetsersättning m.m. alla förmåner som skattebetalare blev jag av med men fick betala mycket mer i skatt.

Har inget med progressiv skatt att göra mitt innlägg och aldrig sagt att det är fel.

Har du lust att förklara för en oinvigd vad du gör på Bahamas?

Och så var vi "åter" där igen kurant. Detta malande utan gränser. Dessa människor som bor t.ex. i Thailand drar till sig avundsjuka medmänniskor utan dess like. Och dessa tycker att det räcker inte att t.ex. ha betalt skatt i styvt 42 år när man flyttar, för att man skall få nyttja systemet hemma. Sitt "egna" system som man är född in i, och som man bidragit till i allra högsta grad!!!

Vad är det som gör att du skriver på det sättet Kurant-pojken. Du måste inte vara avundsjuk, njut av ditt egna liv istället och må bra. Att må illa av andras lycka, länder dig bara till att må sämre själv.

Lycka till i misären.. Själv åker jag hem med gott samvete (det var ju ändå mig du syftade på kurant). Jag har betalt mina skatter och jag betalar fortfarande mina skatter, men nyttjar dom inte mer på daglig basis, så som du själv gör Kurant. Men i ditt fall så är det tydligen OK att nyttja systemet, men inte för utlandssvenskarna....
Vad lider du av?
Jag skriver inte om dig. Ge fan att använda mitt nick i dina inlägg.
Kan bara hoppas du lägger av eller blir avstängd igen.

Har du lust att förklara för en oinvigd vad du gör på Bahamas?
Båten jag jobbar på bär Bahamasflagg det är Bahamas territorium precis som en Svenskflaggad är Svenskt.
Precis som Satang och Berralund som är på Danskflagg jobbar enligt Danska regler.

Senast redigerad av en moderator:
Finns tyvvär inte så mycket Svenskflaggat kvar så skall vi jobba på sjön får det oftast bli under annan flagg.

Apropå hur skattepengarna i Sverige används idag. Ca 75% används till att skapa trygghet under de perioder när vi inte kan jobba av olika anledningar. Till barnaåren, sjukdomstider och ålderdom med ungefär lika delar.
Resterande ca 25% används till att se om samhället, polis och rättvisa, militär och förvaltning

Så det är inte så mycket att skruva på om skatten skall bli mindre, några procent kanske.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp